Baby Parkietje

Gestart door Eefje, oktober 18, 2005, 13:24:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eefje

ik heb me sinds vrijdag ontfermt over een baby parkietje van ongeveer 2 weken...
Het beestje heeft maar een halve bek (het onderste deel is volgroeid, maar het bovenste deel helemaal niet.)
Ook is 1 van zijn tenen misvormd. Ik geef hem nu eten met de spuit en dat lukt vrij goed (al laat hij zich niet doen ;) )
Maar ik weet niet of het met dit vogeltje wel goedkomt. Zal hij ooit zelfstandig kunnen eten?
hij is wel heel actief en kwettert er op los tegen mijn ander parkietje (die nu ongeveer 3 maand is)
Ik heb ze al even kennis laten maken maar ik weet niet of dit goed of slecht is
Chico (de 'oudere' parkiet) bijt in Coco (het kleintje) zijn tenen en veren.. is dit nu om hem schoon te maken??? hij wast zichzelf wel, maar doordat zijn snaveltje niet volledig is lukt dat niet zo goed, en was ik hem dagelijks met lauw water.
Als hij Chico in de buurt ziet schooit hij ook wel om eten (ook al zit zijn krop goed vol)
Is er een mogelijkheid dat Chico hem eten zal geven? zo ja, moet Chico dan aangepast voer krijgen?
Ik weet het, het zijn veel vragen, maar ik wil dit beestje echt wel helpen... Het ziet er zo zielig uit. En ben al helemaal aan hem gehecht geraakt. Ook wel super om te zien hoe snel zo'n kleintje veren krijgt... toen ik hem vrijdag voor het eerst zag had hij nog bijna niks van veren en nu begint hij al een heel mooi verenpak te krijgen... volgens mij wordt hij groen met geel  ;)

alvast bedankt voor de hulp

Sonja

#1
Hoi Eefje,

Mag ik vragen hoe je aan dit parkietje komt? Is hij verstoten? En is er ook geen mogelijkheid om hem bij een ander broedend popje onder te brengen?
Een parkietje van nog maar 2 weken is wel heel erg jong, het is ook belangrijk dat je hem heel goed warm houdt!  Een warmtekooi is het beste, maar als je die niet hebt, kun je een rode lamp gebruiken. Zorg voor een constante temperatuur (dag en nacht ca. 32 graden).  Zeker  zolang je parkietje nog geen volledig verenkleed heeft. Ze raken anders erg snel onderkoeld, en kunnen ook hun eten niet goed verteren, met alle gevolgen vandien. Dek de kooi gedeeltelijk af met een doek, en maak een knus "holletje" voor hem, van bv. een washandje, en wat andere zachte doekjes.  Daar kruipen ze graag in weg.(lekker warm en donker) Waar zit het parkietje nu? In de kooi bij Chico? Zelf zou ik hem apart zetten, ook omdat het anders veel te warm wordt voor Chico. Als alles goed gaat, zou ik ze later bij elkaar zetten, als het jonge parkietje wat meer weerstand heeft, en genoeg veren om zonder de warmtelamp te kunnen.  
Als dit parkietje echt een misvormde snavel heeft, weet ik niet of hij ooit zelfstandig zaadjes zou kunnen pellen in de toekomst. Het is misschien een aangeboren afwijking. Zelf heb ik ooit een jong parkietje gehad, waarbij de bovensnavel in de ondersnavel viel. Toen hij groot genoeg was, ben ik meerdere malen met hem bij de dierenarts geweest, om zijn snaveltje te laten knippen, maar hij kon echt met geen mogelijkheid zelf zijn zaadjes doppen, het ging me heel erg aan mijn hart toen ik hem, op aanraden van de dierenarts, heb laten inslapen. Wat was ik gehecht aan dit lieve parkietje..... :(
Het lijkt me wel een goed idee, om een vogelkundige dierenarts te raadplegen over het misvormde snaveltje en teentje.

Hier kun je nog meer informatie vinden over handopfok:
http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm

Verder wens ik je heel veel succes, met dit kleine lieverdje.
Laat je weten, hoe het verder gaat?

Groetjes, Sonja.

Eefje

wel, mijn vriend zijn baas kweekt parkietjes. En dit is dus eentje dat hij wou wegdoen omdat het dus een beetje gehandicapt is. En ik wou het beestje een kans geven.
Ik hoop dat hij ooit leert om zelfstandig te eten... het is zo'n lieverdje
Nee hij zit niet bij chico in de kooi hoor. Ik heb hem een apart klein kooitje gegeven wat ik volgelegd heb met doeken en zo en een warmwaterkruik.
En 's avonds zit hij altijd bij mij in mijn kamerjas tot ik ga slapen.
Het ziet er echt niet naar uit dat hij pijn heeft of zo. En ik denk ook wel dat hij zal kunnen vliegen want hij spreidt zijn vleugels nu al uit en probeert soms te fladderen.

groetjes

Sonja

Hoi Eefje,

Goed, dat je dit lieve parkietje een kans wilt geven. :)
Ik hoop echt, dat Coco het zal halen, en vooral dat hij zaadjes zal kunnen eten straks.

Veel sterkte, en laat je nog weten hoe het verder gaat?

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Fijn dat het goed gaat, maar de snavel kan toch wel problemen op gaan leveren in de toekomst. Ik weet niet of deze vogel in staat zal zijn om zaadjes te pellen.
Ik zou qua voer dan ook geen parkietenzaad geven, maar pellets, daar kun je misschien met een paar druppels water een soort papje van maken.
Succes!


Eefje

voorlopig is coco nog altijd even actief, maar sinds een paar uur zijn de uitwerpselen zwart... wat kan hiervan de oorzaak zijn? en wat kan ik eraan doen?
Ik heb alles goed gevolgd qua voeding,  alles goed afgemeten, de temperatuur gecontroleerd...

Sonja

#6
Hoi Eefje,

Weet je zeker dat Coco voldoende voeding binnen gekregen heeft?
De krop moet goed gevuld zijn, maar mag ook weer niet te strak staan.
Een parkietje van deze leeftijd moet ca. om de 3 uur gevoerd worden, als je er voldoende pap in krijgt, anders kun je het beter wat vaker proberen. Is hij aangekomen in gewicht? (als hij afvalt is dat geen goed teken)
Het is ook nog wel een heel kleintje natuurlijk, en hij kan daarom heel snel verzwakken. Hij mist nu tenslotte hele belangrijke voedingsstoffen, die hij anders van zijn moeder had meegekregen.
Als hij toch te weinig eten binnen heeft gekregen, kan de ontlasting ook verkleuren naar zwart. Kijk dus goed of zijn krop wel voldoende gevuld is.
Laat anders voor de zekerheid een vogelkundige dierenarts even naar hem kijken. Ik hoop dat het goed afloopt met dit kleine lieverdje.

Hier kun je nog meer lezen over de uitwerpselen van parkietjes:
http://www.parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php

Hou je ons op de hoogte?

Heel veel sterkte met Coco.

Groetjes, Sonja.

Eefje

raar hoor... nu zijn zijn uitwerpselen terug bleek... ik volg even niet meer
kheb hem net nog een goeie poestbeurt gegeven met lauw water en hij ligt nu lekker warm ingeduffeld te drogen.
Ik hoop dat het goedkomt met dit kleintje
En chico, die zal ik maar vlug wat aandacht gaan geven want hij is blijkbaar nogal jaloers  ;)

Eefje

slecht nieuws... Coco is gisterenavond gestorven  :(
Hij was nog zo actief en kwam bij mij liggen, en rondhuppelen.. Mijn vriend had hem net eten gegeven en ineens lag hij daar... dood...
Zijn kleine hartje heeft het begeven ... snik snik
Maar ik probeer de moed erin te houden door te denken dat hij waarschijnlijk toch nooit zelfstandig zou geworden zijn.
Ik heb hem maar een weekje bij me gehad, maar toch doet het pijn dat hij er nu niet meer is. Ik had nog zo mijn best gedaan :(
En Chico, die voelt het ook wel denk ik... want hij komt constant bij me knuffelen en roept soms stilletjes naar de plaats waar coco stond...

Toch bedankt voor jullie hulp en uitleg.

Sonja

Hoi Eefje,

Och, wat een verdrietig nieuws.... :(
Ik denk dat het arme beestje gewoon té jong was, en hij was misschien wel niet helemaal in orde, maar dat zul je nooit zeker weten.
Je hebt in ieder geval gedaan wat je kon.

Heel veel sterkte met dit verlies.
Vertroetel Chico maar extra, want die voelt het heel goed aan, dat zijn kleine vriendje er niet meer is. :(

Groetjes, Sonja.

Carla

Jammer dit te lezen.
Je hebt in ieder geval je best gedaan en dat is meer dan sommige zouden gedaan hebben.

Andrea

Sneu om te lezen dat Coco het niet heeft gered.
Maar absoluut een pluim voor jou, fantastisch hoe jij je hebt ingezet voor dit beestje, hier kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.
Groetjes, Andrea.

Parkieten-Freak

Heel jammer dat Coco het niet heeft gehaald.
Wel heel goed van je dat je je zo voor dit vogeltje ingezet hebt!
Veel sterkte!


Safrena

Hey Eefje

Wat jammer dat Coco het niet gered heeft.

Het is misschien geen troost maar weet dat jij dat lieverdje toch goed hebt verzorgd en opgevangen en een kans willen geven hebt terwijl sommige dat niet wilden doen

Veel sterkte

vele groetjes

Elfje

Wat erg dat Coco het niet gered heeft. :((
Ik vind het heel tof dat jij dit parkietje toch hebt geprobeerd te verzorgen.

Liefs Elfje