Tweede parkietje erbij

Gestart door Orodin, augustus 18, 2011, 10:34:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Orodin

Zoals ik in andere topics al had aangegeven, hebben wij sinds kort een parkietje, Twikkel (een popje van een jaar of 2 à 3).
Twikkel is van mijn oma geweest, die een paar maanden geleden is overleden. In de tussengelegen tijd heeft ze bij mijn ouders gestaan en die hebben haar verleden weekend mee naar ons toe genomen.

Ik heb direct een nieuwe kooi voor haar aangeschaft, de Hagen Vision II model L01.

Omdat die kooi zeker groot genoeg is voor twee parkieten en parkieten sociale dieren zijn die van gezelschap houden, wil ik graag een maatje voor Twikkel erbij kopen.

Alleen moet ik daarbij wel met een aantal zaken rekening houden:
- Twikkel is momenteel in de rui en heeft ook 'last' van haar hormonen op het moment;
- Ze is niet tam (mijn oma heeft haar nooit tam gemaakt, ik ben het aan het proberen, maar heb 't een paar keer verpest geloof ik (een keer toen ik haar moest pakken om nageltjes te knippen en dit weekend toen de van de oude naar de nieuwe kooi moest... Ik krijg nu iedere keer dat ik in haar buurt kom met m'n hand een nijdige kwetter en ze pikt naar m'n vingers). Hoe dan ook, omdat ze niet tam is, weet ik niet hoe ze op andere parkieten zal reageren. Mede ook omdat ze geen andere soortgenoten om haar heen gewend is.

De vraag is dus: wat is het beste? Wachten tot haar hormonen weer tot bedaren zijn gekomen? Wachten tot ze tam is? Of kan het meteen al? En wat voor 'soort' parkiet kan ik er dan het beste bij kopen? Een mannetje of juist een ander popje? Moet ik daarbij rekening houden met leeftijd, karakter, kleuren misschien ook (hoewel ik me dat laatste niet goed kan voorstellen...).

Alle informatie die ik kan krijgen zou zeer welkom zijn. Alvast bedankt!

Moppers

Wat fijn dat je zo goed wenst te zorgen voor dit parkietje.
Ik denk dat je haar zeker een plezier zal doen met een soortgenootje, al helemaal omdat ze niet tam is en dus geen hechte band heeft met iemand. Ik zou voor een mannetje gaan, dan is de kans op een 'match' het grootst. Kleur maakt inderdaad niets uit.
Wat leeftijd betreft: ik denk dat je er geen ouwe sok bij moet zetten, maar eentje van maximaal een jaar of 5. Zo komt hun energieniveau redelijk overeen is de een niet te druk voor de ander. Is jouw popje druk, kies dan niet voor een al te onderdanig vogeltje. Is ze juist rustig, kies dan niet voor een erg dominant parkietje.

Als je er een nieuw parkietje bijzet, kan je deze het beste langzaam introduceren. Eerst in twee aparte kooien naast elkaar (als je geen reservekooi hebt kan je er misschien eentje lenen via het prikbord), als ze een beetje gewend zijn samen in de opnieuw ingerichte definitieve kooi. Wanneer je de nieuwe neemt maakt niet zo heel veel uit, waarmee ik bedoel dat haar rui en hormonen geen te grote invloed zullen zijn. Vooral niet als ze langzaam aan elkaar kunnen wennen. Hoe eerder hoe beter dus.

Het maakt niets uit dat Twikkel niet tam is, daar zal het nieuwe parkietje zich niets van aantrekken. Als de ander er eenmaal is, kan je ze ook samen tam maken.

Orodin

Hey Moppers,

Thanks voor je reactie. Daar heb ik echt heel veel aan!

Nog één vraag. Ik vind het lastig te bepalen of Twikkel dominant/onderdanig of actief/passief is. Ten eerste heb ik geen vergelijkingsmateriaal, ten tweede heb ik echt vrij weinig ervaring met parkieten en hun gedrag. Heb je tips hoe ik hier achter kan komen of hoe ik dit het beste kan vaststellen?

Verder nog twee vragen:
- Is er kans dat als ik een mannetje erbij zet dat ik op een dag ineens eitjes in de kooi vind? (Misschien een hele stomme vraag, maar zie bovenstaande opmerking over weinig ervaring met parkieten :P)
- Ik zou het liefst een zo jong mogelijke parkiet erbij zetten, omdat jonge parkietjes makkelijker tam te maken zijn. Ik hoop, dat als het tam maken bij het jonkie goed lukt, Twikkel dat gedrag misschien gaat kopiëren, waardoor zij ook makkelijker tam te krijgen is. Is dat een logische gedachtegang, of zal de nieuwe parkiet eerder zijn oudere soortgenoot kopiëren?

Thanks!

Kleintjes

't Antwoord op de vraag of je spontaan 'n nestje zal krijgen is al vaak gegeven, maar nog 1 keer hier dan: Nee, normaal gesproken krijg je geen nest zonder nestgelegenheid.

Antwoord op vraagje 2: Soms immiteert de oudere de jongere of de jongere de oudere, daar valt niks over te zeggen. Parkietjes, net als vele andere papegaai-achtigen, immiteren elkaar of hun verzorgers en kunnen dus van elkaar leren.

Ben 't trouwens roerend met Moppers eens: Fantastisch dat je voor Twikkel wilt zorgen :D Aparte naam trouwens :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

GeetjeBird

Leuk een vrindje voor je parkiet!

Je zou het liefst een zo jong mogelijke parkiet erbij zetten, omdat jonge parkietjes makkelijker tam te maken zijn.
Zoals Moppers al zei is het goed om na te denken over het energie level...een wat oudere dame kan behoorlijk geirriteerd raken door een puberend jonger parkietje die van hot naar her springt en wil spelen. Mijn ervaring is dat een klein parkietje wel bij ouderen parkieten kan maar dat afhankelijk is van het karakter van je oudere parkiet. Ik heb 5 parkieten, 3 popjes en 2 mannetjes. Van dit stel zijn nu 2 stelletjes en is 1 popje vrijgezel (die probeer ik te matchen met een leuk ventje maar er is nog geen geschikte vent gevonden). Toen ik een jong parkietje introduceerde reageerde een van de jongste vrouwtjes (tante Beppie) heel instinctief op het jong door meteen te gaan voeren (kropvoer geven) en de veertjes te gaan poetsen. Dus dat effect kan het ook hebben. Maar mijn andere dames interesseert het geen biet :-).

Blijft zoeken naar de juiste match...

Bestond er maar een datingbureau voor parkietjes  ;)



Orodin

Leuk mensen, hartelijk dank voor de reacties.

Dan zal het inderdaad een zo jong mogelijk mannetje gaan worden.
Eens zien of ik mijn kids binnenkort mee krijg naar de dierenwinkel om er eentje te gaan halen :).

Tja en qua energieniveau. Dat blijft dus het enige heikele punt op dit moment. Twikkel kan urenlang rustig op een stokje zitten, maar kan (zeker wanneer bijvoorbeeld de tv aan staat of de wasmachine draait) er helemaal zin in krijgen en een tijd lang vrolijk zitten kwetteren.

Ik denk dat dat betekent dat Twikkel juist erg veel behoefte heeft aan contact en gezelschap en dat ik daarom voor een energiek mannetje zou willen gaan. Goed plan??

BudgieMe

Ja hoor, jong mannetje kan best bij een pop van 2 a 3. Als ze 8 was geweest had ik voor een volwassen man van 5 of zo gegaan inderdaad.
Maar dierenwinkel zou ik niet doen. Beter een goede hobbykweker zoeken in je buurt.
Waar woon je?
Wat tam maken betreft, als Twikkel heel erg schuw is dan wordt dat best een beetje lastig want de nieuwe zal snel het gedrag over gaan nemen.
Als je de mogelijkheid hebt de 2 even apart te houden in het begin wel in de zelfde kamer maar aparte kooi dan kan je met het jonge mannetje aan de slag, terwijl Twikkel hem al ziet en hoort en er dus een beetje aan went en nieuwsgierig naar wordt.

Orodin

Hey Budgie,

THanks voor je reactie. Ik ben vanavond met de kinderen wezen kijken bij de plaatselijke dierenwinkel en bij Intratuin, maar bij de eerste waren ze 'op' en de tweede verkocht ze niet eens. Dus maar weer naar huis gegaan.

Bedankt voor je tip om naar een kweker te gaan. Ik woon in Heerhugowaard. Enig idee of er een hier in de buurt zit?

Twikkel is inderdaad vrij schuw. Door m'n oma is ze nooit tam gemaakt (zij was daar inmiddels te oud voor). Ik probeer het zelf wel, door lief te doen tegen haar, zachtjes praten, hand in de kooi terwijl ik haar niet aankijk (zodat ze went aan hand in de kooi zonder zich bedreigd te voelen), maar dat zet tot nu toe geen zoden aan de dijk. Da's overigens ook niet erg, want zo lang kent ze mij nog niet en ik weet dat je soms geduld met die beestjes moet hebben. Daar kan ik dus wel mee omgaan.

Ik had inderdaad het idee om de nieuwe parkiet een poosje in Twikkels oude kooi te zetten, naast elkaar, zodat ze elkaar vast kunnen leren kennen. Hoe lang denk je dat dat handig is om te doen? Spreken we dan van een paar dagen, weken, maanden?

Thanks in ieder geval ;)

Moppers

CiteerJe zou het liefst een zo jong mogelijke parkiet erbij zetten, omdat jonge parkietjes makkelijker tam te maken zijn.
Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. Niet alleen dat jonge parkietjes niet per definitie makkelijker tam te maken zijn, maar ook omdat die prioritering niet klopt. Het gaat hier in eerste instantie om een maatje voor Twikkel, een tweede is dat het fijn zou zijn beiden tam te krijgen.

Het dierenasiel in Schagen heeft met enige regelmaat grasparkieten (op dit moment even niet), daar zou je ook aan kunnen denken.
http://www.ikzoekbaas.nl/dierenasielen/dierenopvangcentrum-tuitjenhorn

Je kan ook een idee krijgen van Twikkels karakter door hoe zij met haar speeltjes omgaat. Is ze daar wild mee, dan is het waarschijnlijk op andere vlakken ook een pittige dame.

BudgieMe

Citaat van: Orodin op augustus 18, 2011, 19:29:19


Ik had inderdaad het idee om de nieuwe parkiet een poosje in Twikkels oude kooi te zetten, naast elkaar, zodat ze elkaar vast kunnen leren kennen. Hoe lang denk je dat dat handig is om te doen? Spreken we dan van een paar dagen, weken, maanden?

Thanks in ieder geval ;)

Paar dagen tot een week , ligt aan je vorderingen met de nieuwe en hoe zeer ze blijken naar elkaar toe te willen, merk je snel en je moet op je gevoel af gaan.
Zeker geen maanden!
En ligt ook aan je verwachtingen wat je wilt van ze, als dat happy met elkaar zijn en zelf de weg uit en in kooi vinden is dan is een week prima, wil je meer dan zal je er meer tijd in moeten steken.

Moppers, een asiel dier 2e kans geven ben ik ook zeker voor maar met de behoefte aan tam maken en al een schuwere vogel en kids,....denk niet dat dat de juiste combi is.
Ik heb hier ook genoeg vogels opgevangen en beter kans gegeven maar lekker in de volière, zonder opzitten en pootjes geven zeg maar. En als ik de ruimte zou hebben zou ik er speciaal een volière voor neerzetten. En bij sommige waar ik het vind passen raad ik het ook aan maar hier 'proef' ik dat het niet past.

Moppers

CiteerMoppers, een asiel dier 2e kans geven ben ik ook zeker voor maar met de behoefte aan tam maken en al een schuwere vogel en kids,....denk niet dat dat de juiste combi is.
Niet alle parkieten die in het asiel terecht komen zijn schuw. Het merendeel wel, absoluut, maar soms zitten er ook wel eens vogels bij die al (deels of helemaal) tam zijn. Het lijkt mij dus zeker de moeite waard om in ieder geval de website in de gaten te houden, vooral als tamheid niet de 1e prioriteit is.

BudgieMe

Ja ook een tamme kan zijn weg gevlogen, helemaal gelijk in. En het asiel zal dat prima kunnen vertellen.
Maar tam is in dit geval wel aan de orde denk ik.
Voor mij niet als ik opvang. ;) Vind ze zo al leuk. Maar heb dan ook de ruimte, al wordt het inmiddels aardig vol, haha.

Orodin

Hey luitjes,

Bedankt voor jullie reacties!

Los van een dierenasiel... Weten jullie een goede kweker in de buurt hier? Of kunnen jullie me een duwtje in de goede richting geven hoe ik die zelf kan vinden?

En top, ik kan echt wat met alle reacties hier, echt super. Uiteindelijk gaat het inderdaad om een maatje voor Twikkel, maar tam maken komt toch echt wel vrij kort daar op, omdat ik het gaaf vind als de kinderen ook leuk met ze kunnen spelen uiteindelijk (in plaats van alleen maar braaf op een stoeltje naast de kooi naar binnen zitten kijken...)

:D

BudgieMe

Ik ben echt zo blond wat Topo betreft,...  :-[ heb je hier wat aan;
http://www.vogel-base.nl/gras2/kwekers.php