Ik wil grasparkieten ... heeft iemand tips voor mij?

Gestart door burninglove, september 06, 2011, 16:58:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

burninglove

Hallo mensen.
Ik ben erg gek van gras parkieten ...
Vooral die met die mooie pastel kleurtjes!
Ik heb al erg veel dieren gehad in mijn leven, maar nog geen vogels.
Ik heb al een grote kooi op het oog.

- als ik er aan ga beginnen neem ik er twee, kan ik dan het beste 2 mannen, 2 vrouwen of 1 man en 1 vrouw nemen? En waarom???
- maken ze erg veel lawaai s'nachts als de lampen uit gaan of moet ik misschien een donkere doek over de kooi doen tot ik weer wakker word?
- hoe oud moeten ze ongeveer zijn als ik ze koop om tam te krijgen?
- hoevaak moet ik ze besproeien?

foxie13

Hallo burninglove,

Alle eerst welkom! Het is goed dat je twee parkietjes neemt! De kooi voor twee parkietjes moet minimaal 60x32x55 cm zijn (lxbxh).

2 vrouwtjes is volgens mij niet zo goed, omdat deze vaak ruzie gaan maken. Je kan ook een koppeltje nemen. Zolang er geen broedhok in zit gaan ze ook geen eitjes leggen.

Vanaf 8 weken is een parkietje zelfstandig, eerder zou ik zeker niet doen. Later kan ook, je parkietje word dan alsnog tam.

Besproeien met water bedoel je? Sommige parkietjes vinden het fijn om zelf in een badje te gaan. Er zijn badjes te koop die je aan de kooi kan bevestigen. Sommige parkietjes houden helemaal niet van water. Ze moeten ook altijd weg kunnen gaan als je ze besproeid, dus niet forceren. Ik besproei mijn parkietje 1x in de week.

Groetjes

Kleintjes

Hallo en welkom :D
Verstandig dat je je zo goed informeert voordat je er aan begint :D

Wat voor kooi heb je op 't oog? De tralie afstand is namelijk belangrijk, die mag niet meer zijn dan 1.2 tot 1.3 cm. Als de afstand tussen de tralies groter is kan 'n parkietje per ongeluk klem komen te zitten, wat nare gevolgen kan hebben.

Citaat van: burninglove op september 06, 2011, 16:58:55
- als ik er aan ga beginnen neem ik er twee, kan ik dan het beste 2 mannen, 2 vrouwen of 1 man en 1 vrouw nemen? En waarom?
2 Mannen of 'n koppeltje werkt meestal 't beste. 2 popjes zijn eerder geneigd ruzie te maken.
- maken ze erg veel lawaai s'nachts als de lampen uit gaan of moet ik misschien een donkere doek over de kooi doen tot ik weer wakker word?
Als 't donker is in de kamer waar ze verblijven dan zullen ze gaan slapen. Dan hoor je ze eigenlijk niet meer tot 't weer licht is.
- hoe oud moeten ze ongeveer zijn als ik ze koop om tam te krijgen?
Vanaf 8 weken is 'n mooie leeftijd. Dan zijn ze zeker zelfstandig genoeg. Er is geen maximale leeftijd, ook oudere parkietjes kun je goed tam krijgen. Hoe lang tam maken duurt ligt aan 't karakter van de parkiet en de tijd die jer aan besteedt, ligt niet aan de leeftijd.
- hoevaak moet ik ze besproeien?
Doe dat alleen als ze dat prettig vinden. Zoals al geschreven is, vinden veel parkeitjes 't prettiger om zelf in 'n badje te spetteren of houden zelfs helemaal niet van nat worden. Badjes / douche alleen in 'n tochtvrije omgeving en als je zeker weet dat ze droog zijn voordat ze gaan slapen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

foxie13

Ohja en als je je parkietje wilt besproeien is het ook beter om dat 'smorgens/'smiddags te doen. Zo kan je parkiet nog drogen voordat hij gaat slapen. Anders kan hij kou vatten.

burninglove

foxy heel erg bedankt voor je andwoorden!
kleintjes de maten van de kooi die ik op het oog heb zijn 75 bij 52 bij 32.
wat betreft de afstand van het tralies, dat zit wel goed.
als er nog meer mensen zijn met tips enzo ... barst maar los!

BudgieMe

Ik kwam laatst op het net dit tegen; een spreekbeurt gemaakt door een meisje genaamd Romy, hier bespreekt ze in hele eenvoudige voor iedereen te begrijpen taal.
En ik moet zeggen dat ik er weinig foutjes of min puntjes in kon vinden.
Misschien heb je er wat aan, het leest ook prettig.

http://www.spreekbeurten.info/grasparkieten.html