Parkiet weer in de kooi krijgen

Gestart door Vioollover, augustus 16, 2011, 13:30:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vioollover

Ik heb het hele forum al afgezocht maar ik kon geen antwoord vinden op mijn vraag.

Mijn parkiet Loeki is erg slim. Hij heeft nu door dat als ik een bolletje gierst op mijn hand leg en richting de kooi loop dat hij weer terug in de kooi moet. Hij pakt het gierst dan op en loopt via mijn arm naar mijn schouder zodat ik hem er niet meer in kan krijgen. Na tig keer proberen heb ik hem maar ik vind het zo wel erg lang duren.

Hebben jullie misschien een ander idee om hem weer in de kooi te krijgen?

Bedankt.

Parkieten-Freak

Misschien helpt het als je een stukje trosgierst in de kooi hangt terwijl hij op je arm zit. Zorg dat je parkiet dit ziet.
Hij moet dan de kooi in om bij het lekkers te komen!  ;)


Missygirl

Hallo :)

Ik heb Zazoe voor het eerst los gelaten na een weekje.
Het duurde 5 uur voordat hij zijn kooi had teruggevonden.
Dat geeft niks,als ze honger hebben gaan ze op zoek naar hun ''huisje''.

Als jij het steeds voor de parkiet doet,zal hij het misschien minder snel leren.

Groetjess

BudgieMe

En anders als ze gaan slapen buiten de kooi pakken en in de kooi doen, in het donker heb je ze zo.
Op den duur weten ze dat en gaan ze de kooi in om te slapen.
Zolang er geen eten buiten de kooi is zullen ze er regelmatig zelf naar toe terug gaan.

kennofalkor

#4
De reden dat je je vogels moeilijk van je schouder krijgt, is dat ze dan macht over je hebben. Een vogel zit altijd het liefst op een zo hoog mogelijke plaats.
Mijn vogels weten dat ze niet op mijn schouder en hoofd mogen zitten en stappen ook snel weer op mijn vinger als ik die bij ze hou.
Daarom gaat jouw vogeltje ook zijn kooi niet in.
Kijk je vogel altijd met een oog aan als hij bij je zit (met een kant van je gezicht(jij bent in zijn ogen een roofdier,die hebben de ogen ook naast elkaar staan,denk aan een uil) en laat je vogel niet verder gaan als je vinger. Dan kun je zelf de zithoogte bepalen van je vogel.
In de kooi zal hij ook bij rust de hoogste plek in de kooi zoeken,hij voelt zich daar veilig.

Ga ook vooral niet achter je vogel aan jagen als hij niet in zijn kooi wil. Dit kan de vertrouwensband schaden. Verduister je kamer en ga rustig pratend op je vogel af. Hou je vinger voor zijn buikje en zeg rustig kom maar,gaan we slapie doen? Als je vogel op je vinger stapt en blijft zitten, prijs hem dan en loop rustig naar zijn kooi toe.
Ga dit dan oefenen in een onverduisterde kamer en beloon hem bij goed gedrag, je hebt wel veel geduld hiervoor nodig, maar het zal helemaal goed komen.

(Spaties na leestekens svp.)

Kleintjes

Citaat van: kennofalkor op oktober 14, 2011, 13:34:24
De reden dat je je vogels moeilijk van je schouder krijgt, is dat ze dan macht over je hebben. Een vogel zit altijd het liefst op een zo hoog mogelijke plaats.

Sinds wanneer? Parkietjes zitten 't liefst zo hoog mogelijk omdat ze dan veiliger zijn tegenover roofdieren (katten, honden en ander 'grond volk').

Kan me niet herinneren dat 't iets met macht te maken heeft. Bij honden, katten en dergelijke wel, dat heet dominantie.

Begrijp me niet verkeerd, kan zijn dat ik me vergis (gebeurd ook wel eenns :P ).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Wouter

#6
Citaat van: Kleintjes op oktober 14, 2011, 14:17:47
Sinds wanneer? Parkietjes zitten 't liefst zo hoog mogelijk omdat ze dan veiliger zijn tegenover roofdieren (katten, honden en ander 'grond volk').

Kan me niet herinneren dat 't iets met macht te maken heeft. Bij honden, katten en dergelijke wel, dat heet dominantie.

Begrijp me niet verkeerd, kan zijn dat ik me vergis (gebeurd ook wel eenns :P ).

De ex-assistent van de vogelarts in Nijmegen heeft mij ooit verteld dat dit inderdaad zo is, maar dit geldt volgens mij alleen voor papegaaien. Papegaaien hebben toch een hele andere opvoeding voor nodig. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij grasparkieten ook zo is!

Daarnaast: Als je parkiet je echt als roofdier beschouwt zal hij niet zo stom zijn om op je schouder te gaan zitten. Aan het begin kan het dreigend zijn om je parkiet recht aan te kijken, maar als je parkiet je genoeg vertrouwt om op je schouder te gaan zitten zal hij het ook niet zo erg vinden als je naar hem kijkt. ;)

Kleintjes

Hm.. zit wat in Wouter.
Denk ook dat 't dan ten opzichte van papegaaien bedoeld is. Die zijn inderdaad heel anders.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses