Speeltuin - work in progress

Gestart door *wendy*, september 15, 2011, 16:18:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Beste allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met de voorbereidingen om eigenhandig een speeltuin voor Sky te maken! Ik heb alweer door dat ik mijzelf heel wat op de hals gehaald heb, maar ik zet door!  8)

De bedoeling is dat er een bodemplaat komt van 35 bij 45cm, met op elke hoek en in het midden een paal (28mm doorsnee), waar ik dan vervolgens stokjes van verschillende diktes (12mm en 18mm) aan zal gaan bevestigen. Ook komen er plateaus bovenop een aantal palen, misschien 2; deze worden waarschijnlijk 10 bij 10cm. Natuurlijk komt er ook een schommeltje, trappetje, sisaltouw en meer dan voldoende speelgoed in te hangen. Op de bodem komt schelpenzand te liggen.

Al bij de voorbereiding (ik ben alleen nog maar aan het bedenken) loop ik tegen de eerste problemen aan.

1. welk hout kan ik voor de bodemplaat gebruiken? Ik ben net naar de bouwmarkt geweest om wat inspiratie op te doen, maar daar zie ik alleen multiplex/triplex of mdf. Nou is multiplex/triplex verlijmd, dus dat lijkt mij niet goed voor vogeltjes? En van mdf staat mij bij dat het heel erg uitzet als het nat wordt en ik moet de speeltuin natuurlijk wel schoon kunnen maken.. Wat voor hout hebben jullie voor de bodemplaat gebruikt?
2. in de bouwmarkt zie ik glad afgewerkte stokjes en geribbelde stokjes. Welke zijn het beste voor mijn vogeltje of is het allebei prima?

Gaandeweg zullen er nog wel meer problemen de kop opsteken. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik heb geen twee linkerhanden, maar super handig ben ik ook niet  :-[

Groetjes van Wendy en Sky

Audrey

Echt verstand van houtsoorten heb ik niet, maar uit ervaring zou ik je aanraden om geen te dun of te "zacht" hout te gebruiken. Ik heb een parkietenspeelplaats van de vogelkelder (grootste model) en Zazou heeft al rondom brokjes afgeknaagd én een van de sportjes van een laddertje doorgeknaagd.
Voor de stokjes zou ik gewone en geribbelde stokjes door elkaar gebruiken.

*wendy*

MDF lijkt mij zacht hout.. Ik heb er ook geen verstand van, vandaar mijn vraag. Van andere houtsoorten dan mdf en triplex/multiplex kan ik echter alleen maar meubelpanelen vinden: die zijn minimaal 1,8cm dik en veel te duur :P

Er moeten genoeg mensen hier zijn die zo'n speeltuintje gemaakt hebben. Wat voor hout hebben jullie voor de bodemplaat gebruikt??

*wendy*

Ik heb nu gevonden wat ze noemen een "massief kluspaneel", van Oost-Europees naaldhout, onbehandeld. Zou dat wat zijn?


*wendy*

Hmmz, da's ook nog een idee. De vraag is alleen of ze die zo groot verkopen, want er moeten ook nog zijlatjes (voor de bodemplaat) en plateautjes (voor bovenop een aantal palen) uit gezaagd worden!

Ik ga vandaag hopelijk met mijn vader op pad om de spullen in te kopen! Ik heb nog anderhalve week voordat mijn school begint, dus ik hoop het voor die tijd af te hebben :)

Zie hieronder overigens hoe ik het ongeveer in gedachten heb (mijn excuses voor mijn tekenkunsten! :-[)

[verwijderd door de beheerder]

*wendy*

Na een tijdje stil te hebben gestaan vanwege andere verplichtingen ben ik vandaag samen met mijn vader verder gegaan met de speeltuin voor Sky. Behalve wat (haakjes voor) speelgoed is de speeltuin klaar!

Als -ie helemaal klaar is, zal ik een foto mailen voor het 'parkietenboom' deel op de website!

[verwijderd door de beheerder]

BudgieMe

Ziet er stoer uit hoor!
Ben benieuwd hoe hij er 'aangekleed' uit ziet!

*wendy*

Nou, de speeltuin staat naast de oude speeltuin. Meneer vindt 'm alleen nog doodeng.. Hoop dat hij het wel leuk gaat vinden.. Er hangen vier speeltjes in, waarvan 2 favorieten en er ligt trosgierst op de plateaus. Foto volgt zodra Sky de speeltuin gaat verkennen!

Audrey

Leuke speeltuin hoor! Wou dat ik zelf wat handiger was...

Niet wanhopen als Sky niet onmiddellijk op de speeltuin durft hoor. Toen ik op een meeting een speeltuin in De Vogelkelder had gekocht, heeft Croky daar héél lang met een grote boog rond gelopen, en nu is het een van zijn favoriete plaatsjes.

*wendy*

Nou ik hoop wel dat hij er een dezer dagen een kijkje gaat nemen, want tot nu toe toont hij geen enkele interesse; hij is er zelfs bang voor. Zijn oude speeltuintje staat er nog naast, en daar gaat hij ook niet op zitten.

Maar ja, het is wel een beetje een angsthaas; speelgoed wordt ook meestal pas na 2 à 3 weken interessant.. Ik hoop niet dat het zo lang duurt met die speeltuin, haha!

*wendy*

Ja, ja ja! Hij zit erop! Geweldig!

[verwijderd door de beheerder]

foxie13

De speeltuin is echt mooi geworden!

inge

Super,ging vlugger dan je had gedacht he? Haha.

Mooi gedaan :)

TenT

Ziet er goed uit. Mijn parkietjes zien de hond zijn speelgoed mand als speeltuin

*wendy*

Citaat van: inge op oktober 21, 2011, 18:08:24
Super,ging vlugger dan je had gedacht he? Haha.

Mooi gedaan :)

Haha, nou.. ik heb alweer drie weken school en een herfstvakantie erop zitten, dus het heeft heel wat langer geduurd dan in de planning zat. Maar dat kwam inderdaad niet omdat het veel meer werk was. Ik denk dat er bij elkaar 3 hele dagen werk in zitten. Maar een sarah-feestje, een operatie bij mijn vader en 2 weken griep bij mij zorgden ervoor dat het even in de wacht stond. Maarrrrr, nu is het af en ik ben er super trots op!

Sky heeft er tot nu toe 1 keer ca. 3 minuten op gezeten, maar het is een begin!

inge

Citaat van: *wendy* op oktober 21, 2011, 20:14:00
Haha, nou.. ik heb alweer drie weken school en een herfstvakantie erop zitten, dus het heeft heel wat langer geduurd dan in de planning zat. Maar dat kwam inderdaad niet omdat het veel meer werk was. Ik denk dat er bij elkaar 3 hele dagen werk in zitten. Maar een sarah-feestje, een operatie bij mijn vader en 2 weken griep bij mij zorgden ervoor dat het even in de wacht stond. Maarrrrr, nu is het af en ik ben er super trots op!

Sky heeft er tot nu toe 1 keer ca. 3 minuten op gezeten, maar het is een begin!

Hey,bedoelde ermee dat hij er vlugger gebruik van maakte dan je dacht. :D
Omdat je zei dat hij nogal een angsthaas is.

Amai,je hebt de Laatste tijd al wat meegemaakt,hopelijk is alles in orde nu!
Je mag er zeker trots op zijn op de nieuwe speeltuin.

Groetjes ;)

*wendy*

Oh zo, ja klopt. Hij begint toch wat nieuwsgieriger en minder bang te worden de laatste tijd. Hoewel hij al ruim 3,5jr oud is, lijkt hij toch nog steeds wat tammer te worden.

Alles is nu weer in orde hier ja :)

*wendy*

Ahh favoriete speelgoed gevonden!

Deze foto wilde ik toch nog even met jullie delen :)

[verwijderd door de beheerder]