Palladio 5

Gestart door *wendy*, augustus 15, 2011, 12:04:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Hoi,

Ik kom net terug uit de dierenwinkel en heb mijn oog laten vallen op de Ferplast Palladio 5. Nu kom ik thuis en kijk ik op internet en dan lijkt het of er 'gaten' in zitten voor de voerbakjes. Klopt dat? Ik wil namelijk gewoon voerbakjes gebruiken die in de kooi hangen en dus een kooi zonder 'gaten' omdat Sky beslist niet uit die andere voerbakjes (die van buitenaf komen) wil eten... Ik heb in de winkel helaas niet goed gekeken, dus het is mij niet opgevallen. Misschien kunnen de eigenaars van een Palladio 5 mij vertellen of het zo is?!

Alvast bedankt.

Wendy & Sky

Moppers

Ik heb de kooi zelf niet, maar ik heb hem even gegoogled. Het ziet er inderdaad uit alsof er 'gaten' in zitten waar je de voerbakjes voor hangt. Aangezien je niet de enige bent die liever op een andere manier het voer en dergelijk aanbiedt, zijn er voor heel veel kooien klepjes op de markt waarmee je de gaten kan afsluiten. Bij sommige kooien worden deze ook standaard bij de kooi geleverd, maar bij sommige kooien moet je ze apart aanschaffen.
Om er zeker van te zijn of er ook klepjes zijn die op deze kooi passen, kan je het beste contact opnemen met de dierenwinkel waar je de kooi gezien hebt. Als ze dit niet al weten, kunnen ze dit heel makkelijk navragen bij hun leverancier. Ze kunnen ze dan ook voor je bestellen als je dat wilt.

*wendy*

Ja, dat dacht ik dus ook al te zien.. De winkel mailt mij net terug, er zitten in beide zijkanten 2 gaten met het nieuwe ferplast voedersysteem... Da's nou jammer. Heb je een voorbeeld van een website waarop die klepjes te zien zijn toevallig? Ik kan ze zo even niet vinden..

De kooi zit al wat boven budget, dus als die klepjes er ook nog bij komen, dan wordt het nog meer boven budget..

Ik heb nu een kooi met de afmetingen: 54 x 34 x 74. Deze kooi is 3jr oud en begint aardig te roesten. Wil er graag eentje van minstens dezelfde grootte, maar een wat betere kwaliteit. Suggesties zijn welkom!

*wendy*

Bestaan er nog wel kooien zonder gaten voor de voederbakjes?

Van de ferplast palladio 4 lijken er overigens 2 soorten te bestaan: met aan iedere zijkant 1 voerbakje en met aan de voorkant 2 voerbakjes..! Ik heb maar 1 vogeltje, dus 1 gat zou wel genoeg zijn ;-) Al heb ik liever helemaal geen gaten erin :S

Tips? :D Of ben ik gewoon te kieskeurig? (A)

Joyce

De Hagen Vision kooien hebben alleen maar een gat waardoor de vogel in en uit de kooi kan, wel zo prettig  ;) Bij mij hangen dus ook gewoon voerbakjes aan de binnenkant van de kooi. Je hebt deze kooi in verschillende afmetingen. Misschien een idee om daar eens naar op zoek te gaan? Op het internet en in diverse winkels zijn ze goed te verkrijgen.

*wendy*

#5
Ha Joyce,

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad zitten kijken bij de Hagen kooien, en dan meer specifiek deze: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/hagen/73505. Maar daar zie ik van die grote groene voerbakken op de bodem (prooidieren die op de bodem eten??) en die zijn volgens de tekst van buitenaf te bereiken.. Dus ik dacht dat er dan gaten in zouden zitten? Maar die voerbakken kan je er dan uithalen zonder dat er gaten ontstaan?

Wat vindt jij van de stevigheid van de kooi? Ik lees verschillende reacties: sommigen vinden 'm wiebelig en niet te verplaatsen daardoor en anderen vinden 'm geweldig.. Ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden.. Kan 'm hier in de buurt helaas nergens bekijken :S


Kon bericht niet meer wijzigen.. Maar zie nu dat ik die Hagen Vision nooit door het trappenhuis ga krijgen (A)

Meer suggesties? :S


Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

Joyce

Ik heb dezelfde, alleen dan nog een maat groter. Ik ben er heel tevreden over. Ik begrijp wel wat mensen met wat wiebelig bedoelen. Je kunt de kooi als een hoge of lage kooi opbouwen. Wanneer je kiest voor de hoge variant (dat heb ik ook), bestaat het uit twee delen die aan elkaar bevestigd zijn. Je hoeft je echter geen zorgen te maken dat die uit elkaar valt.

De voerbakken op de grond staan los en kun je er gewoon uit halen (die van mij eten daar ook niet uit, dus ik heb ze weg gehaald). Zie je onderaan de zijkant dat witte klepje met die paarse knop? Die knop moet je vrij stevig omdraaien (hij geeft dan een "klik") om het open te kunnen maken. Dit kan alleen van de buitenkant en is van de binnenkant absoluut niet open te krijgen. Het klepje sluit naadloos aan op de onderbak, er zijn dus geen openingen. Ik weet niet waar je woont, maar ik zag laatste in een bouwmarkt (Hornbach) ook zo'n kooi staan. Het was wel het kleinste model, maar dan krijg je een beter idee van hoe het functioneert met die klepjes.

Er zitten overigens kunstof zitstokken bij. Ik gebruik die alleen om er speeltjes aan op te hangen, mijn twee (lichtelijk verwende) vogels zitten meestal op een touw of op een houten zitstok.

Enneh . . . de kooi bestaat uit losse onderdelen die je zelf in elkaar zet, dus dat met het trappenhuis zal geen probleem zijn denk ik. Het wordt geleverd in een plat pakketje (ik heb hem ook besteld bij Zooplus)

*wendy*

Bedankt voor je reactie.. Ik ga nog even door met je bestoken met vragen als je het niet erg vindt :P

Past er een badje in een deuropening? Ik begrijp dat er twee openingen in de kooi zijn? Die naar binnen klappen? Kunnen ze ook naar buiten?

Ik woon in Limmen overigens, tussen Beverwijk en Alkmaar in (Noord-Holland).

Joyce

Limmen is een beetje uit de buurt, ik woon in Zuid- Limburg. Anders had je gerust even kunnen komen kijken  :) En stel maar alle vragen die je wilt, ik vind het niet erg.

De deuropening kan naar binnen geklapt worden, maar ook naar buiten (dat is zelfs makkelijker). Als je beide deurtjes naast elkaar open maakt, kan er gewoon een badje door naar binnen (staat bij mij ook in de kooi). Ik las onlangs dat er zelfs badjes te koop zijn die speciaal voor deze kooien gemaakt zijn. Je kunt ze in het deurtje hangen, maar ja dan heb je dat probleem  van die opening weer. Die twee van mij nemen graag een bad, dus het badje staat er voortdurend in.

Als je kiest voor de kooi die hoog is (zoals die waarvan je de link doorstuurde) heb je zowel in het bovengedeelte als in het ondergedeelte twee deurtjes naast elkaar. Erg handig dus om de voerbakjes te verschonen als je die boven in de kooi zou hangen.

*wendy*

Zuid-Limburg is inderdaad behoorlijk uit de richting. We hebben wel een Hornbach in Zaandam, ik heb ze al even gemaild.

Ik heb een beetje een raar vogeltje, die maakt alles nogal lastig. Hij zit graag hoog, dus vandaar de keuze voor deze kooi en niet die van maar 52cm hoog. Bovendien is hij absoluut nooit op de bodem te vinden. Ik hoop dat dit veranderd als de bak doorzichtig is. Meneer gaat ook niet in bad, waarschijnlijk ook omdat het badje op de bodem moet, omdat deze niet in het deurtje past (deurtje is te groot).. Dus ik zoek een kooi met een deurtje waarin ik zo'n badje kan hangen.. Maar als ik zo de foto's zie, elders op het forum, lijkt het mij dat dat moet kunnen als je 1 deurtje open hebt.. Dus ik hoop met deze kooi te bereiken dat hij én eens op de bodem te vinden is én dat hij in bad gaat, haha! Het lijkt me voor hem gewoon wat avontuurlijker. Want nu heeft hij een nogal saai leventje omdat hij niks durft.. :S Ben aan de andere kant dus ook wel bang dat hij alleen maar de bovenste 20 cm van de kooi gaat gebruiken :S

De voerbakjes komen dan inderdaad naast zo'n deurtje te hangen..

Dit is de kooi die ik nu heb (54 x 34 x 74) en zoals je ziet zit meneer bovenin.. 


[verwijderd door de beheerder]

Joyce

Die van mij gebruiken inmiddels de hele kooi. Ik heb de bodem wat interessanter gemaakt door er soms wat trosgierst neer te leggen en andere keren takjes en bladeren. Over het algemeen zullen parkietjes sowieso meer bovenin hun kooi zitten omdat dit de meest veilige plaats is (ze kunnen hier veel meer zien van hun omgeving). Mocht hij nog steeds niet op de bodem willen en dus niet in bad willen, dan bestaat er nog het badje van Hagen Vision http://www.uwdierenwinkel.nl/vogelbadje-vision.html Dit kan in bijvoorbeeld de bovenste deurtjes gehangen worden. Zo kan hij "op hoog niveau" in bad  :)

*wendy*

Dat is wel een 'hip' badje zeg! Die hou ik even in gedachten!

Nou, k begin toch wel aardig overtuigd te raken van deze kooi! Een dezer dagen maar even naar Hornbach om te kijken of ze 'm hier ook hebben. Ik ben toch wel van het in het echt zien voordat ik iets via internet goedkoper koop :P

Super bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

Joyce

Geen probleem. Veel succes ermee in ieder geval!

*wendy*

Ook de Hornbach Zaandam had de M01 staan! Dus ik heb mooi even kunnen gluren. Ik ben tevreden. Bedankt voor de tip!
Zojuist de kooi besteld, met wat natuurhouten stokken en een pediperch erbij.

Bij Hornbach ook nog wat leuk felgekleurd speelgoed gekocht. 1 hangt er meteen in en waar Sky normaal eerst een heel aantal dagen kijkt of het speeltje hem niet aanvalt zit hij er nu meteen mee te spelen en zijn verenpak te verzorgen. Geweldig! Zo'n succes is een speeltje nog nooit geweest! Hoop dat de kooi net zo'n succes zal zijn!

Joyce

Geweldig, dat is super nieuws. Heel veel plezier ermee in ieder geval!

BudgieMe

Er past gewoon een goedkoop badje aan hoor.
Gewoon 1 deur open en 1 dicht doen. ;)

[verwijderd door de beheerder]

*wendy*

Ah nice, dat is inderdaad precies het badje wat ik eraan wil hangen. En dan maar hopen dat meneer erin gaat! Jou kooi ziet er mooi uit, hoop dat die van mij ook zo mooi wordt!

De kooi is vandaag binnengekomen. Maar toen ik begon met in elkaar zetten, bleek dat onder en bovenaan diverse traliepanelen de tralies behoorlijk verbogen waren. Daardoor pastte het kliksysteem ook niet. Ik heb meteen gemaild naar Zooplus.nl, hoop dat ze snel reageren.

Helaas gebeurt het mij altijd dat dingen kapot geleverd worden of 1 dag buiten de garantie sneuvelen, en meer van die ellende. Heb er aardig de pest in, maar het is niet anders..

BudgieMe

Ai dat is jammer, ligt aan de vervoer mensen hoor.
Zooplus is een prima toko. Heb er al zo veel besteld.
Bij mij is door schoonmaken en wind op balkon tijdens drogen de boel wel eens gevallen en ook verbogen. Maar je kan de tralies voorzichtig terug buigen, knijpen tussen vingers zodat alles weer klikt.
Zal je alleen nog een tip geven, zeker als je de kooi regelmatig wil verplaatsen en eigenlijk moet je wel voor schoonmaken,...
Vervang die stomme hoek clips sowieso met tieraps ( bundelbandjes ).
Als je hoge versie hebt die doorzichtige hoekdingen niet, die zijn goed.
Maar hier en daar een tierap erbij en je maakt de kooi makkelijker verplaatsbaar. ;)

*wendy*

Ja het is zeker jammer. Zooplus oogt mij ook prima. Vind het wel onhandig dat je telefonisch geen contact kan hebben:  er staat wel een telefoonnummer, maar dan krijg je alleen maar engels sprekende mensen aan de telefoon :S

De tralies zijn flink verbogen en ik krijg ze niet terug gebogen. Bovendien verzwakt het materiaal door het terugbuigen. En aangezien het een nieuwe kooi is, wil ik wel een kooi die helemaal in orde is. Ik hoop dat ze snel terugmailen. Ik heb halverwege de middag gemaild (donderdag) en nog geen reactie, duurt mij alweer te lang, maar ik heb gewoon geen geduld, haha! Ik wil die kooi!

Ik heb de hoge versie, de M02: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/hagen/73505. Ik heb dus die "doorzichtige hoekdingen" ;-)

Sky staat bij mij op de slaapkamer, dus de kooi gaat zo af en toe wel mee naar beneden voor de gezelligheid! De kooi moet dus wel stevig genoeg zijn. Maar dat ga ik uitproberen zodra ik een kooi heb die heel is :)

*wendy*

De nieuwe kooi is onderweg! Met een beetje geluk wordt deze morgen bezorgd. Ik hoop dat deze wel helemaal in orde is.. Ben benieuwd!