Overleden jong, wat doe je er mee?

Gestart door steef2001, augustus 15, 2011, 15:40:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

steef2001

Hallo, ik ben nieuw en heet Stefan.
Ik heb een vraagje waar ik al heel lang mee zit: als je een net geboren jong parkietje hebt en hij overlijdt wat doe je er dan mee?

Groetjes stefan

Gebruik punten, komma's en andere leestekens voortaan. Opgekuist. Groetjes, Kleintjes

Topictitel aangepast, zo is het duidelijker waar het topic over gaat. Gr. Lisanne

AntonRispens

#1
Dit slaat werkelijk nergens op! Dat je hier speciaal een topic voor moet openen..  ???

Je snapt toch wel wat je met een dood diertje moet doen?

Als je er veel waarde aan hebt begraaf je hem, en anders doe je hem in de container. Ik zou hem persoonlijk, begraven. Maar kan er vrij pissig om worden dat je hiervoor speciaal een topic voor opent :S Ohw mijn god!

Even een opmerking:
Wat voor de één vanzelfsprekend is, hoeft voor een ander niet vanzelfsprekend te zijn.
Vragen stellen staat vrij, daar is het forum voor.
Verder worden er op dit forum ook vragen gesteld door kinderen. Daar moeten we met zijn allen ook rekening mee houden. ;)
Gr PF

GeetjeBird

hmm dit is best een lugubere vraag richting echte , parkietenliefhebbers stefan...
Wat heb je gedaan? Of is er nog geen sprake van een dood parkieten jong?

Snap de reactie van Anton dus wel....

Eigenlijk moet je je die vraag niet stellen als het al zover is......denk vooraf dat je begint aan huisdieren wat de gevolgen kunnen zijn en wat je verantwooedelijkheid daarin is.......wat voor baasje je wil zijn.... Dan moet je die vraag zelf kunnen beantwoorden, die gaan wij niet voor jou beantwoorden...

Succes

Kleintjes

Van de ene kant luguber, van de andere kant begrijpelijk.

Luguber omdat 't je reinste nachtmerrie is om over dode kuikentjes te praten.
Begrijpelijk omdat er vaak sectie wordt verricht op grotere vogels / dieren.

Ik persoonlijk heb ons kukmentje van net 1 dagje oud na zijn overlijden begraven in de tuin. Sommige mensen krijgen 't over hun hart en gooien 't gewoon in de bak, anderen begraven 't arme hummeltje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Op het eerste gezicht lijkt de vraag een beetje vreemd, maar zo vreemd is het niet.
Je zult inderdaad een dood kuikentje vinden, tja.....wat dan? Wat ga je ermee doen?
Eerlijk gezegd denk ik dat er heel wat dode kuikentjes in de kliko belanden. Niet mijn idee en ik denk ook niet dat dit Stefan's idee is.
Zijn vraag vind ik dan ook heel reëel en begrijpelijk.




Moppers

Ik kan de vraag ook best begrijpen. Ik bedoel, hij vraagt niet hoe je eigenhandig sectie kan plegen, dát is luguber. Dit is gewoon een vraag over een wat minder prettig onderwerp, het overlijden van een huisdier, waar iedereen uiteindelijk mee te maken krijgt. In dit geval gaat het om pasgeboren kuikentjes. Je wil er niet aan denken dat het ooit zo ver komt, maar ik vind het heel goed dat Stefan hier al van tevoren over nadenkt.

Als een huisdiertje overlijdt heb je een aantal opties:
Crematie: je kunt kiezen voor individuele crematie, waarbij je de as van jouw dier terugkrijgt. Ook kan je kiezen voor crematie met meerdere dieren tegenlijk, hierbij krijg je niet de as van jouw individuele huisdier terug, wel is het goedkoper. Crematie gaat via een huisdierencrematorium.
Begraven: er zijn begraafplaatsen voor dieren (vrij prijzig), maar veel mensen kiezen voor een plekje in hun eigen tuin. Dat laatste is officieel alleen legaal als het je eigen tuin is. Bij begraven moet je een gat van minstens een halve meter diep graven, anders komt het diertje zo weer boven.
Destructie: een wat harde naam voor een niet al te gruwelijke methode. Je levert het diertje in tegen een vergoeding bij de dierenarts (of misschien neemt de dierenambulance in je regio ze ook aan). Dode dieren worden daar eens in de zoveel tijd (bijvoorbeeld twee weken) opgehaald voor 'vernietiging', waarbij de kadavers worden verbrand.
De prullenbak: je doet het kadavertje bij het gewone afval (niet bij gft!)

Voor welke optie jij gaat als je ermee te maken krijgt, is een volledig persoonlijke keuze. Het gaat erom op welke manier jij afscheid wil nemen, of je een aandenken wil, hoeveel geld je beschikbaar hebt, wat jouw emotionele waarde is voor deze opties en het diertje. Welke keuze je ook maakt, er bestaat geen foute keuze, zolang het maar jouw keuze is.

mks66

Dit vind ik echt een goede uitleg hoor.
Nu weet heb ik wat meer geleerd dankzij jouw uitleg.
Ik zelf dacht voor begraven.
En dus dat kan ook.
Bedankt.

Mvg,mks66 :D