HELP!!! mijn parkiet heeft plotseling een lam pootje!!!

Gestart door amber, augustus 20, 2011, 15:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

amber

hallo,

ik heb een parkietje van 7 jaar. vanmorgen heeft ze nog gewoon gegeten en was er niets aan de hand.
toen ik vanmiddag keek, hing ze met één poot aan de tralies. de andere poot zat tussen twee stokjes.
het pootje zat niet klem!! er was genoeg ruimte en ze kon haar pootje gewoon bewegen. ze kreeg hem alleen niet op het stokje.
toch heeft ze sinds die tijd een lam pootje.
het pootje zelf kan ze wel bewegen, alleen de vingertjes niet.
weet iemand hoe dit komt? gaat het nog over? en wat moet ik er mee aan??


lovesbudgies

Ohjeej, dat klinkt zeker niet goed, Amber! Zo snel mogelijk even met haar naar de dierenarts!

amber

wat zou de dierenarts eraan kunnen doen?
voor een beestje van 7 jaar is een reis, we moeten namelijk best ver, naar de dierenarts veel te stresvol en ik ben bang dat ze daaraan zou bezwijken.
ik heb besloten om gewoon nog zo lang het kan van haar te genieten en dan is het goed..
heb je misschien een idee wat het zou kunnen zijn?

lovesbudgies

De dierenarts zou haar kunnen genezen en de eventuele pijn kunnen wegnemen.

Een parkiet van 7 jaar is nog helemaal niet oud, net van middelbare leeftijd. Parkieten overlijden vrijwel nooit van stress, dit is een fabeltje. Bij kanaries kan het voorkomen, maar bij grasparkieten komt het eigenlijk nooit voor. Je kunt dus met een gerust hart met haar langs de dierenarts.
Ik reis zelf regelmatig met mijn (nog oudere) parkieten 2 uur heen en weer naar de dierenarts, in een reiskooitje in de trein. Dus zelfs zonder in hun eigen kooi te zitten en met het openbaar vervoer is er nog niets aan de hand.

Het zou een gebroken pootje kunnen zijn, een beknelde zenuw, een hersenbeschadiging... teveel mogelijkheden om op te noemen.

Jij wilt zo lang het kan van haar genieten, maar denk je dat zij geniet? Het feit dat ze haar pootje niet neerzet kan op heel veel pijn duiden.

Bedenk eens hoe zij zich voelt, zal zij genieten? Laat een dier niet onnodig lijden.

amber

kan een dierenarts een verlamd pootje genezen??
opereren vind ik geen optie, hoor.
ik heb trouwens in andere topics gelezen over parkietjes die dood zijn gegaan aan de stres van een dierenarts.

enne.. als het pootje echt genezen kan worden, zou ik natuurlijk graag naar een dierenarts gaan. ik vraag me alleen een beetje af of ik het niet voor niks doe.

Parkieten-Freak

Het is toch verstandig om er even naar te laten kijken, omdat je de oorzaak van de verlamming niet weet. Het kan ook zijn dat het pootje klem gezeten heeft of dat het gebroken is. Een dierenarts zal de diagnose moeten stellen, dat kunnen wij niet.


lovesbudgies

Dat ligt eraan wat de oorzaak is, veel dingen (zoals een gebroken pootje) zijn zeker te genezen. Daarnaast kan de dierenarts bepalen hoeveel pijn het parkietje heeft (en pijnstillers geven) en of de symptomen nog erger gaan worden, zoals bij een hersenbeschadiging.

Ik heb de topics ook gelezen, toevallig kwamen er laatst nog 2 langs. Dit zijn de eerste 2 parkieten die zijn overleden aan stress in mijn tijd op het forum, en dat is toch al even. Maar ik geloof bij die 2 topics ook niet dat de vogels zijn overleden van de stress, beide waren al hartstikke ziek toen ze bij de dierenarts kwamen en zouden sowieso overleden zijn, stress kan het laatste duwtje zijn, maar nogmaals, komt vrijwel nooit voor.

amber

bedankt voor alle reacties!
ik zal aan mijn ma vragen of ze weer een ritje naar de da wil maken!
hebben jullie die link met vogelartsen nog?

groetjes,


amber

oei, we wonen in veenendaal. da's wel écht ver rijden.
ik hoop maar dat mijn ma wil...

lovesbudgies

Deze is ongeveer een half uurtje rijden: http://www.dierenkliniekfeld.nl/

Daar zit ook een dierenarts die meer verstand heeft van vogels. Utrecht is ook een half uur. Dichterbij zitten ze denk ik niet.

amber

dankje! die zit in amersfoort.
da's inderdaad dichterbij!!

ik hoop echt zo dat ze wil rijden... :-\

amber

het lijkt me trouwens niet dat het gebroken is, want volgens mij heeft ze er geen pijn aan.
ze trekt er niet mee. ze reageert ook niet als ik eraan zit.
dit is niet dat ze suf is ofzo. ze is heel tam en ik kan normaal ook gewoon aan haar pootje zitten.
ze reageert nu niet anders.

tash

en al naar een DA geweest? wat zij die? wat is de diagnose???

amber

allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken.
helaas heb ik haar al snel in laten slapen op 22 augustus.
ik heb haar vreselijk gemist en mis haar nu nog..
of er een nieuw parkietje komt, weet ik nog niet.
maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

TenT


amber

#16
Tuurlijk mag je dat vragen!
Ze had al lang een vetbult op haar buikje, daarover is ook een topic; weet alleen niet meer precies hoe die heet. Daardoor vloog ze sowieso al slecht.
Toen kreeg ze dat lamme pootje er ook nog bij.
De dierenarts zei dat door die vetbult een zenuw of zo klem is komen te zitten.
Het was dus niet goed gekomen.
Nu ik er weer zo overna denk. Hij zei trouwens ook dat die bult die we altijd voor een vetbult aan hadden gezien een tumor was geworden. Waarschijnlijk had ze ook al uitzaaiingen.
Dat alles bij elkaar is d'r fataal geworden....

(poging gedaan 't duidelijker te maken wat bij wat hoort ;) )

TenT

Oei. Natuurlijk is je parkietje al een tijdje dood maar toch nog sterkte.