Kooi Verplaatsen Voor Meer Gezelligheid

Gestart door manette, oktober 19, 2005, 23:45:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

manette

Ik heb een vraag met een wat lange inleiding, maar ik wil dat het verhaal erachter duidelijk is:

Wij zijn net terug van 3 weken vakantie en gedurende die tijd heeft mijn parkietje Pepe bij mijn moeder gelogeerd, waar hij het erg naar zijn zin heeft gehad. Dat komt -denk ik- omdat hij bij haar in de huiskamer stond. Bij ons kan dat helaas niet, want wij hebben een felle terrier (de parkiet is een vondeling, ik zou zelf  geen parkiet genomen hebben). Ik heb gevraagd of mijn moeder hem niet wilde houden, maar nee dat wilde ze niet.

Dus Pepe hangt weer met zijn kooi in onze tuinkamer (soort 2e huiskamer), waar hij af en toe ook los kan en dan naar zijn 2 parkietenbomen gaat. Wij proberen regelmatig bij hem te zijn, maar sommige dagen lukt dat maar een uurtje (werk, andere dingen te doen in huis etc etc). Ook komt nu de winter eraan en wordt het kouder beneden in de tuinkamer.

Nu had ik het idee zijn kooi boven bij ons in de huiskamer te hangen, gezelliger voor hem en warmer in de winter. Daar kan hij, afgezien van de hond die natuurlijk op te sluiten is, niet los vliegen ivm de vele glazen wanden en omdat er geen deuren zijn. Om hem af en toe los te kunnen laten zou ik dan de kooi weer naar de tuinkamer kunnen meenemen en bij hem blijven als hij eruit is. Het viel me nl op dat hij onmiddellijk na 3 weken afwezigheid, meteen weer aan onze tuinkamer gewend was en direct naar zijn bomen vloog toen ik de kooi openzette. kennlijk hebben parkietjes dus een goed geheugen.

Mijn vraag is nu: wie heeft hier ervaring mee, met de parkiet in de ene kamer laten wonen en in een andere kamer (die hij dus al kent) los laten. Is dit verwarrend voor de parkiet of gaan ze er goed mee om? Heeft iemand nog andere tips waar ik aan moet denken? Natuurlijk staat de hele dag de radio aan bij Pepe als hij alleen is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.

groetjes,
manette

Parkieten-Freak

#1
Ik denk dat het zeker een optie is, om de vogel in een andere ruimte te laten vliegen.

Grasparkieten hebben inderdaad een goed geheugen. Mijn parkiet Croky herkent feilloos de landingsplaatsen bij zijn vaste oppas. Zelfs na 6 maanden weet hij alle plekjes zonder moeite te vinden, hij weet het gewoon.

Het lijkt me zeker leuker voor de vogel als de kooi in de huiskamer hangt. Een parkiet heeft echt aandacht en gezelschap van mensen nodig als hij alleen in een kooitje zit.
De radio aandoen is prima voor een paar uurtjes, maar het is geen vervanger voor het contact "met de mens".
Pas wel op met grote temperatuurverschillen in de winter: de tuinkamer moet wel ongeveer dezelfde temperatuur hebben als in de huiskamer heerst.
Mocht dit niet lukken, dan is het misschien mogelijk om in de winter de vogel s-avonds een uurtje in de keuken te laten vliegen. :) (Uiteraard enige tijd na het koken!)


manette

Bedankt voor je snelle reactie Parkietenfreak. Grappig wat je schrijft over Croky. Ik denk echt dat parkieten minstens net zo slim zijn als honden.

Dat van dat temperatuurverschil is een goede, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar dat is overdag wel op te lossen. De tuinkamer wordt met name snachts koud omdat onze thermostaat in de huiskamer zit. Een aparte keuken hebben wij niet. Onze huiskamer en keuken is één grote (zeer goed geventileerde) ruimte.

Enne...mijn Pepe doet helemaal niets 'savonds, dus zeker niet losvliegen. Zodra het gaat schemeren gaat meneer op zijn slaapstokje zitten dat diagonaal in een hoek van zijn kooi hangt. Zo kan hij lekker in de hoek tegen de tralies leunen...

Bedankt! Dit weekend gaat Pepe verhuizen naar de huiskamer.

Parkieten-Freak

Prima! :)
In de huiskamer is het veel gezelliger voor Pepe, en vliegen kan dan overdag in de tuinkamer. Dit lijkt me een mooie oplossing! :D