dwangmatig tikken op stok

Gestart door Patric A, september 09, 2011, 22:54:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patric A

Hallo

Ben ten einde raad

Onze parkiet Toto (5 jaar) tikt voortdurend met haar snavel op de zitstok. Ze tikt voortdurend zowel links en recht van haar en dat gaat soms zo hard dat je je afvraagt of het geen pijn doet.

Ik heb geprobeerd haar af te leiden : niewe speeltjes, een traktatie, de radio aan als we weg zijn. Nee, niets helpt. Het lijk op een dwangmatige handeling, die vooralsnog niet te doorbreken valt.
Een andere parkiet in dezelfde kooi is voor ons geen optie.

Ik mis de vogel die voorheem vrolijk zat te praten en spelen.

Wie herkent dit en kan Toto helpen?

Groet, Patric

_White_

Hmmm bij mij doet Yesim (mannetje van 4 jaar) dat. Heel afentoe slaat hij heel hard met zijn snavel tegen de tralies, stokken en de snavel van een ander parkiet in de kooi ik zelf had het gevraagd wat het betekende wanneer een parkiet snavel tegen snavel tikt en kreeg te horen dat het zo is dat ze elkaar dan mogen. Maar volgens mij hoef je je niet druk te maken over het tikken tegen de dingen in de buurt van je pietje.

Maar wacht alsnog op de antwoord van andere liefhebbers, want ik weet zelf ook niet zo veel  :D

MvG Mo....

Moppers

Niet al het tikken met de snavel is wat we ook wel snavelen noemen. Snavelen gaat meestal gepaard met kletsen en verkleinde pupillen. Ze doen het om elkaars aandacht te trekken en indruk te maken. Het is soms ook een vorm van het uitlokken tot elkaar voeren.
Wat toont Toto nog meer voor gedrag tijdens het tikken? Denk je dat het snavelen kan zijn, of is het echt iets anders?

Patric A

Nee, het lijkt mij geen snavelen.

Opvallend is dat zo snel iets eet, terugvliegt naar de stok en dan begint te tikken, soms dus erg hard.
Als ze tikt is er geen contact met haar te krijgen.

Lijkt mij een soort van dwangneurose die ik graag wil doorbreken

groet, Patric

Moppers

Er zijn drie dingen die mij dan te binnen schieten (maar het kan heel goed dat het geen van die drie dingen is):
1. Ze doet het direct na iets te hebben gegeten. Het kan zijn dat er iets dwars zit, en dat ze het door het tikken weer goed probeert te krijgen.
2. Ze verveelt zich en/of heeft gebrek aan sociaal contact en vertoont daardoor stereotype gedrag.
3. Ze heeft het gedrag afgekeken van een mannelijke valkparkiet (=machogedrag, typisch voor mannelijke valkparkieten).

De derde optie is makkelijk uit te sluiten: als ze nooit in contact is geweest met een mannelijke valkparkiet kan ze het ook niet hebben afgekeken.
Bij de tweede optie is het belangrijk om te weten hoe ze op andere vogels en vooral grasparkieten reageert. Je schrijft dat er een andere parkiet in dezelfde kooi geen optie is. Waarom niet? Ligt dat aan de kooi? Ligt dat aan haar? Is er een mogelijkheid (andere kooi bijvoorbeeld) waarbij er wel een soortgenootje bij zou kunnen? Kan ze eens ergens gaan logeren bij een ander parkietje (of andersom) om te kijken hoe ze op dat parkietje reageert en of dat helpt?

Patric A

Hallo

Voor mijn gevoel is de tweede optie een juiste

We hebben de ervaring dat 2 parkieten in ene kooi oorverdovend in de woonkamer werkt. Dat is dus wat ons betreft geen optie.

Ik heb geen idee hoe ze op andere parkieten reageert. Zou ik moeten uitproberen, alleen weer niet iemand waarbij ik dat kan uitproberen.
Alleen, waarom na 5 jaar dit gedrag?  Als ze stereotypegedrag zou vertonen, moet dit toch al eerder gebeuren?

Groet, Patric

_White_

Hmmm bij mij zijn ze met ze 4en in 1 kooi en nooit heb ik last van ze (van de geluiden die ze maken) zo een herrie schoppers zijn ze ook weer niet denk ik. Alleen als Mavis de kooi uit is gaat ze heel afentoe de kamer heel vaak rond vliegen en tegelijkertijd krijst ze ook zo erg alsof ze op hol geslagen is en of er iets mis is. Maar daarnast maken de popjes bij mij niet zoveel geluid en de mannetjes doen maar totaal 1 uur per dag geluid door te zingen of te praten. Maar irritant is het niet geweest alleen heel af entoe en dat alleen met Mavis (popje) dan begint ze te krijsen en rondjes te vliegen maar als ze eenmaal in de kooi zit is er niets meer aan de hand.


BudgieMe

Citaat van: Patric A op september 09, 2011, 23:17:54

Lijkt mij een soort van dwangneurose die ik graag wil doorbreken

groet, Patric

Ik blijf zeggen; 1 vogel is geen vogel,.... Hou je grasparkiet alleen en hij of zij wordt inderdaad gestoord op den duur.