parkiet te vroeg uit z'n kooitje gelaten

Gestart door bbk.twiddle, augustus 22, 2011, 11:20:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bbk.twiddle

hallo ik heb zaterdag een parkietje gekocht, heb een tijdje met de verkoper staan praten en gevraagd hoe ik mijn parkietje het makkelijkst tam kon maken. zijn antwoord hierop was zoveel mogelijk uit zijn kooitje halen, ik had nog geen goede kooi dus de parkiet zat in een klein kooitje dat ik erbij kreeg,  de hele zaterdag heb ik hem er gewoon ingelaten maar zondag heb ik em bijna de hele middag uit zijn kooitje gehad. daarna las ik dat dit helemaal niet de bedoeling was. ik heb vanmorgen een grote parkieten kooi gekocht en daar zit ie nu in. ik ben wel bang dat ik mijn parkietje een beetje veel onodige stress bezorgd heb.. mijn vraag is kan het kwaad dat ie al uit zijn kooi is geweest, of gaat het goed komen als ik het nu op de goede manier overnieuw probeer...

mvg sten
ps. mijn parkietje heet: twiddle

BudgieMe

Nee hoor het kan geen kwaad, er zijn meerdere manieren op je vogel tam te krijgen.
Ik laat ze ook vrij snel eruit.
Maar het is wel belangrijk dat ze eerst de kooi goed kennen en fijn vinden dan gaan ze er eerder uit hun zelf naartoe terug.
Dus laat hem voor nu even een paar dagen in de kooi voor je hem weer loslaat dan komt het best goed hoor.

CocoChanel

Geen zorgen.
Toen ik mijn parkietje kocht heeft de verkoper me ook verkeerd geïnformeerd waardoor de eerste dagen ook niet echt leuk voor hem zijn geweest.
Gelukkig kreeg ik veel hulp hier op het forum en ben hem tam gaan maken via de methode van de site.
Coco is een heel vrolijk vogeltje en behoorlijk tam.
Dus maak je niet te druk praat veel tegen je parkietje en heb veel geduld.
Veel succes!

liefs x

DobbyFloppy

Bij mij mochten ze pas de wereld buiten de kooi verkennen zodra ze zich wat meer op hun gemak voelde/thuis voelden.
En ook zodra ze ook al redelijk tam waren.
Ze zijn dusdanig tam dat ze uit mijn handen eten, ken ze vaak wel op mijn hand laten zitten alleen het vervoeren vinden ze niks aan ;)
Nu durven ze af en toe op mijn arm als ik een specifieke vest aanheb en wat trosgierst daarop leg.  ;)
Laat ze dus eerst lekker wennen tot ze goed op hun gemak zijn, en ook wat meer aan jou. ;)
Als ze uit je hand durven te eten en er ook op durven te stappen kom je al een heel eind.
Het beste is ook om ze zelf de uitgang te laten zoeken, dus niet dwingen om eruit te gaan.
Toen mijn 2 voor het eerst eruit gingen en lekker over de vloer aan het ketelen waren (omdat ze nog niet zo goed konden vliegen, ivm dat ze kortgewiekt waren) vermaaktten ze zich opperbest. Ze hadden alleen wat moeite met het terugvinden van de kooi, daarom hebben wij het kooitje gepakt en vlakbij hen op de grond neergezet, zodat ze er uiteindelijk zelf in konden gaan met een klein beetje hulp.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

inie

Ik heb sinds een kleine week nu 2 parkietjes, ik heb al een jaar of 2 Gijs, een mannetje, wat ook niet heel tam wil worden omdat hij een bijtertje is en ik daar toch elke keer van schrik en dus op reageer en ik kan het niet negeren, dus houden we t samen in stand, zijn bijt gedrag.
En ik heb sinds een kleine week een vrouwtje erbij, Saartje, en die is nog erg schrikkerig, terwijl ze eerst bij andere mensen woonde en bij hen wel op de vinger ging zitten.
Bij mij doet ze dat na heel lang wachten en eigenlijk ook alleen omdat ze hoopt dan uit haar kooi te mogen/te ontsnappen. Ik laat haar er wel uit (ook zonder dat ze hoeft te "ontsnappen"), maar buiten de kooi wil ze niets van me weten en vliegt de hele tijd weg.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Heb ik iets fout gedaan? of heb ik gewoon te weinig geduld? Heb ik haar bijvoorbeeld te vlug uit haar kooi gelaten? Ze houd niet van in haar kooi zitten trouwens, al begint ze het te accepteren. Een dag of 2 geleden zat ze nog overduidelijk naar gaten en andere ontsnappingsmanieren te zoeken, zelfs in haar zand te graven of ze er via de bodem uit kon. En nu is ze rustiger en minder actief opzoek naar de uitgang.
En heeft het feit dat ze bij haar vorige eigenaars wel handtam was er nog iets mee te maken? (zou dat het makkelijker moeten maken? of juist niet? of is dat iets heel anders?)
Wat is jullie ervaring hiermee?

*wendy*

Het laten wennen en tam maken van je vogeltje lukt niet in een kleine week. Daar heb je wel maanden voor nodig.

Belangrijk is dat het vogeltje eerst kan wennen aan zijn nieuwe omgeving. Daarna kan je beginnen met tam maken. Daarover is genoeg op dit forum en op de parkietenfreak website te vinden. Je begint met het laten wennen aan je hand in de kooi. Als het vogeltje daar niet meer bang voor is, kan je pas naar de volgende stap. Je zal meerdere keren per dag daarmee moeten oefenen en dat ook heel wat dagen/weken vol moeten houden!

DobbyFloppy

Citaat van: inie op september 23, 2011, 13:00:31
Ik heb sinds een kleine week nu 2 parkietjes, ik heb al een jaar of 2 Gijs, een mannetje, wat ook niet heel tam wil worden omdat hij een bijtertje is en ik daar toch elke keer van schrik en dus op reageer en ik kan het niet negeren, dus houden we t samen in stand, zijn bijt gedrag.
En ik heb sinds een kleine week een vrouwtje erbij, Saartje, en die is nog erg schrikkerig, terwijl ze eerst bij andere mensen woonde en bij hen wel op de vinger ging zitten.
Bij mij doet ze dat na heel lang wachten en eigenlijk ook alleen omdat ze hoopt dan uit haar kooi te mogen/te ontsnappen. Ik laat haar er wel uit (ook zonder dat ze hoeft te "ontsnappen"), maar buiten de kooi wil ze niets van me weten en vliegt de hele tijd weg.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Heb ik iets fout gedaan? of heb ik gewoon te weinig geduld? Heb ik haar bijvoorbeeld te vlug uit haar kooi gelaten? Ze houd niet van in haar kooi zitten trouwens, al begint ze het te accepteren. Een dag of 2 geleden zat ze nog overduidelijk naar gaten en andere ontsnappingsmanieren te zoeken, zelfs in haar zand te graven of ze er via de bodem uit kon. En nu is ze rustiger en minder actief opzoek naar de uitgang.
En heeft het feit dat ze bij haar vorige eigenaars wel handtam was er nog iets mee te maken? (zou dat het makkelijker moeten maken? of juist niet? of is dat iets heel anders?)
Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik zou als ik jou was even een een topic hierover maken.
En overigens je vogel moet eerst tam zij voordat je hem uit de kooi kunt halen.
Zogauw ze aan je hand gewend zijn (eruit durven eten, erop durven zitten) kunnen ze langzamerhand uit de kooi.
Het lieftst moet je hem ook kunnen vervoeren, maar hij moet wel zelf uit de kooi gaan.
Buiten de kooi overigens ook oefenen met beetje voer/trosgierst op de hand
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13