Allereerste keer nestje

Gestart door DobbyFloppy, september 11, 2011, 22:46:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo hallo, ik wil proberen voor een keer te broeden met mijn parkieten.
Mijn parkieten zijn ongeveer 3,5 a 4 jaar dit moet dus nog kunnen denk ik?
Ik wil met deze 2, tenminste 1x proberen.
Daarna misschien wel meer. (misschien niet met deze 2)

Ik heb het stukje over broeden op de site gelezen alleen nog kleine vraagjes

"De grasparkieten bereid je voor door eerst te zorgen dat de daglengte overeenkomt met de natuurlijke daglengte aan het begin van een broedseizoen. Dit is ongeveer een 15 uur. Zorg ook dat je vogels goed, gezond, sterk en uitgerust zijn. Geeft kort voor de broedperiode dagelijks eivoer. Zorg ook dat ze voldoende kalk krijgen.
Breng alle broedkooien en blokken op orde met eventueel een extra schoonmaakbeurt. En als er nog veranderingen aan de broedhokken of blokken of kooien moet gebeuren doe het dan voor je parkieten gaan broeden, zodat je ze niet meer moet storen tijdens het broeden.
Zorg er ook voor dat je grasparkieten de goede leeftijd hebben om te broeden. Een popje moet minstens 1 jaar zijn en niet ouder dan 5 jaar en met een mannetje kan dat vanaf 10 maanden.
Als je de goede voorbereidingen hebt gedaan kun je beginnen met broeden."


Nu de vraagjes:
Wat wordt bedoelt met het eerste stuk over de daglengte? Dit is mij nog wat onduidelijk :-\
Als je parkieten gewoon goed eten en gezond zijn, en op tijd slapen is dan het 2e punt ook afgewerkt?
Ik geef al wel eivoer door het eten heen maar moet er ook een los bakje bij?
Waar zit kalk in?
Broedblok ga ik nog halen ik had eerder wel van dat kokos touw. Moet er tevens nog iets in als bodembedekking?

Sorry voor de vele vraagjes, maar tja 1ste x is wel spannend, en lijkt me leuk als het lukt ;D

Groetjes en vast bedankt!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

De daglengte staat er eigenlijk al beschreven. 'n Dag heeft 24 uur. De 'dag tijd', dus de tijd dat iemand actief / wakker is, moet je dan verlengen tot 15 uur.

Eivoer door 't normale voer is prima. Te veel eivoer kan schadelijk zijn.

Kalk zit in speciale pikstenen. Meestal zijn dit van die roze blokken die je in de dierenwinkels kunt kopen. Ook zit kalk in grit (niet te verwarren met kiezel). Grit en kiezel moeten ze overigens ook ter beschikking hebben, ook buiten de broed tijd.

Bodembedekking is niet nodig bij parkietjes. Wel is 't belangrijk dat in de bodemplaat 'n soort uitholling zit, soort kuiltje, zodat de eitjes niet weg rollen.

Je kunt overigens beter wachten tot 't voorjaar. 't Weer is dan beter, de daglengte is dan vanzelf al langer (meer licht uren) en 't is dan warmer. 't Vochtgehalte is trouwens ook belangrijk voor de broed. Als de lucht te droog is kunnen de eitjes verharden (uitdrogen), bij te nat kunnen ze rotten (en stinken :P ).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Je bedoelt dat ze minimaal 15 uur aan daglicht nodig hebben?
Als je die vierkante roze blokjes bedoelt, die krijgen ze altijd.
Ook zo een wit sepiablok hangt er standaard.
Als standaard bodenmbedekking heb ik in de kooi houtsnippers, en ik zag dat sommigen wel een beetje hadden.
Ze staaan overigens op de slaapkamer, raam staat zelden open, ventilatierooster is wel open.
Overigens, ik heb de kooi Ferplast Viola, die is voor valkparkieten.
Is Dit genoeg ruimte of zou er nog een kooitje bij moeten?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

Bij de kooi die je wilt gebruiken moet je wel oppassen dat de tralie afstand niet groter is dan 1.2 cm, anders kan 't gebeuren dat ze per ongeluk vast komen te zitten.

Sepia zijn de meningen over verdeeld. Volgens de een zijn te zout, volgens de ander is er niks mis mee.

Ik weet de afmetingen niet van de kooi, aangezien elke kooi weer anders is ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

59x33x80 cm
Zo een kooi is het ;).

[verwijderd door de beheerder]
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Ik heb vandaag een kastje gekocht, hij is miss 1cm kleiner dan aangegeven staat, is ook wel boden uitgehold denk alleen wel heel klein holletje onderin.
Hoe kun je dit het beste uithollen?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Dit is het kastje.
Weet iemand wanneer ze broedklaar zijn/ Hoeveel dagen dit nodig heeft?

[verwijderd door de beheerder]
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

'n Blok in de lengte richting is beter, aangezien nestjes soms best groot kunnen zijn.

Nogmaals, je kunt beter wachten tot het voorjaar.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

#8
Had ik inderdaad gezien maar die is wel stuk kleiner.
19x14
Ik wil ze zoiezo wel even de kans al geven om aan zo een blok te wennen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

Quote Parkietenfreak website:
"De afmetingen van een goed nestkastje zijn 15x15x25 cm met een invlieggat van 4 tot 6 cm diameter. "
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

#10
Ik had het gelezen.
Die kleine maat heeft ong een gat van ong 6cm.
en het Broedgat bij de bodem is iets ruimer.
Maar daarenteger wel kleiner.
Was dus of die kleine, of dit.

Ik had ook een foto gezien van zo een soort broedblok maar dan zeskant, die was aan de buitenkant opgehangen.
Bij de zijdeur, met schroefhaakjes in het blok, haakje aan de kooi
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Tot welke leeftijd mag je eigenlijk fokken met parkieten?
Staat wel tot 5, maar als de parkiet ouder is en niet zoveel nestjes heeft gehad ken het dan nog kwaad?
Ik wil misschien in de toekomst als mijn vriend akkoord ermee is misschien wat meer gaan fokken met parkieten.
Niet voor het geld ofzo. Ik vindt parkieten namelijk over het algemeen leuke dieren.
En als ik het ga doen ga ik er uiteraard ook wel wat over leren.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

BudgieMe

Een pop die ouder is dan 5 kan je beter niet meer laten broeden, de man kan wel tot 6.
Je blok is goed hoor, die in de lengte kunnen ook maar ze klimmen er eerder uit daar het gat lager zit.
In een kooi is dat niet zo erg maar in een voliere minder geslaagd.

Citaat van: DobbyFloppy op september 13, 2011, 11:22:03

En als ik het ga doen ga ik er uiteraard ook wel wat over leren.

En dit kan je dus beter nu al doen, daar je ze nu een blok gaat geven.

Wil je je echt goed inlezen heb ik een tip voor je;

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,26993.msg149794.html#msg149794

Kleintjes

Ben 't met BudgieMe eens: Eerst inlezen en leren, dan pas kweken. De meeste dingen gaan dus fout als er al blokken worden opgehangen voordat 't baasje op de hoogte is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Een familielid van mijn vriend zijn familielid die heeft een grote voilere met parkieten en die fokt ook dat ik weet. Ik zal daar ook even wat info vragen, en er natuurlijk ook gewoon over lezen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13