Hoe Oud Kan Een Parkiet Worden?

Gestart door Erika, oktober 20, 2005, 12:20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erika

Hallo allemaal, ik zou graag willen weten hoe oud een parkietje kan worden en hoe je kan zien hoe oud een parkietje reeds is.

Kan iemand mij dit vertellen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes Erika

Sonja

#1
Hoi Erika,

Een parkietje wordt meestal gemiddeld een jaar of 8, maar ze kunnen wel 12 tot 14 jaar worden.
Bij een volwassen parkiet is het niet mogelijk te zeggen hoe oud het beestje is.
Ik vind het wel zichtbaar aan de kleur van de pootjes. Die zijn mooi roze bij jonge parkieten, en worden in de loop van zijn/haar leven steeds wat meer grijsblauwachtig van kleur. Bij mijn vorige parkiet was dat heel duidelijk te zien. Toen hij een jaar of 8 was, waren zijn pootjes echt behoorlijk "grijsblauw", heel wat anders vergeleken met de kleur van zijn pootjes op een foto in zijn jongere jaren.
Of dit voor alle parkieten opgaat, weet ik eerlijk gezegd niet, maar bij die van mij was het overduidelijk. De precieze leeftijd weet je dan natuurlijk nog niet, maar wel of hij nog heel jong is, of toch al "op leeftijd".
Ik hoop dat de pootjes op de foto een beetje te zien zijn, maar ze zijn echt heel grijs. Droppie is hier 8 jaar. Jammergenoeg heb ik geen duidelijke foto van zijn pootjes, toen die nog roze waren.

Groetjes, Sonja.

[verwijderd door de beheerder]

Chantalleke

Hé Erika,

Het verschil tussen een jonkie en een volwassenparkietje is heel duidelijk te zien. Bij een jong parkietje beginnen de streepjes op zijn koppie gelijk bij de neusdop. Bij een volwassen parkiet zijn die strepen 'weggezakt' tot op zijn kruintje. Wanneer een parkietje in de pupertijd komt verschijnen vaak de 'wangvlekken' De donkere stippen in zijn hals als het ware. Verder hebben kleine parkietjes hele lieve zwarte kraaloogjes, terwijl bij een volwassenparkietje er duidelijk een pupil zichtbaar is (wit buitenste randje) Ik heb van mijn parkietjes in het topic http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...68&hl=kraaloog* foto's gezet van Billy die toen nog maar 8 weekjes oud was en Sjefke die al bijna 3 was op de foto.

Van de pootjes zoals Sonja beschrijft was het me eigenlijk nog nooit zo opgevallen. Doordat wij twee totaal verschillende parkietjes hebben is het bijna niet te vergelijken. Sjef is geel en heeft echt heel zachtroze pootjes. Billy is blauw en heeft nu al een paarsig onderstel  :D

De gemiddelde leeftijd in Nederland van tamme parkietjes is inderdaad net als Sonja zegt een jaar of 8. Maar er zijn ook parkietjes 20 jaar oud geworden :)

Geniet van je parkietje zo lang als het leeft! ;)
Groetjes,
Chantal

Carla

Ik denk dat dit voor de kleur van de pootjes niet bij alle parkietjes zo is. Pica is tien geworden zij had nog roze pootjes ( in het topic 'pica is overleden' staat er een foto van pica waar je duidelijk de pootjes kan zien).

Sonja

#4
Hoi Carla,

Ja, daar heb je gelijk in.
Maar in de link die Chantal in haar berichtje heeft gezet, heb ik dat ook geschreven. ;)
Ik heb een boekje over grasparkieten waar dit in staat, en het is mijn persoonlijke ervaring van die grijsblauwe pootjes. De pootjes van mijn parkietje Joepie zijn nu ook anders van kleur dan toen hij nog klein was.
De precieze leeftijd is bij een volwassen parkiet niet meer exact te bepalen.

Hoi Chantal,
De wangvlekken zijn niet de zwarte stippen, dat zijn de keelstippen. Wangvlekken zijn de vlekjes aan de zijkant van het kopje. ;)
En beiden zie je  inderdaad pas goed, als het parkietje volwassen wordt. (al is ook dit afhankelijk van het soort parkietje, ze krijgen het niet allemaal) ;)

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Hi Sonja,

Ow hihihi :P  Er is een stukje wat ik had zitten tikken niet op de site terecht gekomen zie ik nu  :blush:
Ik wilde dus inderdaad zeggen dat voor de wangvlekken (die meestal blauwe dingen op de wangen ) en de keelvlekken beide geldt dat die na de jeugdrui pas goed zichtbaar worden.
En dat ze niet altijd zwart zijn weet ik, Sjefke heeft supersuperlichtgroene die je bijna niet ziet. :)

Op de foto's  in de topic met foto's van mannetjes en vrouwtjes parkieten zie je natuurlijk genoeg voorbeelden, Erika  ;) http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=1430

Groetjes,
Chantal

Safrena

#6
Hoi

De kleur van de pootjes heeft eigenlijk niks met de leeftijd te maken
Er zijn ook al jonge parkietjes die al donkere (of blauwe) pootjes hebben ;)

Sommige parkietjes zullen dus altijd roze pootjes hebben andere parkietjes blauwe en nog andere parkietjes krijgen met ouder worden donkere pootjes.
Dit komt door de kleur mutatie, de erfelijkheid, de genen,  enz...  van het parkietje.

Wat betreft de wangvlekken
Dan moet ik vertellen dat mijn lutino meisje vrij vroeg was want zij had al de witte wangvlekjes toen ik haar kocht ze was toen acht weken. (zie link die Chantalleke heeft meegegeven) ;)  

Vele groetjes

Chantalleke

Hoi Safrena,

Als ik de foto's van jouw Poeken bekijk dan zie ik eigenlijk hetzelfde als bij onze Sjef. Bij Sjefke zagen we al wel wittige vlekjes toen we hem kregen (toen was ie ook 8 weekjes) , maar die zijn na zijn jeugdrui veel groter en ook wit met blauw geworden. Bij het topic 'foto's van mannetjes en vrouwtjes parkieten' zie je ook bij veel meer kleine parkietjes de vlekken al in miniatuur.  :D Het lijkt inderdaad wel of steeds meer parkietjes die vlekjes al hebben als ze klein zijn.  ;)

Groetjes,
Chantal