Schurft of gewoon de rui?

Gestart door *wendy*, oktober 05, 2011, 20:17:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Ik twijfel over de neusdop van Sky. Ik hou hem al een week of 2 in de gaten, maar ik weet het niet. De neusdop lijkt wat witte velletjes erop te hebben. Ook zie je een klein randje aan de onderkant van de neusdop. Het is niet wratterig, zoals je ziet wanneer je schurft in een ver gevorderd stadium ziet.

Sky is ook net in de rui aan het raken, dus ik twijfel of het daardoor komt of dat het toch schurft is. Willen jullie met mij meekijken? 

[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Ik ben geen raskenner en twijfel ook...
Hoe is het met zijn pootjes?

Ik zou hem toch gaan insmeren. Ik ben benieuwd wat de echte kenners ervan zeggen!

Parkieten-Freak

Ik vind de foto's niet duidelijk genoeg om met zekerheid te kunnen zeggen of het om snavelschurft gaat.
Zou je een duidelijkere foto willen plaatsen?


*wendy*

Nou, ik heb geprobeerd duidelijker foto's te maken, maar ik betwijfel of dat gelukt is. Ik heb ze gemaakt met de beste camera die in huis is, dus beter dan dit wordt het echt niet..  :o

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Aan de pootjes is overigens niets te zien.

[verwijderd door de beheerder]

BudgieMe

Nog niet echt heel goed te zien maar als het beginnende mijt is dan kan het zeker geen kwaad even in te smeren, let op de gaatjes van de dop niet dicht smeren.

*wendy*

Ja, ik krijg die foto's helaas niet scherper :( Maar ik wil Sky ook niet elke dag grijpen en insmeren met vaseline als het niet nodig is (dus als het geen schurft is)..

*wendy*

Nou, het is nu nog wat lichter buiten (met de zon), dus dit zijn absoluut de duidelijkste foto's.. Hij vindt die camera nu ook echt niet leuk meer  :P

Is het - als het niet duidelijk genoeg is (wat waarschijnlijk zo is - beter om dan voor de zekerheid even te smeren? 1x per dag? Voor een weekje of zo? Of is dat te kort?

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Het spijt me maar ik kan het nog steeds niet goed zijn.
Kijk even naar de foto's op onderstaande pagina.
http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Het vogeltje Simba heeft op de linkerfoto beginnende schurftmijt. Als het daar op lijkt, begin dan te behandelen met vaseline. Bij twijfel ook behandelen.


*wendy*

Oké. Jammer dat ik geen scherpere foto ervan kan maken! Ik heb de foto's even bekeken, maar dat ziet er echt heel anders uit. Ik denk dan toch dat het een beetje schilferig is door de rui. Ik hou het goed in de gaten, en mocht het toch nodig blijken dan ga ik smeren met vaseline, wat ik in het verleden ook al eens heb gedaan.

Bedankt voor de tips.

*wendy*

Goed nieuws! De neusdop van Sky ziet er alweer een stuk blauwer uit. De schilfertjes zijn vrijwel helemaal verdwenen. Het had vermoedelijk toch met de rui te maken!



[verwijderd door de beheerder]