Jaloezie en ruzie!

Gestart door AntonRispens, september 14, 2011, 16:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AntonRispens

Ik heb al een tijdje een vrouwtjes parkiet, ik had er eerst 2 maar heb er 1 omgeruild voor een mannetje omdat dat zoals vaak gezegd beter gaat dan 2 vrouwtjes. Nu heb ik het probleem dat mijn eerste parkiet ruzie zoek en jarloers is als de ander wil eten etc. Ze jaagt het mannetje de hele dag door de kooi heen.

Wat kan ik hier aan gaan doen?

En waar zou het door kunnen komen? Gaat mannetje en vrouwtje altijd wel samen of soms ook totaal niet, help!

Kleintjes

Heb je meerdere voerbakjes?

Je kan ook de kooi opnieuw inrichten zodat 't voor beide parkietjes 'nieuw' is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mirjam

Bovendien is het zo dat ze ook even tijd nodig hebben om elkaar te leren kennen.

AntonRispens

Ja dat heb ik gedaan, had vorige week al even rondgekeken via de zoekfunctie wat verstandig was als je een 2e parkiet nam. En het is inderdaad slim om 2 voerbakjes te doen. Alleen nu is het zo dat ze beide uit dezelfde willen eten, of dat mijn nieuwe mannetje graag samen uit 1 bakje eet, vandaar dat ik de deksels er ook niet op kan doen want anders past er maar ééntje bij. Wat als gevolg heeft dat het een dikke bende om de kooi heen is, maar dat heb ik er voor over.

En ik weet dat het even de tijd nodig heeft, maar dan stel ik de vraag van hoelang?  ;) Het moet toch gaan klikken en zoniet, dan weet ik het ook niet. Maar ik ga het nu maar afwachten dan. :-\

Mirjam

Ieder beestje is anders dus een tijdstip is lastig te noemen.
Bij mij heeft het ruim 4 weken geduurd voordat ze zonder ruzie en gemopper met elkaar konden omgaan en nu zijn ze liefies voor het leven. En dat ze samen uit 1 bakje willen eten gebeurt regelmatig.
Stel je nou eens voor dat er in dat andere bakje toch net iets lekkerders zit  ;).
Je kunt ook gewoon 2 identieke bakjes aan de binnenkant van de kooi hangen. Die zijn vrij goedkoop en dan zal je zien dat het geruzie minder wordt.

kalinda

Ik heb echt geluk gehad,als ik dit zo lees.
Destijds twee willekeurige parkietjes uitgezocht,uit verschillende verblijven en vanaf de eerste dag zijn het dikke maatjes.  :)

BudgieMe

Meestal gaat het ook wel goed, zeker met jonge vogels. Een enkele keer klikt het echt niet maar nogmaals dat komt maar zelden voor.
Vaak is het ook dat het gedrag verkeerd begrepen wordt, imponeer gedrag is juist goed.

Wat ook kan is dat er een zwakke vogel niet geaccepteerd wordt, dat is heel hard maar ze voelen het als een vogel iets mankeert en deze kan dus gepest worden.

Maar geef het nog even wat tijd.

DobbyFloppy

Ik herken dit probleem wel. Ik heb mijn parkieten alleen samen gekocht als koppeltje.
Het vrouwte deed dit eerst ook met eten of als ze op het stokje zaten pakte het vrouwtje in 1x zijn staart.
Elke keer als ze dat deed gaf k haar een standje met mijn vinger.
Dus bijvoorbeeld mannetje was aan het eten, moet zij dr als een gek ook bij alsof het HAAR eten is. Zij hem wegjagen en hem er niet meer bij laten, stuur ik het vrouwtje weg, omdat ze moet delen.
Later durfde het mannetje ook wel van zich af bijten, en nu doet ze bijna niks meer.
Alleen wil ze nog wel eens het voerbakje voor zichzelf hebben, als het mannetje dan op het stokje ernaast zit en hij wil er bij komen piept ze gelijk waarschuwend alsof zij de baas is. Dan krijgt ze nog van mij wel een standje.
Hun hebben maar 1 eetbak en hebben moeten leren delen. Ze hebben nu ook beiden hun eigen plekje op het voerbakje:P
Mannetje moet altijd links, en vrouwtje altijd rechts.
Als het mannetje dan ook aan het eten is en het vrouwtje komt erbij, springt hij terug op het stokje, vrouwtje erop en dan hij weer ;)

Het vrouwtje is bij mij nogal een brutaaltje die denkt dat ze de baas is terwijl ze donders goed weet dat ik de baas ben over beiden.
Zoals ze af en doe doet vindt ik haar een beetje een jaloziepoes, maar gelukkig komt dat niet meer vaak voor;)
Ik heb ze ook het woordje foei aangeleerd, en ik heb een hondenclicker. Als ze het goed doet: click, en zeggen braaf/goedzo zodat ze snapt click betekent 'goed'
Als ze stout zijn: Foei, dat mag niet. Zo leren ze ook de betekenis ervan ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13