Ze mogen elkaar té goed?

Gestart door Airclever, september 28, 2011, 18:17:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Airclever

Goedendag broeders en vooral zusters (Als ik de topics of geslacht afga!) in het liefhebben van onze grasparkieten! Ik zit met een klein probleem betreft het temmen ven Lutie.

Eerst het verhaal: 3 weken geleden is mijn vorige koppel gespleten door het overlijden van het popje. Ik heb toen even gewacht en begon even extra tijd te spenderen met Revo, het mannetje met vele streken :P.
Nu heb ik gister besloten weer een vogeltje aan te schaffen om hem weer een vriendje te geven (toevallig een popje). Ik heb haar in een apart kooitje vlak bij mijn bureau gezet, en ze delt samen met Revo nu de woonkamer. Ze hebben elkaar al verbaal ontmoet en het loopt vrij lekker tussen hen, misschien te goed.
Want ik probeer namelijk Lutie, de nieuwe dus, handtam te krijgen. Mijn probleem is alleen dat ze totaal afgeleid is van mij en kostte wat het kost naar Revo wilt. Ze probeert haar kooitje uit te komen en kan alleen maar met Revo praten, ik lijk wel lucht.

Is hier een goede oplossing voor? Mijn persoonlijke idee was om een van de kooien uit de kamer te plaatsen zodat ze elkaar niet horen. Het nadeel daarvan is dat ik moeilijk aandacht aan beiden kan geven, en degene die dus uit de woonkamer moet benadeeld wordt.


Hebben jullie hier misschien andere ideeën voor, of suggesties? Ik merk het wel. ^^

~Antonie

_White_

Ja he dat vroeg ik me ook al altijd af  :o ! Je zult moeten wachten op de antwoorden/reacties van de Experts :P

Jammer van het overlijden :S en veel geluk met je nieuwe popje XD!

Moppers

Je kan tijdens het oefenen de andere kooi even afdekken met een doek. Dan is dat parkietje wat rustiger en kan de een de ander ook niet zien. Als je klaar bent, haal je de doek er weer af en kunnen ze lekker verder gaan met flirten.
Ook is het voor Lutie nog allemaal nieuw. Jij bent nieuw, de kamer is nieuw. Maar het geluid van een ander parkietje, dat kent ze wel! Het is dus niet vreemd dat ze zich daar nu voornamelijk op richt. Als ze wat meer gewend is aan haar nieuwe omgeving en aan jou, dan zal haar nieuwsgierigheid echt wel winnen, al helemaal als er bij jou wat lekkers te halen valt.

BudgieMe

Gewoon lekker samen laten en samen tam maken, gaat even goed en vaak beter.
Nu heeft ze inderdaad geen aandacht voor je, jij bent niet intresant, soortgenoot wel.
Het is echt een fabeltje dat je meerdere vogels samen niet tam krijgt en dus 1 alleen moet hebben.
Heb er eens in de winter 6 binnen gehad en tam gemaakt, begonnen met 2 en er komen er een paar bij en die gewoon verder in de groep tam gemaakt.

Airclever

Hier heb ik wat aan =3

@Moppers: Dat deed ik opzich eerst ook, maar Revo is een type die gewoon doorpraat, licht of donker. Ik nam dat ook al in mijn bedenking, dat ze moest wennen, en dat gunde ik haar ook. Maar moet ik dan langer dan 2 dagen wachtten ermee?

@Budgie: Ze zitten niet in dezelfde kooi en van andere bronnen moet k dat ook niet meteen doen. Jij zegt dat ik ze gewoon in een kooi moet plaatsen en het tegelijk moet doen?

Alvast bedankt weer ^^

Moppers

2 dagen is erg kort. Ik wacht altijd minstens een week voordat ik een nieuw parkietje uberhaupt gerichte aandacht geef. Tenzij het om een parkietje gaat dat al tam is om mensenaandacht vraagt, maar dat is bij mij pas 1 keer voorgekomen. Bij niet tamme parkietjes negeer ik hem/haar dus minstens een week, zodat ik mijzelf niet opdring.

BudgieMe

Ik heb altijd de 2e of 3e enz. gelijk bij de andere gedaan.
Ze pikken dan meteen het ritme mee wat de andere al hebben van in en terug naar kooi gaan.
En het tam maken gaat eigenlijk van zelf.

http://budgieme.forum2go.nl/zo-leuk-is-het-tam-maken-van-meerdere-parkietjes-tegelijk-t98.html

Zo doe ik het ook met de zelfstandige jongen uit mijn eigen kweek. Lekker allemaal bijelkaar in een grote kooi en aan van alles al laten wennen.
Trosgierst, groente, badje, foto camera.

Zodoende gaan ze al aardig voorbereidend tam weg hier. ;)