Hobbykweker zegt: Het is niet erg om 1x te kweken met broer en zus

Gestart door AntonRispens, augustus 08, 2011, 15:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AntonRispens

De Hobbykweker waar ik laatst mijn eerste parkiet weggehaald heb. Vertelde mij dat je prima koppeltjes kunt maken met mannetje en pop (familie). Maar dat je het niet een aantal keer doet, hij zei dat 1x of 2x geen kwaad kon. Nu maakt het voor mijn parkietentehuis niet zoveel uit. Ik haal namelijk vanmiddag mijn tweede parkiet (mannetje) op bij weer een andere kweker, mocht deze gezond zijn en er goed uit zien.  :)

Maar mijn moeder heeft 5 parkieten op dit moment in een voilere zitten, waarvan 1 koppeltje en de overige 3 broertjes en/of zusjes zijn. Mocht er uit deze 3 familieleden een koppel voortkomen, is er dan een probleem? Want als ik op het forum af en toe dingen lees, begin ik hier aardig voor te vrezen.  :-\

Wie kan dit voor mij ophelderen?

Bijvoorbaat Dank!  ;)


En met probleem,

Bedoel ik niet het feit dat er dan 1 parkiet overblijft, maar dat er dan gekweekt word met familieleden. 

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

lovesbudgies

Uit het kweken met broer en zus (of andere familieleden) komen parkietjes met een slechte weerstand en zwakke genen. Niet zelden worden ze ziek of gehandicapt geboren.
Ook een ogenschijnlijk gezond parkietje uit inteelt overlijd meestal in de eerste paar jaren van zijn leven, de weerstand van deze parkieten is gewoon te zwak. De meeste kwekers hebben dit niet door, (of willen het niet zien) omdat ze de jonge parkieten maar 6 weken in huis hebben, wat er daarna gebeurd weten ze meestal niet.

Je kunt dit een dier en de nieuwe eigenaar niet aandoen.

AntonRispens

Bedankt, voor de nuttige informatie. Ik ga navraag doen of mijn parkiet welke ik bij hem heb gekocht ook een jong daarvan is. Hoop dit namelijk niet, want dan kan ik na een jaar al misschien afscheid van hem nemen.  :'(

sumatraantje

Ik ga mee met Lovesbudgies, probeer zoveel mogelijk inteelt te voorkomen! Dan kun je het langste van je kieten plezier hebben.
En wat de parkieten van je moeder betreft, Ik zie geen probleem in het vormen van koppeltjes zolang je maar niet gaat kweken!
Je kunt, zoals lovesbudgies zei, dit die jongen niet aandoen. Dus hou het slechts bij het vormen van koppeltjes.

AntonRispens

Citaat van: sumatraantje op augustus 08, 2011, 18:23:36
Je kunt, zoals lovesbudgies zei, dit die jongen niet aandoen. Dus hou het slechts bij het vormen van koppeltjes.

Ja maar mijn moeder wou wel een keer jongen, dat lijkt haar zo leuk. We hebben namelijk ook een koppeltje gekocht, welke wel zou kunnen. Alleen lijkt het mij verstandiger deze gedurende de broeding appart te hebben zodat we geen ruzie krijgen tussen koppeltjes die ook willen broeden in datzelfde hok. En ja ik weet dat er heel veel bij komt kijken en dan probeer ik haar nu ook duidelijk te maken. Ik had vandaag nog tegen haar gezegd je kan beter het broedhok eruithalen want er kan zoveel misgaan etc. Maar goed, mensen zijn ook niet gelijk he. Ze moet het maar weten...  :-\



lovesbudgies

Het is heel onverstandig om een broedblok in zo'n volière op te hangen. Zo te horen mag er maar 1 koppel gaan broeden, in dat geval
moet je ze in een aparte kooi zetten met het broedblok, anders gaat de rest ook broeden. En dat is niet de bedoeling.
Daarnaast kun je niet zomaar 1 blok in een volière met meerdere koppels ophangen (ik vermoed uit je verhaal dat dit de situatie is), popjes maken elkaar letterlijk af om een blok. Om een bloedbad te voorkomen, haal je het blok uit de volière en zet je het koppeltje waarmee je wilt broeden apart.

AntonRispens

Citaat van: Lovesbudgies op augustus 09, 2011, 17:48:50
Het is heel onverstandig om een broedblok in zo'n volière op te hangen. Zo te horen mag er maar 1 koppel gaan broeden, in dat geval
moet je ze in een aparte kooi zetten met het broedblok, anders gaat de rest ook broeden. En dat is niet de bedoeling.
Daarnaast kun je niet zomaar 1 blok in een volière met meerdere koppels ophangen (ik vermoed uit je verhaal dat dit de situatie is), popjes maken elkaar letterlijk af om een blok. Om een bloedbad te voorkomen, haal je het blok uit de volière en zet je het koppeltje waarmee je wilt broeden apart.


Ik ben het voor 100% met je eens! Ik zal mijn moeder eens wat onderdelen van dit forum laten lezen. Dat zal haar flink opweg helpen want ze gelooft mij niet snel als ik iets zeg. Ze zegt dan; Hoe weet je zo zeker dat hun gelijk hebben, etc. etc. Ik zal haar eens goed voorlichten, want zo raakt ze parkieten kwijt i.p.v. uitbreiden.

Bedankt!

lovesbudgies

Citaat van: AntonRispens op augustus 09, 2011, 20:49:10
Ze zegt dan; Hoe weet je zo zeker dat hun gelijk hebben, etc. etc.

Ervaring, de experts op dit forum hebben al jaren parkieten, sommige kweken ook al jaren en hebben het zelf meegemaakt.
Verder wordt deze fout vaker gemaakt, op het forum komen ook regelmatig topics langs van mensen die gewonde parkietjes hebben, die wisten het te laat.

AntonRispens

Ik laat mijn moeder vanmiddag gewoon dit topic lezen, en zien waarom ik deze geopend heb.  ;)


Bedankt!  :)

AntonRispens

Spijtig, erg jammer. Heb met mijn moeder gesproken net, en zo te horen geeft ze niet zoveel om de diertjes. Buiten het feit om dat ze ze elke dag schoon waten/voer geeft uiteraard.

Ik zei dat ze op advies van experts haar broedblok moest verwijderen om inteelt maar ook ruzies etc. te voorkomen. Ze zegt dat ze gewoon wil afwachten en als er eentje dood ligt zien we het wel. Ik werd hier aardig boos over, en zei: "wat nou als beide katten van jullie dood worden gereden" antwoorde ze: Daar kunnen we niks aan doen. Waarop ik zei: Je kunt wel wat doen aan het broedblok. Wat is de moeite? Ze kan toch als ze al jongen wil 2 appart zetten!  >:( Natuurlijk hoop ik dat het allemaal niet zo gaat gebeuren, ruzies om een blok en dood tot gevolg maar het kan gebeuren. En hoop dat ze er dan van leert, want de 2 parkietjes die ik hier thuis heb zitten worden zorgvuldig en goed behandeld mede dankzij dit forum. Ik vind als je niet kan zorgen voor de diertjes je ze ook niet moet gaan nemen.  ;) Maar goed, dit wou ik even aan jullie kwijt! Toch bedankt voor alle tips.. Ook al heeft het niks uitgepakt, jammer!  :'(

Kleintjes

Jammer dat je moeder zo eigenwijs is.

Ik vind, net als (bijna) iedereen, voorkomen van onnodig leed belangrijker dan 'eigen pleziertjes'.

Kan aan mij liggen, maar de reactie (ook wat betreft over de katten) komt op mij nogal nonchalant over alsof 't niks voorstelt.
Wellicht dat ze zelfs eens wilt schrijven over de bedoelingen?

Kan me goed voorstellen dat jij er nu mee in de knoop zit en je je ei kwijt moet, dat mag gerust.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

AntonRispens

#11
Ach.. Je hoort gewoon aan alle huisdieren zorg te geven, je schaft ze ook aan omdat je het leuk vind of juist zielig of whatever! En als mijn moeder dan dingen zegt als: Er zijn ergere dingen in het leven. of: als je zo door gaat word je zelf zo nog een vogeltje  >:( *** Woord geknipt. Gr. LB (sorry voor mijn msn taal). Heb stiekum zin om vannacht in te breken (al hoeft dat niet eens want het deurtje kan zo open), en dan de parkietjes er uit te halen en dan hier in huis te nemen. Al is overgaan van 2 naar 7 wel erg veel..

Ik heb het in ieder geval aan haar duidelijk gemaakt hoe het moet, en dat het niet zomaar gaat. En dan is de keuze aan haar of ze er wat mee wil gaan doen. Had liever gezien dat ze het koppeltje appart zette en daar mee zou gaan broeden, zal morgen een foto van het koppeltje maken als ik er toevallig ben, want dat is echt om te kwijlen. Hele mooi vogeltjes en als je die gaat kruisen met elkaar  :o :o :o

Moppers

Dat moet erg frustrerend zijn voor je.

Ik zou liever zien dat ze helemaal niet gaat kweken... Als ze eigenlijk niet zo om de parkieten geeft, waarom wil ze er dan wel mee kweken? Dan komen er mogelijk alleen maar meer dieren waar ze toch niet om geeft.
Inbreken en de parkietjes weghalen lijkt me niet zo'n goed plan, dat zal de band tussen jou en je moeder ook geen goed doen. Maar wat zou ze er van vinden, denk je, als jij gewoon dat broedblok weghaalt?

Helaas zijn er altijd mensen die alleen maar geloven wat ze willen geloven (niet alleen als het gaat om dieren, maar die andere dingen ter zijde). Ze horen verschillende argumenten en kiezen alleen de dingen eruit die ze wíllen geloven. Want dat is makkelijk, goedkoop, het minste gedoe of wat dan ook. Het enige wat je dan kan doen is de argumenten waar ze de ogen voor sluiten maar aan blijven dragen. Met voorbeelden komen waarbij het ook mis is gegaan, de werkelijkheid onder de neus duwen, foto's van parkieten die in de penarie zijn gekomen door een vergelijkbare situatie. Want het gaat hier om het leven van wezentjes waar zij verantwoordelijk voor is (of beter gezegd zou moeten zijn).
Ik hoop dat het je lukt haar te overtuigen. Sommige mensen draaien namelijk bij als het echt tot ze doordringt, dus het is zeker de moeite waard. Dus hou vol!

BudgieMe

Kleurkwekers in de TT zetten wel eens de man op dochter en moeder op zoon om zo een bepaalde kleurslag te behouden of verbeteren.
Maar nooit broer/zus.
Ik vind beide niet kunnen ook al zou het goed gaan.

En kweken is een hele verantwoordelijkheid, komt heel veel bij kijken, jammer dat je moeder er zo argeloos mee om gaat.
Maar ik snap dat jij daar weinig meer aan kan doen dan je ongenoegen hierover uiten.

AntonRispens

Heb op dit moment hevige ruzie met mijn moeder (over iets heel anders). Dus kom maar even niet bij hun over de vloer. En wat betreft de parkieten, ik heb het geprobeerd maar ze wil ook helemaal niks van dit forum aflezen omdat ze vind dat er wel belangrijkere dingen zijn dan parkieten, en aan de ene kant ben ik dit met haar eens. Maar dat ze zo onverantwoord bezig is, is natuurlijk niet fijn. Helaas is het gewoon afwachten wat er zal gebeuren.

Het kan meevallen, want het stelletje bij hun in de voilere is natuurlijk man/pop en de 3 kleintjes is nog moeilijk te zien, dus zouden dat nou 3 mannetjes zijn, dan hebben we in ieder geval geen bloedbad. Ik vermoed zelf dat het 2 mannetjes zijn en 1 popje, maar ik kan het niet met zekerheid zien/zeggen.  ;)