hysterisch...

Gestart door Taz, september 04, 2011, 13:00:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taz

Hoi allemaal,

Toen mijn vriend vanmorgen in de woonkamer kwam hoorde hij nog net Spek met een doffe klap van zijn stok afvallen. Spek begon hysterisch te fladderen, knalde vervolgens overal tegenaan. Leek niet in te kunnen schatten waar hij de stokken echt kon vinden. Elke keer als we in de buurt kwamen schrok hij zich (letterlijk) te pletter. Hysterisch vleigen, tegen de tralies aanknallend.

We hebben goed gekeken maar zien verder aan Spek helemaal niets. Geen tekenen van ziekte, geen hangende vleugeltjes of iets aan de pootjes.
Voor de zekerheid hebben we Spek in de kleine kooi gezet, met een doek eromheen, zodat hij tot rust kon komen.

Op dit moment zit Spek helemaal bovenin in de kooi en hij keek me vragend aan toen ik de doek even van de kooi af haalde. Hij lijkt rustig. Hij zit niet bol en nog altijd geen tekenen van lichamelijk letsel. Wel zie ik aan de onderkant van zijn bekje een 'wittig iets' zitten, maar daarvan denk ik eigenlijk dat het vochtig schelpenzand is. (wil hem, nu die eindelijk rustig is, niet lastig vallen met een fototoestel, dus daar heb ik geen foto van...)

En nu??? Iemand enig idee wat er precies aan de hand was? (is?) Kan hij geschrokken zijn van iets? (onweer?)
Kan het 'wittige iets'  leiden tot algehele hysterie? (als het wittige wel iets zou zijn)
Hoe lang laat ik 'm in een afgedekte kooi, alleen?

Pfffftttt.... ik weet 't even niet meer!
Groetjes Tanja

Taz

Spek zit ondertussen al 5 uur onder de lap in zijn kooi.

Zojuist keek  hij me weer rustig aan, toen ik even  controlleerde hoe het met hem gaat. Hij zat op de bovenste stok, ogenschijnlijk op zijn gemakje... Omdat hij zo rustig leek, deed ik langzaam de doek verder van de kooi af.

De hysterie begon weer...  :-\

Bestaan er ziektes die tot hysterie leiden???

lovesbudgies

Het zou heel goed kunnen dat hij ergens heel erg van geschrokken is, daar blijven sommige parkieten dan nog even last van hebben.

Ik zou me niet teveel zorgen maken, hij is tenslotte nu weer rustig, en hem straks lekker even laten vliegen en spelen en weer terug in zijn normale kooi zetten.

Edit: ik zie dat je ondertussen een nieuw berichtje hebt geschreven. Vedermijten veroorzaken onrust, maar geen paniek. Soms kunnen nieuwe situaties waar wij niet bij stil staan (nieuwe mensen, nieuwe kleding/bril/kapsel) tot totale paniek leiden.

Haal de doek van de kooi en geef hem wat trosgierst, vanavond doe je alles weer zoals altijd, Spek in zijn normale kooitje. Misschien is het morgen weer over. Los laten vliegen kan weleens helpen om energie kwijt te raken, maar is bij totale paniek alleen aan te raden als je alle gordijnen dicht hebt, en je kunt wachten totdat hij zelf naar de kooi gaat. (dus niet vangen)

Probeer nu eens uit of hij na een half uurtje gekalmeerd is als je de doek eraf haalt en wat gierst geeft. De doek van de kooi halen kan ook heel eng zijn.

Taz

hmm.... ik heb voorzichtig een deel van de lap van de kooi gehaald. Spek keek me nieuwsgierig aan, maar bleef verder zitten.
Ik heb de lap zo gelaten, zodat hij weer rustig kan wennen aan de kamer.
Spek doet niets. Zit boven op zijn stok. En dan, helemaal out of the blue, fladdert ie weer hysterisch door de kooi. Vervolgens lijkt het alsof hij de stok niet meer kan vinden.
Op het moment dat hij op de stok zit, zit ie met zijn koppie omhoog, naar de bovenkant van de kooi te kijken, alsof ie nog hoger wil... Hij doet dat heel observerend, telkens een beetje zijn koppie draaien om ook een ander punt van 'boven'  te zien. Dus hij zit actief te kijken.

Spelen doet ie verder niet. Hij blijft stil zitten, om zich heen kijkend, observerend.

Ik durf hem nog niet bij de anderen terug te zetten. Het is al 3 keer gebeurt dat ie weer helemaal losgaat in zijn kooi. Tegen de tralies aanvliegend, tegen de bodembak.

Kleintjes

Zit er misschien boven aan 't plafond iets?
Ze kunnen behoorlijk schrikken van dingen die wij 'gewoon' vinden, zoals vleigen, motjes, spinnen, decoraties, etc.

Of is 't misschien mogelijk dat er iets is gevallen? Van bovenaf op de grond of zo? Ik probeer alleen mee te denken wat mogelijk er voor gezorgd kan hebben (en nog steeds doet).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Taz

heb bewust de lap nog over de kooi liggen... En die is zwart, dus eigenlijk is er niet zo veel te zien...  :-\


Taz

Ik zit Spek zeer intensief te observeren...

Wat mij ontzettend opvalt is dat Spek heel veel met zijn koppie draait en knikt.  (links-rechts-hoog-laag en het liefst 360 graden in de rondte). En vervolgens lijkt hij zijn evenwicht te verliezen. Klettert naar beneden en begint dan hysterisch te fladderen en te doen.


Kan het zijn dat Spek heel hard van de stok gevallen is en daarbij zijn oog beschadigd heeft (niks te zien) en daardoor veel meer moeite moet doen dan voorheen om rondom te kunnen kijken??? En dat het evenwicht lastig wordt als je maar 1 oog hebt?

Ik zit bijna te huilen als je zien hoe heftig hij tegen de kooi aanvliegt heel de tijd.

Petr@

Ik heb het idee dat er toch meer aan de hand is dan alleen het schrikken. Maar wat dat zou ik je niet durven zeggen. Je zou een arts kunnen bellen en het voorleggen.
Mischien dat je hem in een kleinere kooi kan zetten en de bodem bedekken met iets zachts, dan valt hij niet zo hard. En ik zou zeker een lampje voor hem aan laten zo dat hij toch nog iets ziet.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Taz

... heb al besloten om morgen even naar een DA te gaan...

Parkieten-Freak

Verstandig om inderdaad even naar de dierenarts te gaan als het maandagmorgen niet over is.

Heeft Spek misschien ergens van gegeten of aan geknaagd? (planten, metalen sieraden of iets dergelijks).
Het lijkt toch dat er neurologisch iets aan de hand is, mogelijk iets met zijn evenwichtsorgaan.
Sterkte en hou je ons op de hoogte?


Taz

Update...

Ben zojuist met Spek bij de DA geweest. Daar werd de conclusie snel getrokken. Blind.  :o De DA kon Spek (die dus echt niet tam is) zo pakken. Toen hij even later niet van de hand wilde, was het duidelijk dat hij het stokje niet zag. De DA probeerde om met zijn hand snel naar Spek toe te gaan, maar daar Reageerde hij dus ook niet op. Nog even met een lampje in de pupillen, die reageerden lichtjes.

De DA heeft allerlei testjes gedaan, waar verder niets uit naar voren kwam. (hij knipperde met zijn oogjes als de DA voorzichtig in die omgeving drukte, de cloaca reageerde op 't drukken en Spek schreeuwde toen de DA in zijn pootjes kneep). Wel is duidelijk dat Spek een hele goede orientatie heeft, hij kan goed inschatten waar de stokken in de kooi hangen.

Waarschijnlijk is er door de val een overdruk in de hersenen, waardoor het Spek nu minder ziet.

Ik heb een ontstekingsremmer meegekregen die ik 10 dagen lang moet geven. Daarna weer even terug naar de DA.

Hopelijk kan Spek snel weer de dingen onderscheiden... Voorlopig even alleen in de kleine kooi. (We zagen ook nog iets aan het snaveltje van Spek, mogelijk is dat schurftmijt, daar moet ik de komende dagen even Vaseline op doen...)

Nou dat was 'm voor nu! I'll keep you posted!

Grtz,
Tanja

lovesbudgies

Ach gut :( arm kleintje, hopelijk gaat het snel beter!

Parkieten-Freak

Ah jee, wat ontzettend zielig is dit.... :(
Ik ben heel benieuwd of Spek over enkele dagen alweer wat gaat zien. Hou je ons op de hoogte?


Kleintjes

Arm hummeltje, gelukkig krijgt hij wel goede zorg en veel liefde.

Hoop dat 't al gauw weer beter gaat met Spekje.
Succes en beterschap met de kleine schat :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

inge

Ocharme :(
Veel beterschap gewenst aan Spek ,hopelijk wordt hij snel beter.

foxie13

Ah ik hoop dat het snel weer over is en dat hij weer kan zien. Sterkte.

Moppers

Blindheid is niet de allergrootste ramp die er is. Natuurlijk is het niet fijn om te horen dat Spek blind is, maar het is niet het einde van de wereld. Al helemaal niet als er een kans is dat het weer goed komt.
Er zijn verschillende forumleden (geweest) die een permanent blind parkietje hebben of hadden. Belle van Belleo bijvoorbeeld was blind. Het eerste topic van Belleo: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,8915.msg35232.html#msg35232. Via haar profiel kan je nog meer topics lezen waar de blindheid van Belle wordt aangehaald.

Taz

#17
 :'( er mag een slotje op dit topic... :'(


Edit pf:
conform het verzoek heb ik dit topic gesloten, Spek is helaas overleden.