vogelzandtapijt?

Gestart door bird, oktober 21, 2011, 15:40:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bird

hallo iedereen.
Ik ben hier sinds vandaag nieuw:P.
maar lees echt al 4 maanden lang over grasparkieten.
Ik haal van de week 2 grasparkietjes op bij een fokker.
Maar hier komt de vraag: de ene zegt dat beukensnippers/vogelzand/kattenbakkorrels beter is.
Zelf dacht ik gewoon aan vogelzand vanwege hun vertering dus ging ik googlen en zag ik dat er vogelzandtapijt is!
Iemand ervaring hiermee? Is het goed of slecht?.
Onhandig..?

: stukje tekst van het vogelzandtapijt > Deze zandbodem, die speciaal op de behoefte van de vogels is afgestemd. Bevat waardevolle mineralen, calcium en gemalen mosselkalk die niet alleen belangrijk voor de gezondheid zijn, maar ook de spijsvertering bevordert. Uw kooi is in een handomdraai verschoond.

Ik hoor graag van jullie x

Welkom op het forum Bird.
Klein verzoekje: svp geen MSN taal gebruiken want dit forum wordt door jong én oud bezocht.
Mijn dank is groot,
Gr PF

sonjaatje

Ik heb zo'n tapijt weleens gekocht.
Jammer was wel dat deze niet over de gehele breedte van mijn kooi paste.
Ik ben zelf weer vrij snel over gegaan naar vogelzand, gezien ik los zand beter vind voor de parkietjes.
De mijne liepen veel op de bodem van de kooi te scharrelen.
Dat tapijt voelt een beetje aan als schuurpapier.

TenT

ik heb het ook ooit gehad maar er ontstonden gaten in dat tapijt dus ik vond het niet zo een aanrader.

inge

En duur als je er elke week eentje gebruikt :-\

Parkieten-Freak

Vogeltapijt lijkt me persoonlijk niet echt handig. Wat kost het trouwens? Zelf gebruik ik naar alle tevredenheid beukensnippers of Corbo. Het absorbeert vocht en stoft niet. Daaroverheen strooi ik nog wat "Country Home" van Vitakraft, dat is een soort mengsel van dennennaalden, blaadjes, takjes, besjes en zaagsel.
Mijn parkiet vindt het leuk om daar lekker in rond te scharrelen. Op een kaal bodemtapijt ben je als grasparkiet volgens mij al heel snel uitgekeken......




bird

ik vond het zelf ook niet echt geweldig klinken als ik eerlijk ben!.
wat de kosten zijn?:Lengte: 26cm.
Breedte: 46cm.  en de kosten zijn €2.40.

groetjes!

Pixelsan

Ik gebruik nu schelpenzand, maar wordt redelijk simpel van de zooi die dat om de kooi geeft....
Houtsnippers is wat anders als zaagsel of niet? (heb het nl niet eerder gezien volgens mij).
Maagkiezen en grit heb ik in een bakje, daar eet is wel eens van, maar kiept het ook vrolijk in het rond sinds een paar dagen. Merk wel dat ik veel meer lol heb van mijn parkiet als ik verwacht had, ti's zó'n leuk beestje!

Kleintjes

Houtsnippers:


zaagsel:


Overduidelijk verschil.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Pixelsan

inderdaad!
Zijn er meer merken en is daar verschil tussen? Koop je dat bij elke dierenwinkel, boerenbond etc?

Dirk92

ik gebruik gewoon een combi van schelpenzand en houtsnippers, de snippers vind hij geweldig om op te knabbelen en het zand ja er zit maagkiezel etc in dus dat is mooi meegenomen. en de stof valt wel mee.
Kleine Gijsje en Jip

Robin en Nickey

Zo'n vogelzandtapijt lijkt met niet erg prettig/leuk en ook niet heel vriendelijk voor je portemonnee .

Ik gebruik zelf beukensnippers en haal dat bij een grote dierenwinkel in zakken van 15 kg/60liter (kan het ook wel kleiner krijgen maar dat is verhoudingsgewijs duurder). En aangezien ik echt een stel scharrelaars heb gooi ik er altijd nog grit en maagkiezel overheen zodat je het zelfde effect krijgt als met vogelzand (heb maagkiezel ook nog gewoon in de kooi hangen, grit normaal ook maar momenteel even niet omdat het popje het doelbewust >:( uit het bakje gooit).


Pixelsan

Gister beukensnippers in de kooi gedaan ipv vogelzand. Zag bij de Boerenbond dat het grind en maagkiezel ook in flink grote zakken daar liggen, ik heb een piepklein doosje waarin het allebei zit. (?)
In die zakken zag ik eigenlijk geen verschil, terwijl het toch wel verschillend moet zijn toch?
Ben benieuwd hoe de beukensnippers bevallen met schoonmaken van de kooi....


Moppers

Als je grind in plaats van grit hebt gekocht, dan kan ik me voorstellen dat het op elkaar lijkt ;)

Pixelsan

Haha, nee ik heb het allebei niet gekocht, maar het zat in doorzichtige zakken en ik zag eigenlijk geen verschil...

Moppers

Het gaat er niet om of je het gekocht hebt of niet, het gaat erom of je maagkiezel vergeleek met grind of met grit. Grit is namelijk wat je nodig hebt, grind leg je in je tuin.

Pixelsan

Ik begreep mijn schrijffout ;-)....maar zag geen verschil tussen de zak grit en de zak maagkiezel ;-)