Veel vragen..

Gestart door Aniek, augustus 18, 2011, 19:13:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aniek

Hallo allemaal,
binnenkort krijgen wij grasparkietjes en ik heb wat vragen.

Als bodembedekking (in een buitenvoliere) gaan wij vogelzand gebruiken. Op de verpakking staat dat er ook oester-/schelpengrit in zit voor de nodige mineralen. Hebben de vogeltjes daarnaast ook nog 'gewoon' grit nodig?

Kan ik maagkiezel en grit ook gewoon over de grond uitstrooien (zodat ze het tussen het zand kunnen oppikken) of is het beter om in een bakje te doen? En moet maagkiezel en grit dan in aparte bakjes?

Verder zijn we van plan om XtraVital als voer te geven. Af en toe wat trosgierst en groente en fruit. En dan nog een mineralen/jodium blokje. Hebben ze beide nodig? Dus een jodiumblokje én een mineralenblokje?


Sorry voor de vele vragen :P. Alvast bedankt voor antwoord!

Groetjes Aniek.

Kleintjes

Als bodembedekking (in een buitenvoliere) gaan wij vogelzand gebruiken. Op de verpakking staat dat er ook oester-/schelpengrit in zit voor de nodige mineralen. Hebben de vogeltjes daarnaast ook nog 'gewoon' grit nodig?
Ja, niet alle vogels durven op de grond te gaan zitten om te 'scharrelen'

Kan ik maagkiezel en grit ook gewoon over de grond uitstrooien (zodat ze het tussen het zand kunnen oppikken) of is het beter om in een bakje te doen? En moet maagkiezel en grit dan in aparte bakjes?
Je kunt 't grit en kiezel beter apart in 'n bakje aanbieden. Op de bodem kan (vooral in 'n buitenvoliere) nogal eeens wat ongewenste dingen belanden.

Verder zijn we van plan om XtraVital als voer te geven. Af en toe wat trosgierst en groente en fruit. En dan nog een mineralen/jodium blokje. Hebben ze beide nodig? Dus een jodiumblokje én een mineralenblokje?
XtraVital is perfect als basis voer, al helemaal als die wordt aangevuld met groente / fruit. Mineralenblokje bevat (naar mijn weten) alle mineralen die 'n parkietje nodig heeft, waaronder jodium. (Ik kan me vergissen).

En, tot slot: Welkom op 't forum :D
Veel lees en leer plezier gewenst!


Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

BudgieMe

Ga met Kleintjes mee op het blokje na, niet alle minerale blokjes bevatten jodium, er moet echt iodine op staan.
En die zijn beter dan de andere.

Aniek

Oke, bedankt voor jullie reactie! We hebben inmiddels al 2 grasparkietjes gereserveerd. :D
(Op dit topic mag wel een slotje).

Parkieten-Freak

Prima, dit topic krijgt een slotje.