Op Dieet?

Gestart door Kaat, oktober 19, 2005, 23:18:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaat

Hallo!!!

Zojuist heb ik (voor de tweede keer op zijn minst) een onderwerp over gewicht gelezen onder dit gedeelte 'voeding'.
Daar staat dat je vooral moet kijken naar de bouw van je parkietje, het borstbeen moet voelen (niet te goed, maar wel voelen) om te bepalen of je parkiet te mager of te dik is.

Ik heb 't bij Jan vanavond gedaan, eerst voelen natuurlijk en toen begon ik enorm te twijfelen.... ik voel namelijk meer buik dan borstbeen (of eigenlijk voel ik geen borstbeen... of ik voel niet goed???)
Dus heb ik hem op de weegschaal gezet en ik zag tot mijn verbazing dat de weegschaal +/- 60 gram aangaf. Ik schrok ervan  :blink:

Dus ik denk dat hij gewoon te dik is.... misschien zelfs wel moddervet  :unsure:

Nu heb ik alle mogelijke zoekwoorden ingetypt in de zoekmodule om iets te vinden over een dieet als m'n ventje te dik is, maar ik kan niets vinden (wel wanneer ze te mager zijn). Mss zoek ik niet goed, maar daar wijst iemand me dan wel op, hoop ik  ;)

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat ik fout doe, waarom m'n dikkertje zo'n dikkertje is geworden en wat ik kan doen om hem te laten afvallen.
Ik denk zowieso al dat ik hem onbewust te weinig beweging heb gegeven, dus vanaf vandaag gaat hij elke avond dat wij thuis zijn en alle mogelijke momenten dat het toelaat uit zijn hutje om aan zijn conditie te werken.

Maar omdat ik op dit gebied ook moet leren (merk ik nu!), is alles onbewust zo gekomen.... (ik voel me er ook erg schuldig over).

Ik geef hem om de paar dagen vers zaad en eivoer, en daar gooi ik vaak dan de helft aan goed zaad en eivoer nog van weg. Hij krijgt eens in de zoveel weken (niet eens elke week) een fruitstaaf en af en toe (nooit tegelijk met ander lekkers) een halve trosgierst, maar ook dat is geen regelmaat. Soms hang ik wat brood in zijn kooitje.
Ik denk ook niet dat hij daarvan te dik is geworden.

Hij zit ook niet samen met Toki in een kooi, hij kan ook niet aan haar eten, tenzij ze los zijn en hij in haar kooitje kruipt, maar dat kan ik meestal voorkomen!

Geef ik hem toch te veel eten en lekkers, of te weinig van andere dingen die wel noodzakelijk zijn?

Ik las ook over 1,5 schepje voer per dag. Hoeveel gram is dit, want 'n schepje zegt mij namelijk erg weinig (heb er nooit 'n schepje bij gekregen van de winkelier...)

Ik hoop dat jullie gauw me komen bestormen met tips en zo!!!

Alvast bedankt!

;)


Groetjes,
Kaatje

Parkieten-Freak

#1
Tja, bij parkieten is het net als bij mensen: te weinig bewegen en te veel eten lijdt tot overgewicht.
Toch ben ik benieuwd hoe jouw vogeltje er uitziet. Als een vogel echt te dik is, zie je dat. Gewicht bepalen (op de weegschaal) zegt niet alles, omdat we niet weten of je toevallig een Engelse grasparkiet hebt (die zijn namelijk wat groter).

Toch kan het zeker zijn dat je parkietje te dik is.
Richtlijnen voor goede voeding kun je vinden op de website.
Over het maatschepje: dat wordt standaard geleverd bij XtraVital super premium parkietenvoer.
XtraVital (van de firma beaphar) wordt aanbevolen, en veel forumleden geven dit ook. (Pellets zijn overigens ook prima).
Zelf vind ik het maatlepeltje bij de XtraVital ontzettend fijn, omdat je per dag namelijk nooit meer voeding mag geven als de parkiet per dag parkiet opeet.
Zo voorkom je "snacken": parkieten die elke dag een volle bak voer krijgen, gaan de lekkerste zaadjes eruit pikken, de minder lekkere zaden laten ze liggen. Dit veroorzaakt voedingstekorten bij de vogel op den duur.
Trosgierst: een halve sliert per week is voldoende. Zie het als een traktatie voor de vogel. Snoepstaven kun je beter niet meer geven, vanwege het hoge suikergehalte.
Een stukje brood of een elleboogje gekookte macaroni (zonder saus) af en toe mag gerust. Het bevat nauwelijks vet maar wel koolhydraten. Op zich is dat is prima en een goede afwisseling naast alle vette zaden. Kijk of je vogeltje ook groenten en fruit lust, of leer het hem eten.
Het is calorie-arm en supergezond voor de vogel!

Geef je parkietje dagelijks de kans om lekker door de huiskamer te vliegen. Parkieten kunnen daar zo ontzettend van genieten. Het is trouwens niet alleen goed voor zijn gezondheid, maar ook voor de jouwe! :)
Het contact en de interactie die je hebt met een tamme, losvliegende grasparkiet schenkt je namelijk toch weer blijdschap en vreugde. :)
En....gelukkige mensen zijn over het algemeen gezonder!
;)

Plaats in dit topic gerust een foto van je parkietje.
Zet de vogel in elk geval niet meteen op zwaar dieet (het is namelijk misschien niet eens nodig).


Kaat

#2
Bedankt voor je duidelijke reactie!

Dat vliegen is zeker wat op mijn prioriteitenlijstje staat. Ik voel me al schuldig dat 't er in is geslopen....
Jan vliegt niet heel veel rond (mss door zijn gewicht niet?) en zit de helft van de tijd op zijn kooi te brabbelen! Hij is heel vrolijk en actief, dus dat zal goedkomen met 't vliegen.
En ik vind het zelf ook veel gezelliger, al moet je uitkijken dat je niet in zijn vliegroute gaat staan  :D

Zou het kunnen dat hij verkeerde voeding krijgt? Zijn bakje is namelijk nooit leeg. Zou hij hier de lekkere (en dikmakende) zaadjes uitsnoepen? of kunnen ze niet dik worden als ze te weinig vitamines binnenkrijgen en een voedingstekort hebben?
Ik geef nu het huismerk (denk ik) van de Jumper, bij ons hebben ze van die schepbakken staan, maar er staat niet bij welk merk het is.
Dus daar zit ook geen richtlijn bij van hoeveel je mag geven.  :unsure:

De foto zal ik in het weekend maken, als het licht is. Met huiskamerverlichting kan ik geen duidelijke foto's van Jan maken.

Die fruitstaven zal ik ook achterwege laten! Trosgierst geef ik hooguit ééns per maand een halve stengel. Fruit en groente geef ik eigenlijk amper, ik wist ook niet dat 't voor 'n parkiet erg goed is. Brood geef ik met regelmaat, eens per week 'n klein stukje tussen de tralies!

Kaat

Zoals beloofd, twee foto's van m'n ventje  ;)
Niet zo duidelijk, maar hopelijk kun je toch alvast je oordeel trekken (en houd je niet in, zeg maar waar 't op staat!)


[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

#4
Ik kan toch niet zeggen dat ik Jan nou zo dik vind. Wel ziet hij er goed doorvoed uit.
Toch zou ik zeker omschakelen naar ander voer: Neem XtraVital super premium van Beaphar, of schakel over op pellets. (Dat laatste moet je echter geleidelijk doen).
Schepvoer bevat vaak maar een stuk of 7 verschillende zaden. XtraVital bevat veel meer (soms over de twintig verschillende zaden) en daarnaast is het verrijkt met eivoer, vitaminen en mineralen en krentjes. Alles is op de behoefte van de grasparkiet afgestemd.
Geef je parkiet niet meer voer, dan dat hij in 1 dag op kan eten. Je zult snel genoeg zien hoeveel je vogeltje eet.

Zaden bevatten veel vet. Grasparkieten die enkel parkietenzaad eten, kunnen hierdoor ziek worden en op den duur aan leververvetting gaan lijden.
Je kunt dit risico verkleinen door je vogeltje af en toe eens wat anders te eten te geven.
Gezond, niet gekruid en vet-arm "menselijk eten" is helemaal nog niet zo slecht voor je kromsnaveltje.
Het zorgt voor de nodige afwisseling. Het bevat mineralen, vitaminen en koolhydraten en nog talloze ander stoffen.
Geef Jan dus gerust 1 x per week een stukje brood of een elleboogje gekookte macaroni (zonder zout, geen saus!). Geef elke dag een klein stukje fruit of groente, en 1 x per week een stukje kaas ter grootte van je pinknagel of een paar druppeltjes magere joghurt.
Snackje:
Laat hem gerust een keer van een stukje droge cracker knabbelen als hij dat wil, of geef hem beschuitkruimeltjes in plaats van (gesuikerde) snoepstokken.
Als je Jan daarnaast elke dag even de gelegenheid geeft om even zijn vleugeltjes te strekken, dan komt het naar alle waarschijnlijkheid weer helemaal goed! :D

En..... voor Toki heeft XtraVital ook speciaal valkparkieten-zaad! :)
XtraVital is wel wat duurder, maar het is kwalitatief echt beter en gezonder voor je vogels.


Chantalleke

#5
Hoi Kaat,

Ik vind Jan ook niet te dik hoor! Hij lijkt qua bouw heel erg op onze Sjefke. Omdat Sjef niet zo heel lang geleden heel ziek was is hij door de dierenarts helemaal nagekeken. Ik heb haar toen ook gevraagd of Sjefke niet te dik was. Ze noemde hem 'een gezonde stevige parkiet' Het is bij Sjef echt gewoon zijn bouw, die brede borst. Hij vliegt met gemak 5 keer onze huiskamer rond (eerlijk is eerlijk, dat is sinds de komst van Billy, onze jongste telg. Daarvoor was 3 rondjes genoeg  :P ) De dierenarts raadde ook wel aan om Sjefke iedere dag minimaal een uurtje te laten vliegen (niet aan één stuk hoor  :P ) Dus we lopen hem af en toe echt bezig te houden en hij ons  :lol:

Onze parkietjes kregen nooit iets anders dan XtraVital. Fruit en groenten wil Sjef niet eten, maar een stukje brood of macaroni op zijn tijd gaat er wel in. Wij zijn nu aan het overstappen op pellets op aanraden van de DA, dan weten we zeker dat Sjef gezond eet. En omdat Billy wel fruit lust hopen we dat Sjef stiekem mee zal 'snoepen'

Verlang qua vliegen niet in 1 keer te veel van Jan nu, maar geef hem de kans om rustig zijn conditie weer op te bouwen. Stimuleer hem om te vliegen en beloon hem ook door lief tegen hem te praten en hem af en toe wat lekkers (en verantwoords....fruit of een stukje cracker e.d.) te geven als hij het goed doet. Misschien blijft hij altijd wat steviger, maar met voldoende beweging en goede voeding, weet ik zeker dat het goed komt met zijn conditie!

Groetjes
Chantal

PS. in de gallerei heb ik een foto van Sjefke staan waar ik hem 'DikkertjeDap' noem, daar kun je zien dat Sjefke ook niet de magerste is  ;)

Kaat

Pff, pak van m'n hart  :D
Tis dus 'n stevig kereltje!!

Ik heb gisterenavond 2 lepeltjes (formaat ijslepels) schepzaad in zijn bakje gedaan om te zien hoe veel hij op een dag eet. Het is nu nog niet op!
Maar ik vind het er zo 'gek' uitzien, zijn bakje is niet groot ofzo, maar hij moet nog zo 'duiken' om aan zijn eten te kunnen, lijkt.
Dat kan toch geen kwaad?

Ik ga binnenkort overstappen op XtraVital of pellets. Ik moet even lezen hoe dat werkt met pellets en kijken wat ze bij onze dierenwinkel hebben.
Ik moet zeggen dat ik nu, omdat Jan en Toki 't nodig hebben, fruit moet gaan kopen. Ik eet zelf ook te weinig fruit en groente, dus nu moet ik wel (anders blijf ik natuurlijk met 'n appel zitten, want een hele is wel veel te veel he!  :P  ). Heeft dus voor twee kanten voordeel: voor Jan en Toki, én voor mij!

Chantal: ik heb net Sjefke bewondert in je album! Hij lijkt qua bouw inderdaad op Jan! Heel grappig om te zien dat ze qua bouw op elkaar lijken!!
Hij heeft ook zo'n ontdeugende uitstraling he!
En wat 'n mooie kleur heeft Billy!

Ik ga even zoeken naar uitleg en info over pellets!

Nog even wat anders: Je zegt dat XtraVital ook voor Toki goed zal zijn. Zij kan niet vliegen op een noodlanding na (kromme vleugel door 'n flinke mishandeling van 2 mannen-valken) en heeft regelmatig flinke last van haar oog (rode rand en dik). Voor haar oog heb ik oog(wond)zalf en dat werkt wel, maar het komt altijd weer eens terug. Voor haar gezondheid heb ik vitaminedruppels van de DA gekregen, maar die geef ik al een hele lange tijd niet meer omdat ik niet echt vooruitgang zag. Zou daar XtraVital ook voor helpen, om haar verenpak wat mooier te krijgen en haar oog niet meer te laten opzwellen?

Groetjes,
Kaat

Parkieten-Freak

XtraVital sowieso zeker beter dan gewoon parkietenzaad, vanwege de toegevoegde vitaminen, mineralen en aminozuren (in een voor de vogel gemakkelijk opneembare vorm).
Dit zal zeker ten goede komen van zijn gezondheid en resulteren in een mooi verenpakje.
Wat betreft het oogje: ik weet niet wat de oorzaak van deze terugkerende infectie is. Het kan echter wel zo zijn dat bij een lagere lichamelijke weerstand van de vogel de infectie eerder de kop opsteekt.
Het is dus belangrijk dat je vogel goede voeding binnenkrijgt, om zijn weerstand optimaal te maken en te houden.
Wellicht zal hij dan ook minder vatbaar zijn voor infecties!


Kaat

Da's ook zeker logisch!
Al moet ik zeggen dat ze het veel beter doet dan toen ze bij ons in huis kwam. Ze had toen nog kale plekjes op haar kopje, dat is helemaal weg nu.

Zou je me ook nog de verschillen tussen XtraVital en pellets uit kunnen leggen, zodat ik beter een keuze kan maken?
Of is er ergens informatie te vinden hierover, op de site?

Bedankt alvast  :excl:

Groetjes,
Kaat

Parkieten-Freak

Om het heel kort uit te leggen:
Pelletjes zijn compleet voer. Het zijn kleine gekleurde bolletjes/brokjes. Pellets voor grasparkieten bevatten alle stoffen die een vogel nodig heeft. Fruit en/of groente zijn in principe niet nodig (maar mag wel).
Voordeel: zeer goed compleet voer.
Nadeel: het zijn geen zaden, vogels hebben niets "te pellen".
(De bolletjes hebben wel verschillende kleuren, dat maakt het aantrekkelijker voor de vogels).
Parkieten moeten langzaam overgezet worden op dit voer: ze moeten er aan wennen.
Merk: Nutribird of Harrisons. Verkrijgbaar bij de dierenarts/sommige dierenwinkels.

XtraVital super premium is verrijkt grasparkietenzaad. Het bevat 26 verschillende zaden en geen 7 zaden zoals normaal grasparkietenzaad. XtraVital bevat ook eivoer, vitaminen, mineralen en gecheleerde aminozuren. Alles is afgestemd op de behoeften van de grasparkiet. Prima voeding MITS de parkiet alles opeet wat er dagelijks aangeboden wordt, dus NIET gaat snacken. Daarnaast kun je wat groente en fruit geven.




Kaat

Kort, maar wel duidelijk!

Bedankt voor je reactie!

Btw: Jan is nu al een paar dagen 's avonds een aantal uurtjes los en ik merk dat hij steeds meer 'even een kort rondje' door de huiskamer vliegt!
Conditie wordt langzaam aan beter  :D

Caradow

#11
CiteerOm het heel kort uit te leggen:
Pelletjes zijn compleet voer. Het zijn kleine gekleurde bolletjes/brokjes. Merk: Nutribird of Harrisons. Verkrijgbaar bij de dierenarts/sommige dierenwinkels.

[snapback]15371[/snapback]


Kleine correctie op Parkietenfreak:

Harrisons pellets zijn bruine brokjes. Nutribird heb je in 2 soorten, tropical en gewoon. De tropical zijn gekleurde brokjes, de normale zijn bruin.



Harrisons is alleen via de dierenarts verkrijgbaar, Nutribird in de betere dierenspeciaalzaak (let op, soms alleen maatje valk en groter)


Heb ik iets fouts geschreven dan? :mellow:
Ik zie het even niet.....
Gr. PF


Kaat

Wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb, denk ik dat 't XtraVital wordt. Het lijkt mij iets praktischer om daar mee te starten.
Mocht het niet baten, kan ik altijd pellets gaan proberen, toch?

Caradow





Heb ik iets fouts geschreven dan? :mellow:
Ik zie het even niet.....
Gr. PF



Je merkte op dat de brokjes gekleurd waren en dat zijn dus eigenlijk alleen de tropical pellets van nutribird
Fout is een groot woord  :P

Parkieten-Freak

Ow!
Zit het zo!
hihihihi ;)


Chantalleke

#15
Hoi hoi,

Even een kleine reply. Nutribird heeft tegenwoordig alleen nog de B14 pellets. Dat zijn dus de gekleurde bolletjes (en ze ruiken erg zoet :P ) Ik denk dus dat de gewone en tropical versie zijn samengesmolten tot 1 versie. Kijk maar eens bij de site van versele laga http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutritio...ucts/result.jsp

Groetjes,
Chantal

p.s. bij de papegaaienpellets wordt nog wel onderscheid gemaakt tussen tropical en normaal