Hoe Snel Word Hij Tam ?

Gestart door Mac, oktober 20, 2005, 12:40:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mac

Hallo ...

Ik zal me alvast even hier voorstellen...

Ik ben Mac , 34 en heb sinds gister een parkietje Moppie...



Nou ben ik de laaste paar weken overal aan het lezen geweest voor het aanschaffen van mijn parkietje en heb natuurlijk ook veel gelezen over het tam maken.


Nou heb ik mijn parkietje van een kweker en niet uit een dierwinkel,eigenlijk omdat ik niet weet waar ze dan vandaan komen en hoe oud ze precies zijn..

Op zich toen hij "gevangen" moest worden gaf het wel wat problemen.. Maar uiteindelijk in het doosje en ik naar huis.. Onderweg honderuit tegen het doosje gebrabbelt  :D

Toen ik eenmaal thuis kwam in de kooi gezet en hoe ongeduldig ik ben, gelijk maar van start..
Eerst rustig en lief gepraat en toen maar mijn hand erin.. ja ik weet ,het je moet ze eerst laten wennen een dagje,maar ik ben een ongeduldige miep  ;)
Vinger bij het vogeltje en hij hopste er zo op ,honderuit tegen gekletst en steeds dichter bij mijn gezicht gehaald.. ging helemaal perfect.
Maar een ongeduldige miep kan niet wachten dus ik denk maar gelijk eruit halen,dit ging ook prima en bleef gewoon zitten.. heb zo'n half uur tegen hem zitten kletsen en toen naast me neergezet..Hij vloog weg en ben er rustig naar toe gelopen op mijn vinger en langzaam naar de kooi gelopen.Heb hem eringezet en verder helemaal geen problemen.

Vanmorgen een hele goeie morgen gewenst natuurlijk :D  en hij floot vrolijk terug.
Kooitje open gedaan moppie eruit en hij heeft een tijdje buiten de kooi gezeten (half uurtje)...
Ik heb hem daarna terug gezet en ging op z'n gemakje zitten eten en wat fluiten...
Deurtje staat nog steeds open enzit nu op zijn stokje te slapen..


Nou vraag ik me af of ik eigenlijk toch niet helemaal te snel ga,omdat ik andere verhalen lees, alles stap voor stap en na een paar dagen proberen om op je had te laten zitten enz enz...
Die dingen deed hij dus bij mij in de eerste 5 minuten al en ook het terug zetten in de kooi is geen probleem.
Het gaat dus eigenlijk heel goed en ik heb helemaal niks te klagen,maar vraag me toch af of ik niet iets te snel ga hiermee? :rolleyes:


Groetjes Mac



Sonja

Hoi Mac,

Welkom op het forum! :)

Leuk dat je ook een parkietje hebt. :)
Het is alleen wel een beetje jammer dat je zegt dat je zo'n ongeduldige miep bent  :P , want geduld is nu net hetgeen je het verste zal brengen bij het tam maken van je vogeltje.
Nu heb je ook wel geluk, dat het beestje al op je hand komt zitten, maar ik raad je aan nog even te wachten met het vrij laten rondvliegen door de kamer. Het is beter om het diertje eerst een dag of wat te laten wennen aan alles, en aan zijn kooi.
Je zult ook voorzorgsmaatregelen moeten nemen, om te voorkomen dat hij/zij bv. tegen de ramen vliegt. (gordijnen sluiten, en iedere dag een stukje verder openschuiven) Menig parkietje is door onzorgvuldigheid te snel aan zijn/haar einde gekomen. :(
Verwijder ook giftige planten en bloemen uit de kamer, en eventuele andere huisdieren. Kortom: neem het zekere voor het onzekere, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Probeer niet teveel ineens te willen, maar geef Moppie ook de gelegenheid om op zijn gemak te wennen aan zijn nieuwe omgeving.

Hier kun je nog meer lezen over tam maken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel plezier met Moppie! ;)

Groetjes, Sonja.

Mac

Hoi sonja...

Bedankt voor je bericht terug.

Ik heb vroeger ook een parkietje gehad,maar dat is al weer een jaar of 15 geleden...Ik weet dus wel een klein beetje het probleem rondvliegen tegen ramen en dergelijke.Maar in het tam maken ect. ect. heb ik niet meer zoveel idee van hoe dat ging toen
Het is dus wel vliegveilig  ;)

Enne met het ongeduldige is meer dat ik toch wel wilde kijken of hij inderdaad op mijn vinger kwam zitten,voor de rest heb ik kilometers gedult hoor  :D
Maar ik vond het eigenlijk wel heel erg snel gaan dus vandaar mijn vraag of het niet Té was eigenlijk..


Maar zal hem vanaf nu maar lekker in zijn huisje laten zitten en de gelegenheid geven om even te wennen. :)
Vanaf wanneer zou ik hem er het beste uit kunnen laten dan ?
Ik wil er toch wel naar toe werken dat hij gewoon altijd uit zijn kooi kan wanneer hij wil,liefst nog de kooi de kliko in of hebben ze echt hun eigen huisje nodig ???  :rolleyes:

In elke geval bedankt voor je reactie

groetjes Mac




Sonja

Hoi Mac,

Je kunt het bv. volgende week nog eens proberen, en in de tussentijd wel oefenen in de kooi, zodat Moppie aan je hand went.

De kooi is voor Moppie zijn huisje, waar hij eet, slaapt, speelt, kortom: waar hij zich veilig en geborgen voelt. Dat heeft hij dus zeer zeker nodig.
Maar als hij op een gegeven moment vaak rond mag vliegen, zul je merken dat hij de kooi zelf echt niet als een gevangenis beschouwen zal. Integendeel, hij zal er zelf naar binnen gaan, als hij daar zin in heeft, om lekker een beetje uit te rusten, e.d.

Groetjes, Sonja.

Mac

Hier was ik weer even  :rolleyes:

Ik ben nu zo'n 4 daagjes verder met Moppie...


Moet zeggen dat het heel erg goed gaat ..maar ben er ook wel heel erg veel mee bezig ook.

Nu toch wel iets wat me niet helemaal lekker zit..
Ik heb al een beetje rondgeneust of ik wat kan vinden maar niet echt een antwoord erop gevonden dus...

Nu is Moppie toch wel een beetje "brutaal" aan het worden..

In het begin gaat het goed,ik ga met mijn hand in de kooi en springt er vrolijk op ik breng hem steeds dichter bij mijn gezicht en dat gaat ook goed voor zo'n 5 minuten,hij geeft zelf kusjes en laat zich kriebelen ( in de kooi nog steeds )
Maar zoals ik al zei hij word steeds brutaler.. na 5 minuten wil hij uit de kooi en begint allerlei manieren te zoeken om door het deurtje te kunnen,dus ook het bijten in mijn hand en dat gaat best wild,probeert zijn koppie door het kleinste gaatje heen te wurmen.
Nou haal ik mijn hand er niet uit.. maar doe mijn andere hand ook in de kooi en zet hem zo weer terug op zijn stokje..Doe vervolgens het deurtje dicht maar blijf wel gewoon tegen hem kletsen ..Hij gaat dan als een gek door de kooi heen klimt ondersteboven naar boven in de kooi,kruipt van de ene kant naar de andere kant ( hij kan niet vast komen te zitten ) en probeert zijn snaveltje zover mogelijk door de tralies te steken, daarbij fluit hij de oren van mijn hoofd af en laat hij echt wel blijken dat hij het er niet mee eens en hij wil persé alle aandacht hebben en uit zijn kooitje wil.

Nou is het aandacht geven geen probleem maar hij doet het nogal hardhandig vind ik...
*Nou is mijn vraag eigenlijk hoe kan ik hier het best op reageren?*
Het houd na 10 minuten wel op geeft nog een gilletje na en gaat dan lekker op zijn stokje zitten slapen..
Maar ik wil best wat langer met hem spelen zonder dat hij zo wilt doet en echt in mijn handen bijt,het is niet doorbijten maar het is ook niet echt zachtjes..

Sonja

Hoi Mac,

Moppie is nog niet gewend aan zijn kooi, en doet daarom zo'n moeite om eruit te komen. Het lijkt me het beste om hier niet aan toe te geven, maar je schrijft zelf al, dat hij het na een minuut of 10 opgeeft, en rustig gaat zitten. Ga juist dan naar hem toe, en praat op een vriendelijke toon tegen hem. Begint hij zich dan weer opnieuw zo uit te sloven (wat wel zal gebeuren in het begin) ga dan van hem weg, en negeer hem even. In ieder geval tot hij weer rustig is.
Ongewenst gedrag negeren, en goed gedrag uitvoerig belonen, werkt eigenlijk altijd, als je maar veel geduld hebt, en consequent bent.
Beloon hem dus ook niet, door hem uit de kooi te laten, nadat hij zich zo heeft uitgesloofd, of je gebeten hebt. Doe dit juist pas als hij rustig is.
Parkietjes zijn heel slim, dus hij heeft snel genoeg in de gaten, dat hij juist aandacht krijgt, en uit de kooi mag, als hij rustig is. ;)

Over bijten, en het afleren hiervan, kun je hier meer lezen:

http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Veel succes, en plezier met Moppie. ;)

Groetjes, Sonja.

Mac

Ok dank je wel weer...



Ik ga even bij je link kijken  :D