vragen over trixie koord en mineralenroest-/blok

Gestart door *wendy*, september 28, 2011, 12:21:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Ik heb twee vragen.

1. Ik heb een trxiekoort gekocht. Deze touwen zitten echter helemaal niet verpakt, dus ik wil deze graag eerst even in een bak met water zetten om schoon te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?k wil niet dat het touw daardoor stuk gaat..

2. Wie kan mij vertellen hoe vaak ik een mineralenroest (zo'n gele stok) moet vervangen? En geldt datzelfde ook voor een mineralenblok of moet deze (minder) vaak vervangen worden? Ik heb maar één parkietje, dus wachten totdat zo'n blok op is duurt denk ik zijn hele leventje :S Het lijkt mij dat het niet zo lang goed blijft?

Kleintjes

Zo ver mij bekend is hoeven die mineraal stokken (die mooie gele) niet vervangen te worden, tenzij de kapot, op of gevaarlijk zijn. Blokken weet ik ook niets van. Je zet me wel aan 't denken nu.

Trixie koord? Heb je misschien 'n plaatje van 't touw dat je bedoeld?
Over 't algemeen kun je katoenen touwen gewoon op de hand wassen, zonder sop uiteraard. De kleuren kunnen wel wat doorlopen, daar zou je 'n scheut azijn voor kunnen gebruiken (gewoon in 't water erbij doen, even laten liggen en dan goed uitspoelen).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Bedankt voor de reactie.

Ik heb net een nieuwe mineralenroest gekocht en daar staat een uiterste gebruiksdatum op (die geldt bij gesloten verpakking). Die staat op juni 2014. Het lijkt me dat een open verpakking (dus als de stok in gebruik is) ervoor zorgt dat deze minder lang houdbaar is.. Hetzelfde principe als bij een pak melk zeg maar :) Vandaar mijn vraag.. Het mineralenblok vervang ik dus wel zo eens in de zoveel tijd. En de roest vervang ik nu voor het eerst na 3,5 jaar :S Het is niet dat ze er niet goed meer uitzien, maar misschien verliezen de mineralen hun kracht of zo? Ik heb dus geen idee hoe vaak ik de roest en het blok zou moeten vervangen..

Het trixiekoord is deze: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/19915
Er staat op dat het van katoen is. Dus dan zou ik het in een bak met (warm?) water kunnen leggen met een scheutje azijn tegen het verkleuren?

Moppers

Zo'n koordtouw heb ik ook. Die kan je prima met water wassen. Ik doe ze ook eens in de zoveel tijd in de wasmachine (kookwasje).

Kleintjes

'Ouwe vrouwen trucje" tegen verkleuren: Scheutje azijn bij de gekleurde was tijdens de 1ste wasbeurt ;)
Helpt echt, weet niet of dat 100% geldt bij touw, maar gok dat 't daar net zo goed bij zal werken :)

Ik heb geen datum gezien toen ik de mineralenstok hebt gekocht voor de jongens? Vreemd.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Ik zou de mineralenstok minstens 1x per 6 a 12 maanden vervangen, ze worden toch vies.

Moppers

Mijn ervaring is niet dat bij die touwstokken de kleur vervaagt, maar het kan natuurlijk geen kwaad om voor de zekerheid toch azijn erbij te gebruiken. Azijn in je wasmachine is sowieso niet verkeerd, helpt ook een beetje tegen kalkaanslag.

Als er viezigheid op een mineralenstok of -blok zit, kan je die best even poetsen met wat water. Hier komt er af en toe een poepje op de mineralenstok terecht, dan gaat die gewoon onder de kraan en poets ik hem met de vogeltandenborstel (gebruik ik ook voor de drinkflesjes). Er komt dan altijd een klein laagje mee, maar het is niet zo dat hij helemaal wegsmelt.
Goed laten drogen en de stok of het bolkje is weer prima bruikbaar.

BudgieMe

Wat ik met die gele mineraal stokken doe is er met de schoonmaak een schuurpapier over heen halen of met een mes een laagje, en het aanwezige vuil of poep er afschrapen.
Is hij weer mooi geel.! ;)
Wel ben je dit dan zelf ook,....
Vervangen doe ik ze niet dus, pas als ze helemaal gesloopt of afgebrokkeld zijn en het grootste deel alleen schroefdraad is.

*wendy*

Het trixiekoord is in de was geweest: niet verkleurd, maar er zitten nu wel witte pluisjes op :S

De mineralenstok maak ik inderdaad ook gewoon schoon onder de kraan. Als je meerdere vogels hebt, komt er vast een moment dat zo'n stok of blok helemaal op is, maar met maar 1 vogeltje kan dat wel zijn hele leventje duren volgens mij...

Het mineralenblok wordt wat vaker gebruikt om aan te knagen, dus die zal ik eens in de ca. 6 maanden vervangen. De stok wordt vooral gebruikt om op te zitten, dus die kan dan wel wat langer mee..

Moppers

Wacht maar tot er aan het koord geknaagd wordt, dan wordt het een grote pluis ;)

Bij een mineralenstok moet je er wel op letten waar er geknaagd wordt. Als dit aan de basis is, kan de stok wankel worden of zelfs los gaan zitten. Dan kan het gevaarlijk zijn en moet je hem eruit halen. Regelmatig even voelen of hij nog goed vastzit dus, dan heb je het direct door als hij om die reden aan vervanging toe is.

BudgieMe

Ja die gele dingen gaan snel 'hangen'.
Ik draai ze dan extra hard aan en dan brokkelt ie wat af tot het weer een recht stuk is zeg maar en dan zit hij weer stevig.

*wendy*

Sky heeft voor de eerste keer op het koord gezeten.. Er was wel wat omkoopwerk met trosgierst voor nodig, maar da's altijd zo :P Hij hangt nu aan de buitenkant van de kooi zodat hij er een beetje aan kan wennen (de held).. Volgende week moet z'n kooi weer een make-over, dus dan komt ie erin..

De gele mineralenstok blijft vrijwel intakt.. Volgens mij gaat Sky ervanuit dat hij daar waar hij op zit, niet kan eten, haha! Hij knabbelt er wel af en toe aan, maar echt eten doet hij alleen van het mineralenblok :S En zelfs die krijgt hij in zijn uppie niet op :) Ik heb dan ook nog niet meegemaakt dat zoiets gaat hangen eerlijk gezegd :P