Mag een parkiet de schil van de banaan?

Gestart door Vioollover, augustus 16, 2011, 12:54:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vioollover

Hallo,

Ik wilde Loeki een stukje banaan geven maar hij had er geen zin in. Wat hij wel aantrekkelijk vond was de bananen schil.
Ik vroeg me af mag hij die ook eten?

Alvast bedankt

lovesbudgies

Had je met de zoekfunctie kunnen vinden! ;D Heb zelf namelijk ook voor de zekerheid nog even gezocht, haha.

Parkieten mogen de schil eten, maar was de 'm dan wel goed van te voren ivm de giftige bestrijdingsmiddelen.

Kleintjes

Mogen ze de schil ook? Verdorie, heb ent schillen weggegooid.
Lijkt me trouwens ook 'n uitnodigend 'speeltje', zo'n bananen schil. Kun je leuk ophangen met 'n wasknijper of iets. En ze mogen 't zelfs snoepen ook nog :D
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Mijn parkiet is vooral geïnteresseerd in de binnenkant van de bananenschil.
Hij plukt het wit eraf en eet dus ook wat schil op. Kan inderdaad helemaal geen kwaad!  ;)


Pippin

Als eerste, ik weet  (nog) geen draad van vogels en/of parkieten in het bijzonder. Ik weet wel dat bananen onrijp worden geoogst, via fruitjagers (de snelste vrachtschepen) worden verscheept en dan op de plaats van bestemming kunstmatig worden gerijpt met het plantenhormoon etheen. Dat is een gas dat overigens ook door sommige planten zelf wordt aangemaakt. Ik ben niet van de school die vindt dat alle chemische stoffen "verkeerd"  zijn (tenslotte is leven een chemisch proces), maar ik weet niet wat etheen doet met mensen en dieren bij inwendig gebruik. In de "hippie jaren"  werden bananenschillen wel gedroogd om te roken en te trippen.

Ik heb nog niet de blik om te zien of een parkiet geler wordt en of ze schaapachtig zitten te lachen op hun stokje. ;)

Zelf zou ik het laten bij stukjes geschilde banaan, totdat ik het definitieve groene licht krijg van een voedingsdeskundige voor dieren...

Parkieten-Freak

Een parkiet mag gerust van een bananenschil knabbelen. Het is mij opgevallen dat met name de binnenkant van de schil zeer in trek is, meer nog dan de vrucht zelf.
Mijn parkiet Croky gedraagt zich als een aasgier zodra hij een bananenschil ziet.
Na het nuttigen van deze snack heb ik hem nog niet betrapt op een schaapachtige blik in de oogjes, wel kijkt hij af en toe wat hemels.
Misschien dat in zijn kleine parkietenlijfje een chemische reactie plaats vindt en etheen omgezet wordt in ethanol*. ;)
Grapje mensen, Croky heeft nooit de hik en hij verspreidt ook geen dranklucht. Maar dat er in banenschillen iets lekkers zit, dat moet haas wel!  :)

* ethanol = alcohol.


TenT

Dat lijkt me leuk om te proberen heb nu toch al alles geprobeerd dus dat ga ik maandag ook eens proberen. Tweety en Toby hebben hier HELEMAAL GEEN interesse in groenten of fruit.  :(

Maaike*

Hier ook moeite met groente en fruit, tot ik het in een badje met spiegel op de bodem serveerde, sperziebonen zijn nu, net als bij mij ;-), favoriet!

Leuke tip van bananenschil, ga ik ook eens voorleggen aan de groep hier.

Audrey

Hier is bananenschil ook populairder dan de banaan zelf. Tot nu stond ik er wat weigerachtig tegenover en liet hem maar een paar hapjes nemen, maar dit stelt me toch wat gerust. Volgende keer was ik de banaan eens extra en laat ik Croky er gewoon op los  ;D

Ook schil van sinaasappels (en mandarijntjes, clementines,...) is hier erg in trek. Leuk materiaal om door de hele woonkamer te slepen en ondertussen iets te snacken bij zich te hebben. Ik doen telkens de moeite om van een partje het velletje te verwijderen, zodat meneer en mevrouw makkelijk wat kunnen eten, maar nee hoor. De schil, daar zijn ze op uit. Ik was ze trouwens ook wel goed op voorhand. Kan iemand zeggen of dit kwaad kan? Nu haal ik het ook na een minuutje of zo weg, maar ze kijken me dan zo zielig aan  :P

Parkieten-Freak

@ Audrey:
Hier precies hetzelfde. Er schijnt iets in die schillen te zitten wat ontzettend lekker is.
Ik laat mijn parkiet er gewoon van eten. Het ventje is inmiddels al acht jaar, dus veel kwaad zal het niet kunnen.  ;)


lolirth

Dankzij deze topic heb ik eindelijk me parkietjes aan fruit weten te krijgen.
Ze waren eerst bang voor de schil maar na en tijdje gingen ze toch knabbelen.
En nu zitten ze heel tevreden. 
Zou sinasappel of manderijn schil dan ook mogen en zo verslavend zijn.

TenT

Wat fijn om te horen. Hier eten ze het nog steeds niet.

marquancez

Ik geef mijn parkiet ook wel eens de schil.
Maar als ik te veel geef krijgt ze een waterige ontlasting.
Dus lijkt mij dat te veel niet goed is ;)

esmmar

ik ga het zeker eens proberen. Altijd iemand hier in huis die een banaan eet, schillen genoeg....

jolandacarlo

Lees dit toevallig en er net met vogel arts over gehad.
Mijn parkiet lust ook graag de schil van een banaan.
Maar volgens de arts is dat helemaal niet zo goed , er zit namelijk zwavel op en trekt in de schil.
Dus zit ook in de binnenkant van de schil.
De banaan zelf heeft het niet maar ze adviseerde om het niet te laten eten(de schil).
Ik dacht zal het maar even doorgeven.

Groetjes Jolanda

grasparkietjes

O echt? Mogen ze werkelijk een banaanenschil eten?? Dat moet ik dan maar ook eens uitproberen, want de inhoud eten ze niet.

Zal wel heel goed opletten ivm de tip van Jolanda.

Bedankt voor de info!

savannahvk

#16
Ik weet wel dat banaan voor kaketoes niet goed is, of dat ook voor parkieten zo is weet ik niet ;) en aangezien het parkietje van @Parkieten-Freak nog steeds  leeft zal het niet zo heel slecht zijn neem ik aan. En als je het  toch niet echt vertrouwd, geef het dan met mate ;) Wat je absoluut niet mag geven aan een parkiet is avocado! Dit kan dodelijk zijn voor elk papegaai-achtige.

Sonja

Hier ook zo'n fanaat van, inderdaad met name de binnenkant, van bananenschillen.
Maar als het aan hem ligt eet hij ook van de buitenkant van de schil, er kan geen banaan op de fruitschaal liggen of hij gaat er op af. :D
Ik laat hem echter niet van de buitenkant van de schil eten, ook al was ik ze altijd af voor het geval dat hij me te snel af is. ;)
Grappig om te lezen dat andere parkietjes dat ook zo graag eten. :)

Joepie eet dit al van kleins af aan, en hij is inmiddels 10 jaar.