Kooi inrichting

Gestart door parkietenlove20, september 26, 2011, 17:31:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenlove20

Hooi allemaal !!

Ik heb sinds kort een leuk mannetjes parkiet, die er vrolijk op los fluit ! :)
Hij is nu wel een beetje schrikkerig , maar wel super schattig !
Ik weet eigenlijk niet hoe oud ie is , maar het is geen jonkie meer ik denk ong. 7 maanden ?? Dus miss toch een jonkie :P

Maar ja mijn vraag luidt:

HOe hebben jullie je kooien ingericht??

Ik heb namelijk een best wel groot kooi ik weet niet precies hoe groot , maar wel aardig groot ! Eigenlijk een valkparkieten kooi (hebben de verkopers me wijs gemaakt ) hij is iets groter dan de afbeelding (zie afbeelding).

Ik dacht  toen ik hem kocht : Aha hier zou die blij mee zijn, maar nu ik hem heb past er eigenlijk niet zoveel in ...

Wat ik er allemaal in heb zitten :

2 wilgentakken (gekocht in de winkel)
En een schommeltje  maar daar is nu eigenlijk geen plek voor..
Een voerbak en een drinkbak
Een bad aan een zijkant
En een fruitbakje
Ik heb nog een paar speeltje maar die passen gewoon niet ...

Wat zouden jullie doen qua inrichting??

Alvast bedankt !!

PS; Ik ben nieuw hier dus als het fout staat hoor ik het graag...

gr

[verwijderd door de beheerder]

inge

Hoi,bij bijzondere topics staan er wat ideeën over kooi-inrichtingen ,misschien ben je daar wat mee?
Veel succes ermee en van harte welkom.
veel plezier met je parkietenvriendje

Groetjes,Inge

Kleintjes

Citaat van: parkietenlove20 op september 26, 2011, 19:22:39
Niemand met leuke ideen??

gr

Geduld is 'n schone zaak.

Fantasie en vindingrijkheid heb je nodig om tot leuke en veilige creaties te komen.
Je meot er altijd voor zorgen dat de vogel zijn velugels kan strekken zonder dat hij ergens tegen aan kan koen, dus dat er voldoende vrije ruimte is.
In de regel geldt vaak: Less is more. Oftewel: Minder is meer. Minder toeters en bellen, genoeg stokken en genoeg vrije ruimte.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkietenlove20

Hooi,

Oke bedankt !
Maar met de stokjes lijkt het al helmaal vol :O
En is er geen plaats meer voor de schommel , waar meneer gek op is ..

gr

inge

Hey ,kun je misschien een foto plaatsen van je eigen kooi?
Kunnen we misschien betere tips geven ;)
Misschien de stokken op een andere plaats of de schommel,die hoeft niet perse in het midden.
Een stok op een hoge plaats en de andere beneden(zeg maar iets hoor).
Hoop dat het gaat lukken .

Groetjes :)

parkietenlove20

#5
Hooi,,

Hier is een foto met Poekie ! (zo heet ie :P)
Ik heb zijn bad weggehaald omdat ik bang ben dat ie dan wegvlucht... ik weet niet waarom..
Zoals je kan zien hangt zijn schommeltje nu links maar daar kan hij niet zo goed bij..
En ik heb boven een stokje en rechts bij zijn voer- en drinkbak een stokje.
Hij vind trouwens echt super dus ik heb er een paar touwtjes gehangen ..
Het is nu helemaal rommelig dus zoek ik een leuke inrichting voor de kooi waar Poekie dan super blij mee kan zijn!

Spelling aangepast, Gr PF


Gr


[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Dit noem ik nou niet bepaald een grote kooi.... Sterker nog, ik vind hem te klein. Ik vind het dan ook niet gek dat je er niet veel in kwijt kunt, er is gewoon te weinig ruimte.

parkietenlove20

#7
Oh, echt waar??

De verkopers hebben me toch echt wijs gemaakt dat een parkietje hier super blij mee is, omdat ie dan veel ruimte heeft  :o
Dus ik weet het niet ..
Ik heb mezelf heel goed geïnformeerd voordat ik hem aanschafte, maar blijkbaar niet??

gr
(De Oh getemd. Gr, Kleintjes)

inge

Hey ,ik zou de schommel hangen in het midden v/d kooi.
Waar poekie nu zit op de foto op zijn stok ,daar zou ik de schommel hangen.

En de stokken ongeveer in het midden v/d kooi bedoel de hoogte  ;) en eentje langs links en de andere rechts.

Zijn speelgoed kan je aan de zijkanten hangen ,of voor of achter in de kooi.

Het zijn maar tips hoor  ;) weet niet of je er ook iets mee bent?


Succes :)

BudgieMe

#9
Ze zitten graag hoog dus zorg dat dat kan en dat heb je gedaan, de schommel hangt lager en zal hij misschien soms mee spelen maar op gaan slapen niet.
Verder heb je een redelijke kooi maar zeker geen grote of te grote.
Maar dat maakt niet echt uit, want de vliegruimte en tijd moet er buiten gebeuren. ;)
Gebruik je overmaat aan stokjes en speeltje dus om een leuk speeltuin of hangplek buiten de kooi te maken.

(mss? Die kennen we niet :P )

Moppers

CiteerDe verkopers hebben me toch echt wijs gemaakt dat een parkietje hier super blij mee is
Tja, niet alle verkopers denken verder dan de centjes die het henzelf op zal leveren.

*wendy*

Er wordt in (dieren)winkels helaas heel anders gedacht over de grootte van een kooi dan door de parkietenliefhebbers. Toen ik de kooi die ik nu heb (54 x 34 x 74) kocht voor 1 grasparkietje, verklaarde de verkoper mij enigszins voor gek. Doordat ik mij al goed had ingelezen op dit forum, de parkietenfreak website en andere websites wist ik dat de verkoper van andere maatstaven uitging (Deze kooi heb ik inmiddels al 3,5 jaar en ik ben aan het kijken voor een andere kooi: liefst nog groter dan degene die ik nu heb!).
Ik bedoel: zie alleen maar hoeveel ronde vogelkooien, met verticale spijlen, er nog verkocht worden en ook rustig aangeraden worden voor grasparkietjes en andere klauteraars!

Dus, lees je eerst goed in op internet of in boekjes over de huisvesting, voeding, etc voordat je naar de winkel gaat om de benodigdheden aan te schaffen :)

Met je huidige kooi die, zoals BudgieMe al zegt, zeker niet groot is, kan je overigens toch nog heel veel doen. Door de kooi in te richten zoals Inge zegt (schommeltje helemaal bovenin en ter hoogte van het midden van de kooi rechts en links een stok) kom je al een heel eind. Als je dat gedaan hebt kan je kijken of er eventueel iets verder naar onderen nog een stok moet komen en hoe je het speelgoed op kan hangen zodat hij er goed mee kan spelen. Ook moet je natuurlijk zorgen dat hij zijn voer- en waterbakje goed weet te bereiken.

Omdat de kooi niet al te groot is, is het bovendien van belang dat je vogeltje regelmatig uit de kooi kan om te spelen en te vliegen (al is dat bij een grote kooi ook zeker geen overbodige luxe). Het is erg leuk om voor je vogeltje zelf een parkietenspeeltuin te maken. Er staan genoeg voorbeelden van andere forumleden op de site om inspiratie op te doen: http://www.parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

Succes met het inrichten van je kooi! Misschien kan je een in dit topic een foto plaatsen van het eindresultaat ;-)

parkietenlove20

#12
Hooi,

Ik heb bij de dierenwinkel (een andere :P ) een paar nieuwe natuurstokjes gekocht.
En heb het dus gedaan zoals jullie het zeiden en ik vind het er super leuk uitzien !
EN poekie vind het ook geweldig !

Ik had al een foto gemaakt van het eindresultaat, maar ik ben mijn usb-kabeltje kwijt dus ik moet nog even verder zoeken voordat ik het eindresultaat kan showen :)

Ik heb nog een paar vraagjes wat me erg opgevallen is : (het gaat even over iets heel anders !)

Hij zit nooit op de grond ? Hebben jullie parkietjes dat ook ?

En hij is nog niet tam , maar ik heb al wel 4x loslaten vliegen is dat erg ? Anders vond ik het zo zielig.
Maar hij vliegt dan heel veel rond, de parkieten van mijn vriendin vliegen maar een paar rondjes en dan gaan ze zitten en zich schoonmaken.
En hoe krijg ik hem er weer makkelijk in? Hij is er 2x vanzelf in gegaan en de 3e en 4x moest ik hem met een handdoek pakken ,wat ik echt heeeeeeel zielig vind. Ik had al geprobeerd om het donker te maken en hem 's avonds eruit te laten , maar dat lukt gewoon niet.

Alvast bedankt !

gr

(even de overdaad aan vraagtekens, uitroeptekens en punten getemd ;) )

inge

Hoi,super dat Poekie het geweldig vind ;)
Dat is het belangrijkste.

Benieuwd naar de foto ;)

Wat betreft op de grond zitten doen ze meestal alleen maar om wat te rommelen, of als er schelpenzand op de bodem ligt,om van te eten.
Dus is absoluut niets waar je je zorgen om moet maken!(de meeste zitten niet op de bodem is normaal)

Misschien kun je proberen om hem erin te krijgen door hem een stok voor te houden,waar hij dan op komt zitten?

Veel succes met Poekie en geniet van je vriendje!!! :)

parkietenlove20

#14
Hooi,

Ik heb dat net ook geprobeerd, maar hij vloog snel weg :(
Misschien dat ik beter een tak van de kooi kan pakken (kom ik nu pas achter :P).

Hoe oud schatten jullie hem eigenlijk? (dwaalt alweer heel erg af van mijn topic SORRY!)
Of is dat niet goed zichtbaar? Of moet ik daar een ander topic voor openen?

En is hij eigenlijk tam te krijgen?
Ik heb hem nu 1 weekje en hij is nog steeds bang (wat ik eigenlijk heel logisch vind als ik hem iedere x met een handdoek moet pakken ).

En wat vinden jullie parkietjes leuk voor BUITEN en BINNEN de kooi?

gr

foxie13

De parkiet vangen is niet zo'n goed idee. Hier word het beestje niet tammer van, maar juist erg bang. Probeer eerst met wat trostgierst je parkiet tam te maken in de kooi en pas dan los laten. Anders krijg je ontzettend veel stress van het vangen van de parkiet.

parkietenlove20

Oh , maar ik vind het zo zielig om hem meer dan 1 week in een kooi te laten en dat lijkt me juist ongezond.
Nu wilt die er nog steeds graag uit, maar ik ben al zowiezo bezig om hem tam te maken . Maar dat lukt niet echt :(
Hij vlucht iedere keer :(

Ik heb de stappenplan gevolgd, maar ik ben niet ver gekomen hebben jullie meer tips om hem tam te maken ?
Misschien met clickertraining??? Of andere dingen ?? Met trosgierst lukt het niet echt en voor groente vlucht die meteen (als ik met mijn hand kom ..) Hij is wel gek op groente :P

Weet iemand hoe oud die ong. is ??


gr

foxie13

Dat komt dus door het vangen, 1 week in de kooi is niet zielig. Geduld is het sleutelwoord...Anders hang het trotsgierst een hele dag in de kooi, daarna weet het parkietje hoe lekker het is. Dan doet het parkietje er alles voor. Nogmaals geel veel geduld...

kalinda

Mijn parkieten zijn ook niet tam en bij mij werkt het volgende heel goed:
Ik haal s'avonds de etensbakjes uit de kooi,zodat ze tijdelijk geen voer hebben.
s'Morgens vroeg mogen ze een uurtje los vliegen.
Dan hang ik vers gevulde voerbakjes in de kooi,en binnen 5 minuten zoeken ze zelf de kooi op om te eten.
Geen stress en geen vang problemen. :)

Let op: dit kun je natuurlijk alleen doen als je ze ook echt vroeg in de morgen los kunt laten.Anders zitten ze te lang zonder voer!!!

Kleintjes

Citaat van: kalinda op september 29, 2011, 09:11:20
Mijn parkieten zijn ook niet tam en bij mij werkt het volgende heel goed:
Ik haal s'avonds de etensbakjes uit de kooi,zodat ze tijdelijk geen voer hebben.
s'Morgens vroeg mogen ze een uurtje los vliegen.
Dan hang ik vers gevulde voerbakjes in de kooi,en binnen 5 minuten zoeken ze zelf de kooi op om te eten.
Geen stress en geen vang problemen. :)

Let op: dit kun je natuurlijk alleen doen als je ze ook echt vroeg in de morgen los kunt laten. Anders zitten ze te lang zonder voer!!!

Wat ben jij gemeen.

Parkietjes mogen 'snachts eigenlijk geen lege krop hebben, dat kan lijden tot ziekte.
Zullen we jou 't eten ook maar weg nemen als je niet naar huis wilt? Dit meen je toch niet?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kalinda

Ho ho, ik haal de bakjes s'avonds laat pas weg,als ze al lang en breed zitten te slapen.
En s'morgens om 9 uur hebben ze weer voer.
De bakjes zijn sowieso leeg s'avonds (op de schilletjes na) en als ik een langslaper zou zijn kregen ze ook pas voer wanneer ik wakker zou zijn. Je voert ze immers maar 1 keer per dag?
Nu zijn ze om half acht al los,en krijgen dus om 9 uur eten.

Bovendien....ergens op dit forum staat dat als je baby parkietjes met de hand voert,dat je dan zeker moet zorgen dat de krop 1x per 24 uur goed leeg moet zijn.
Als dat voor baby parkietjes geldt,kan ik me niet voorstellen dat (half) volwassen vogels daar niet tegen kunnen

BudgieMe

Hier hebben ze dag en nacht beschikking tot voer en ze regelen zelf het beste wanneer en hoeveel ze eten, wat ze dus direct bij eerste licht doen.

Even een vraagje ga jij ook eerst smorgens anderhalf uur joggen en dan pas ontbijten?.... ::)

En mogen ze er trouwens daarna niet meer eruit de hele dag of later op de dag nog wel?

Kleintjes

Citaat van: kalinda op september 29, 2011, 13:43:16
Ho ho, ik haal de bakjes s'avonds laat pas weg,als ze al lang en breed zitten te slapen.
En s'morgens om 9 uur hebben ze weer voer.
Dat schreef je er niet bij, vandaar mijn reactie.

Citaat van: kalinda op september 29, 2011, 13:43:16
Bovendien....ergens op dit forum staat dat als je baby parkietjes met de hand voert,dat je dan zeker moet zorgen dat de krop 1x per 24 uur goed leeg moet zijn.
Als dat voor baby parkietjes geldt,kan ik me niet voorstellen dat (half) volwassen vogels daar niet tegen kunnen.
Klopt, maar geen hele nacht.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkietenlove20

#23
Hooi,,
Is het nu een goed of slecht idee om de voerbakjes een nachtje weg te laten, dan vroeg in de ochtend (8 uur) ze te laten vliegen en daarna eten te geven??

Alleen heb ik weer een probleem: hij eet juist het meest 's nachts, overdag natuurlijk ook best vaak, maar t meest 's nachts.
dus in zo'n geval is het niet een goed idee toch?

gr

(Leestekens geplaatst.)

kalinda

#24
Blijkbaar vinden de meeste hier het een slecht idee,dus doe maar niet.


Maar dan heb ik nog een vraagje: Vullen jullie meerdere malen per dag de bakjes?
Hier krijgen ze Xtra Vital en daar zit een maatschepje bij.
Als ik ze s'morgens het juiste dagrantsoen geef,is dat s'avonds echt op hoor en dan geef ik niks bij.
Morgen is er weer een dag.....
En ze zullen niet omkomen van de honger,er hangt namelijk altijd trosgierst in de kooi.
Daar eten ze maar heel weinig van,maar het hangt er wel.

En oh ja......ze mogen hier inderdaad in de vroege ochtend een poosje los,en verder op de dag dus niet meer.
Er lopen ook twee hondjes rond,de deur moet eens open kunnen staan en er moet ook nog buitenshuis gewerkt worden.......

Maar geen zorgen hoor; ik heb mijn hele leven al dieren om me heen,en ze hebben het hier goed.
Neem dat maar van mij aan.  :)


Kleintjes

Sommige leden voeren meerdere keren per dag, sommige (waaronder ikzelf) 1 x per dag.
Ligt er aan wat je voert, hoeveel je voert en hoeveel ze eten. In de rui periode kan 't wel eens voorkomen dat ik 2 x daags moet voeren.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kalinda

Citaat van: BudgieMe op september 29, 2011, 14:08:57


Even een vraagje ga jij ook eerst smorgens anderhalf uur joggen en dan pas ontbijten?.... ::)

Ja inderdaad!! Ik ga eerst met mijn honden naar het bos en eet daarna pas. (de honden trouwens ook)

Moppers

CiteerDe bakjes zijn sowieso leeg s'avonds (op de schilletjes na) en als ik een langslaper zou zijn kregen ze ook pas voer wanneer ik wakker zou zijn. Je voert ze immers maar 1 keer per dag?
Als ik weet dat ik pas later in de gelegenheid ben de bakjes weer te vullen dan dat de bakjes leeg zijn, geef ik er nog een beetje bij als er nog wat inzit. 1 keer per dag voeren is een richtlijn, geen maximum.

CiteerHier krijgen ze Xtra Vital en daar zit een maatschepje bij.
Als ik ze s'morgens het juiste dagrantsoen geef,is dat s'avonds echt op hoor en dan geef ik niks bij.
Ook dat is een richtlijn. Bij de hoeveelheid staat dan ook ± vermeld. Ook op het forum staat vaak genoeg beschreven dat je ze wat meer moet geven als binnen een dag de hoeveelheid van die richtlijn al op is.

CiteerEn ze zullen niet omkomen van de honger,er hangt namelijk altijd trosgierst in de kooi.
Dat is vergelijkbaar met onbeperkt patat beschikbaar voor mensen voor het geval het brood en de groenten op zijn.

CiteerMaar geen zorgen hoor; ik heb mijn hele leven al dieren om me heen,en ze hebben het hier goed.
Neem dat maar van mij aan.
Ik wil niet beweren dat ze het slecht bij je hebben, maar je hele leven al dieren hebben is voor mij absoluut geen geldig argument voor de kwaliteit van de zorg. Ik zie wekelijks gevallen voorbij komen van mensen die al hun hele leven dieren hebben en die toch hun dieren verwaarlozen. Nogmaals, ik zeg niet dat hier bij jou sprake van is, maar een dergelijke redenering gaat niet op.

CiteerIk ga eerst met mijn honden naar het bos en eet daarna pas.
Dat is niet bepaald gezond. Voor huisdieren ook niet, al helemaal niet voor dieren die 24 uur per dag voer beschikbaar moeten hebben, zoals parkieten.

CiteerIs het nu een goed of slecht idee om de voerbakjes een nachtje weg te laten, dan vroeg in de ochtend (8 uur) ze te laten vliegen en daarna eten te geven??
Ik vind het in ieder geval geen goed idee. Je kunt best 's ochtends vlak voor het loslaten de bakjes weghalen. Een nieuwe voorraad voer is toch altijd aantrekkelijk, als het routine is weten ze ook dat het eraan komt. Maar laat de bakjes wel 's nachts hangen. Dan kan er 's nachts of 's ochtends voordat je bent opgestaan nog gegeten worden.

kalinda

Die laatste tip is wel een goeie.
Dat ga ik eens uit proberen.


De rest van het betoog gaat nergens over.