Mijn falcootje 6weken eet weinig/niets

Gestart door falco, augustus 08, 2011, 14:46:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

falco

wie kan mij helpen

ik heb enkele dagen geleden een jong parkietje uit een nest van 7 uit t broedhok gekregen nadat ie van plan was uit te vliegen.
hij/zij is nu 6 weken ongeveer  maar eet weinig tot niets , ook trosgierst zie ik m niet eten. af en toe knabbelt ie vd grond denk van schelpenzand.
ook slaapt hij soms in etensbak. mist hij zijn nestje? of eet hij nog niet makkelijk zelf?

Kleintjes

Hoihoi,

toen je 't parkietje hebt opgehaald, kon hij toen al zelfstandig eten? Vaak zie je parkietjes niet eten, terwijl ze wel eten als je niet kijkt. Je kunt wat voer op de bodem strooien zodat hij dat kan eten.
Zie je wel lege zaadhulsjes liggen?

Dat hij in 't voerbakje slaapt gebeurd vaker, hij mist de geborgenheid van 't nest. In 't bakje voelt ie zich dan veilig(er).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

falco

ik heb de mevr gemaild en zei zegt dat ie wel zou eten,
maar hij stond op t punt uit te vliegen, hoe weet je dan dat ie eet?
nee ik zie niet veel schilletjes liggen. en ik heb eerdere parkieten gehad.
maar ik snap niet hij wil niks uit mijn hand ook eten, geen fruit , geen druif, geen trosgierst
en hij heeft een beetje een vieze kont

mks66

Ik vind het echt zielig als ik hoor of zie dat de parkietjes hun nestje mist,:(

GeetjeBird

Snap helemaal dat je je zorgen maakt...het is ook nog een heel jong beestje en die mist zijn ouders en de andere jongen.

Gooi gewoon op de bodem wat gierstkorrels en zaad...zodat als hij op de grond zit ook wat kan scharrelen.
Toen wij gradje net hadden was hij volgens ons ook net iets te jong. De eerste twee dagen heeft hij best moeiljik gehad met de overgang. Je zag hem ook niet eten, wel beetje scharrelen. Hij heeft de 1e 3 dagen ook bij mijn vriend in zijn nek geslapen. Je merkte echt dat hij de warmte nog echt nodig had. Vervolgens kwam mijn andere popje, tante beppie, in beeld en die nam het van ons over. :-) Beppie ging Gradje bijvoeren en voordat we het wisten ging Gradje naast het kropvoer van Beppie ook gewoon zaadjes eten. Verder heb ik in het begin ook een oude zakdoek onder op de bodem van de kooi gelegd, daar kroop Gradje in als hij ging dutten...echt heel lief.

Dus gewoon even goed in de gaten houden. Hou je Falco wel eens bij je, tegen je aan?

falco

ja falco komt zodra je de kooi opent gelijk op je af en wil graag op je handen blijven.
daarom denk ik ook dat ie warmte nodig hebt. maar ik heb geen andere parkietjes die de taak kunnen overnemen. ik weet niet wat ik moet doen

GeetjeBird

hmmm ook een vies kontje...diaree?

Dat kan je heel voorzichtig schoonmaken met lauwwater op een doekje, niet te nat maken want dan krijgt ie het te koud. Heb je misschien een warmtelamp die je boven de kooi kan hangen?

Als blijkt dat hij dus echt niet eet dan zul je er mee naar de vogelsarts moeten gaan, dat lijkt mij het beste. Want viezigheid aan het kontje is niet goed, dat had mijn Gradje niet als babyparkiet.

falco

ik zie geen ontslasting op de grond. moet ie wennen aan normale voeding ook zijn gestel misschien

GeetjeBird

Heb je mensen in de omgeving met ook parkietjes? lieft popjes...want het instinct kan gaan werken en de kans is groot dat ze falco gaan bijvoeren met kropvoer...

Mijn parkiet Beppie heeft dat instinct heel sterk...

falco

ik krijg morgen een tamme parkiet voor mijn dochter al een oudere maar dat is dacht ik een man.
misschien dat hij kan zien hoe die moet eten.

GeetjeBird

#10
Kan ook inderdaad de gewenning zijn, zo'n overgang naar een vreemde omgeving en kooi en mens is voor een klein parkietje gewoon erg veel en kan veel stress opleveren..

ook mannen willen wel eens bijvoeren hoor, bij een nest is het zo dat het mannetje na het uitvliegen van de jongen deze taak op zich neemt.. dus het is het proberen waard. Hij zal zich sowieso alleen al door de aanwezigheid van een ander parkietje een stuk beter voelen.

Berichtjes samengevoegd. Gr Kleintjes

falco

ik hoop dat ie zelf wat beter gaat doen in eten.
hij komt uit een buitenvoliere
verders probeert ie wel te fluiten als ik fluit.
daar ligt t niet aan

ik zal zijn kontje even beetje schoonmaken en kijken hoe die dan is. hij wast zich wel en klimt graag. geen ziekelijk indruk tenminste. maar dik is ie niet

GeetjeBird

zie hier foto van gradje toen ie nog echt heel klein was, wilde alleen maar bij ons slapen..

[verwijderd door de beheerder]

falco

ja zo is ie bij mij ook.
dan denk ik dat t wel gaat goedkomen.
hij zoekt liefde , hij kwam uit een nest van 7 en is nu alleen

GeetjeBird

Volgens mij gaat het helemaal goed komen met Falco, gewoon wat kleine opstartprobleempjes..Gradje ging de 1e twee dagen ook niet meteen eten, tenminste niet dat ik het heb gezien en ik stond wel continue naar die kooi te gluren...daar maak je je zelf dan ook gek mee he :-)

falco

#15
ja dat klopt.
ik maak me ook gek hoor. maar zo is ie wel makkelijk tam te maken

dank jullie wel voor je reacties.

voor tips etc. mag je altijd me mailen

Berichtjes samengevoegd. Gr Kleintjes

GeetjeBird

graag gedaan en kom ook gerust vaker ons bijpraten over hoe falco het doet. Dat vinden we hier altijd leuk om te lezen...Voordat je het weet is je babyparkietje al weer groot!

Succes.

falco

 :(  bij deze een slechte mededeling

falco is gisterenavond overleden.
sávonds nam ik m nog op mijn hand, hij voelde beetje koud. Omdat hij niet at gaf ik m beetje trosgierst uit mijn hand waarvan hij toch nog ongeveer 6 zaadjes at. erg weinig tot niets dus.  Ik had een fleecenestje gemaakt waar hij in kon , wat lekker warm is. Ik zette de vogel op de bodem in de kooi, hij gaf een knauw in mijn vinger deed zijn vleugels wijdt.
Leek wel of ie boos was dat ik m terug zette.  hij klom in t fleecenest waar hij lekker ging slapen. kop achterover in de veren.  half uurtje later ben ik gaan kijken en hij was overleden. in zijn slaaphouding ingeslapen in t fleecenestje.
gelijk een tip voor andere mensen: ik heb ook met de mensen gepraat waar ik de vogel van heb.
haal nooit een vogel uit t broedhok om m alleen maar tam te maken. bij deze mevr ging t altijd goed tot deze.
zij heeft er gelijk van geleerd. dit vogeltje zat klaar om uit te vliegen maar dat deed hij nog niet en ws was hij er dus niet klaar voor.  haal een dier pas weg als hij zelfstandig dus kan eten. ( deze deed dat dus nog niet)
maar falco, slaap lekker. we hebben niet lang van je genoten maar enkele dagen  , maar we missen je nu al. slaap lekker

AntonRispens

Heel erg zielig, je hebt je best gedaan. Oorzaak kan ik helaas niks over kwijt!

Sterkte!  :(

2BFielicious

Och wat een verdrietig nieuws zeg! Je hebt in ieder gedaan wat je kon doen en z'n laatste momentje aangenamer gemaakt.
Ik vind het wel goed dat je nog met de mensen hebt gepraat waar Falco vandaan kwam. Een leermoment voor ze, maar wel een harde zeg pfoe.

Sterkte hoor!