vechten...???

Gestart door Taz, september 22, 2011, 18:15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taz

Hoi allemaal,

Ik heb al een paar keer gezien dat Brutus (mannetje) boven op nieuwkomer Bacon (ook een mannetje) gaat staan.  :o  Brutus komt dan schuddend met zijn kop aanlopen, tikt een paar keer met zijn kop tegen die van Bacon en zet dan zijn poot op de rug van Bacon.
Bacon laat zich op dat moment niet wegjagen, en tikt ook nog maar eens met zijn koppie tegen Brutus' hoofd en duwt hem vervolgens van het kozijn af...

Het ziet er niet uit als vechten. Wel maak ik me zorgen... Is dit puur een machtsspelletje om te bepalen wie de baas is? De entree van Bacon in de voliere (nu een kleine 2 weken geleden) was, op zijn zachts gezegd, nogal dominant... ::)

Zou dit gedrag kunnen ontaarden in echt vechten? 

Dit gedrag is helemaal nieuw voor mij, met de entree van Spek (ons vorige mannetje) gebeurde het in ieder geval niet... (sterker nog, die was de beste maatjes met Brutus...)

Wie heeft er ervaring mee?

Grtz,
Tanja

Moppers

Mijn ervaring is dat een mannetje aangeeft te willen paren door een pootje op de andere parkiet te zetten. Ik zou je niet met zekerheid durven zeggen dat ze dit gedrag ook vertonen puur om dominantie te bepalen, maar dat zou mij niets verbazen. Het andere gedrag dat je beschrijft zou ook goed te interpreteren kunnen zijn als indruk willen maken.
Ik denk dat Brutus dus indruk probeert te maken op Bacon op de manier waarop hij dat bij een popje zou doen. Bacon is echter niet gediend van te intiem gedrag en duwt Brutus weg als die te ver gaan. Ze proberen elkaar uit, waar liggen de grenzen van de een, waar de grenzen van de ander. Bacon laat een groot deel van het gedrag nog toe, dus het lijkt mij niets om je zorgen over te maken. Ze leren elkaar kennen, zoals te verwachten is, dit is daar een onderdeel van.

_White_

Ik had ongeveer dezelfde probleem!!! het is volgens mij niet echt om indruk te maken maar merendeels beslissen wie de baas is. Hier kun je mijn stukje lezen; http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27191.0.html