'' Gedrags therapie''.

Gestart door Missygirl, augustus 10, 2011, 16:36:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Missygirl

Hallo allemaal,

Ik heb even een verhaaltje met aansluitend een paar vraagjes.

Over een week of 6 krijg ik de grasparkiet van mijn tante hier te logeren.
Deze parkiet zou een man moeten zijn (heb hem nog niet gezien) en in december geboren moeten zijn (dus nu een half jaar).

Mijn tante heeft de parkiet (Daddy) kregen toen het nog een jonge parkiet van 7 weken was.
Na 3 dagen heeft ze de parkiet los gelaten in de kamer.
Zonder het tam te maken of iets te leren.

Nu heeft ze Zazoe gezien (mijn vogel) en wil ze ook zo'n lieve vogel hebben.
'' Kaar kan jij Daddy voor mij tam maken?''

Ik heb ''ja'' gezegt. Ik ben mijn tante dus nu begonnen met uithoren.
Daddy vind het niet leuk als je aan de telefoon zit,dan gaat hij aan het behang pulken,schreeuwen en dingen uit halen om aandacht te vragen.
Daddy gaat niet terug naar zijn kooi,hij blijft de hele nacht buiten zijn kooi,hij is ''claustrofobisch'' (euhmm ja ???)
Als hij dan toch in zijn kooi beland,steekt hij zijn kop door de spijlen heen zodat het klem komt te zitten (jaja,kleine tralie kooi kopen)
Hij zit de valkparkiet Lucky te pesten,in zijn pootjes te bijten als Lucky komt knuffelen.
Zoals ik al zei,hij is niet tam,bijt in je vingers als je dichtbij komt.

Kort om,een beetje gedrags problemen.

Nu zijn mijn vraagjes:
- Kan ik de vogel op nieuw opvoeden?
- Kan kortwieken helpen bij het tam maken?
- Ik heb hier een goede kooi staan,moet ik hem dan eerst een weekje of 2 erin laten zitten om hem er aan te laten wennen om op mijn vinger te gaan zitten?
- Zijn er nog dingen die ik moet weten?

Alvast bedankt!

Groetjesss

_White_

hmmm, over het kortwieken als je hem echt tam wilt maken zou je hem eigenlijk niet moeten kortwieken. Dit zeg ik uit de informatie die ik hier op 't forum heb opgemaakt en van het internet. Als je hem kortwiekt is hij gedwongen om op je hand te komen, omdat hij nergens heen kan vliegen. Als je echt zijn vertrouwen wilt moet je het aan hem overlaten dus dat hij op je vinger komt wanneer hij zich op zijn gemak voelt.

Ik zelf had Yesim voor 3 jaar lang zonder dat hij tam was(hij mocht wel altijd thuis rondvliegen kooi stond altijd open) Maar, omdat het vakantie was had ik meer tijd voor hem en heb nog 3 andere pietjes voor hem gekocht. Ik heb ongeveer een maand geoefend met hem en hij is nu aardig handtam nu de rest :P En oowjah! reden dat ik dit vertel ik heb gedaan ZONDER hem KORT TE WIEKEN!!!

Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt :P

MvG Mo....

Missygirl

Hallo _White_,

Ik snap wat je bedoeld.
Zazoe is ook zonder kort wieken tam geworden ;)

Maar omdat dit een wat oudere vogel is dacht dat het misschien wel zou ''helpen'' om hem tam te maken.
Ik heb onder tussen het zelfde verhaaltje naar mijn vogel arts gemaild,kijken wat zij zegt.

Ik ben nu op allerlei fora aan het lezen/kijken hoe ik het gedrag van deze parkiet kan ombuigen naar iets positiefs. Het ligt natuurlijk aan de parkiet zelf hoelang het tam maken zal gaan duren.

Zal hij nog tam te krijgen zijn?

Groetjess

DorisEnCharlie

Je vertelde net dat de parkiet dol is op aandacht.
Daaronder vallen 2 soorten Positief en Negatief.
Hij doet dus allerlei soorten dingen om aandacht te krijgen.
Laat hem merken dat slecht gedrag niet beloond word met aandacht.
Want aandacht is voor hem aandacht.
Ook al is het negatieve aandacht.
En beloon hem als ze iets goeds doet.
Hij zal dan het verschil gaan merken.
Succes ermee!

_White_

Citaat van: Missygirl op augustus 10, 2011, 16:56:09
Hallo _White_,

Ik snap wat je bedoeld.
Zazoe is ook zonder kort wieken tam geworden ;)

Maar omdat dit een wat oudere vogel is dacht dat het misschien wel zou ''helpen'' om hem tam te maken.
Ik heb onder tussen het zelfde verhaaltje naar mijn vogel arts gemaild,kijken wat zij zegt.

Ik ben nu op allerlei fora aan het lezen/kijken hoe ik het gedrag van deze parkiet kan ombuigen naar iets positiefs. Het ligt natuurlijk aan de parkiet zelf hoelang het tam maken zal gaan duren.

Zal hij nog tam te krijgen zijn?

Groetjess



De mijne is al 3 en een halfe jaar en is nu aardig handtam alleen nu nog wat tammer maken :P! Dus bij jou lukt het ook wel denk ik!
Alleen vergeet niet dat elk parkiet wel verschilt bij de ene duurt het langer dan de andere of omgekeerd XD

Veel succes ermee :P!

Geertje

Missygirl,

Tam maken is eerst en vooral een kwestie van vertrouwen winnen en behouden.
Het is dus helemaal niet gezegd dat als je de parkiet straks " getemd" hebt, hij ook tam is bij je tante.
Tante zal dus OOK "op training" moeten.

Succes en het gaat je zeker lukken!
:)

Missygirl

Hallo Geertje,

Daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar als ik hem kan ''Temmen'',heb ik wel iets bereikt,en zal hij wel weten wat je bedoeld met bepaalde gebaren of commando's.
Mijn tante zal inderdaad op training moeten,maar dat zal wel goed gaan denk ik.
Anders is alles voor niks.. :-[

Groetjess

Moppers

Lekker makkelijk van je tante, ze steekt er zelf geen tijd in maar laat het graag aan jou over omdat ze het mogelijke resultaat wel ziet zitten. Maar goed, ik ken je tante verder niet.

Kortwieken heeft geen zin, daarmee doe je het vogeltje zelf ook geen plezier.
Een half jaar vind ik nog steeds erg jong. Gaat het nou om een vogel van 8 jaar, ja, dan zou ik spreken over een 'oudere parkiet'. Maar 8 maanden, nee.

Aan de omschrijving van zijn gedrag maak ik op dat hij niet bang is voor mensen, hij heeft dus al geleerd dat hij ze niet hoeft te vrezen. Maar hij heeft ook niet geleerd dat er grenzen zijn (bijten!) en dat mensen ook leuk kunnen zijn. Hij zit nu ook op een leeftijd dat hij in de puberteit gaat, dus dan moet en zal alles uitgeprobeerd en uitgetest worden. Ook de grenzen van grote en kleine huisgenoten. En als hij daar dan ook nog voor wordt beloond met aandacht.... Tja, dan zou ik het ook wel weten.

Je kan een basis leggen voor je tante. Wellicht lukt het je om hem heel erg tam te krijgen. Maar ook dan moet je tante zelf nog flink aan de bak, want Daddy moet leren dat je tante ook iemand is waar hij het leuk mee kan hebben, en iemand die niet alles toelaat. De enige die hem dat kan leren is je tante.

Misschien is het hulpzaam voor je tante als je een soort dagboekje bijhoudt. Daarin kan je schrijven wat je allemaal met Daddy doet, en wat voor resultaat dat op dat moment heeft. Zo kan ze later teruglezen wat jij allemaal gedaan hebt en hoe. Dan zal ze ook zien dat het niet van de ene op de andere dag zal lukken, maar dat je met geduld en doorzettingsvermogen een heel eind komt.

Missygirl

Hallo Moppers,

Je hebt gelijk.
Mijn tante zal zekers aan de bak moeten.
Het is inderdaad een leuk en leerzaam idee om een dagboekje bij te houden.
Maar ik zit nu alleen nog met de tijd in de kooi,mag ik dit op een week houden of mag dit op 2 weken gezet worden? Of moet dit van Daddy afhangen,zodra hij een paar keer op mijn vinger zit hem dan pas los laten?

Moet het vragen om zijn eigen speelgoed mee te geven? Of mag ik het speelgoed van Zazoe gebruiken? (veel speelgoed heeft Daddy niet geloof ik)

Groetjesss

Missygirl

Hallo allemaal,

Mijn tante heeft zich toch bedacht.
Ze houd de parkiet zelf en gaat hem zelf opvoeden... :)

Ik vind het persoonlijk wel erg jammer :(

Maar niks aan te doen,ik hoop voor haar dat het lukt.

Ik wil iedereen bedanken voor hun reactie.

Groetjes Missy.

MartinusInvisibilis

#10
*KNIP*

Reden van verwijdering lijkt me wel duidelijk. Groeten, Kleintjes