Kiki nog ziek, moedeloos

Gestart door RicoBella, juli 29, 2011, 13:34:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Hallo lieve parkietenfreaks,

Ik moet toch even wat met jullie delen. Ik begin een beetje moedeloos te worden. Kiki (ruim 1 jaar) heeft een poos geleden de Mega gehad. Noa overleed, en ik heb een nieuw vriendje bijgekocht, Joep (10/11 weken). Van beide de ontlasting naar Hedwig opgestuurd. Kiki had nog een darminfectie en Joep was schoon. Antibiotica (synulox) gehaald bij de DA en ik moest ze nog Fungizone bijgeven om een nieuwe Mega te voorkomen.

Op de dag dat ik had besloten de kuur te gaan geven ging Kiki 's middags weer bol zitten, slapen, en weinig eten. Gedurende de kuur gaat het op en neer: De enige dag gaat het redelijk, de andere dag slaapt hij veel en zit hij bol. Niet de hele dagen, dat was alleen de eerste dag zo. Tussendoor is ie vrolijk en kwettert hij veel.

Vandaag heb ik hen net de laatste dag kuur gegeven. De vorige keren zag ik echter de vogels snel opknappen. Maar deze keer is Kiki nogsteeds niet fit. Ik houd de ontlasting bij en deze is nog altijd nattig en onvast. Met Joep gaat alles goed.

Ik word er echt een beetje moedeloos van. Ik houd ontzettend veel van mijn vriendjes, maar het gevoel om elke dag de deur uit te gaan en te denken dat je vogeltje er straks misschien wel niet meer is doet ontzettend zeer. Ik weet niet hoe het nou verder met Kiki zal gaan.  :-\ Aangezien de ontlasting nog niet beter is vermoed ik dat Kiki nog steeds ziek is. Maar 3 kuren verder en bijna 275 euro lichter zou je hopen dat het wel een keer beter moet gaan.

Nou maakt geld mij niet uit, begrijp mij niet verkeerd, maar ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil het beste voor Kiki.
Ook voor Joep, speels en druk als ie is krijgt hij nou niet die aandacht van Kiki die hij eigenlijk nodig heeft.

Denken jullie dat het misschien van de kuur komt? Of zal hij toch iets anders hebben in zijn lijfje wat hem parten speelt?

Ik moest dit even kwijt, want ik zit er soms echt doorheen. Ik ben zo bang dat het een keer niet goed gaat met Kiki als ik er niet bij ben, ik hoop dat jullie dit herkennen.

Liefs, Ricobella

Moppers

Het komt wel eens voor dat een bepaald antibioticum niet het beste is om de kwaal waar sprake van is te bestrijden. Dan helpt het om een ander antibioticum te proberen, vaak slaat die dan wel aan.

Het klinkt alsof dat of iets dergelijks hier het geval is. Als de antibiotica goed was aangeslagen, was nu niet alleen de ontlasting maar ook de hele gezondheid weer goed. Ik zou gewoon weer even bellen met Hedwig, vertellen dat de kuur nu klaar zou moeten zijn maar dat Kiki nog niet beter is. Misschien dat ze voorstelt de kuur te verlengen, of misschien een ander antibioticum te gebruiken.

Succes, en hou je taai!


Caradow

Welkom in de wereld van Megabacterie...

De infectie zelf is zeer schadelijk, maar ook het medicijn kan heel schadelijk zijn.
Zeker wanneer je fungizone wat langer moet gebruiken, kan dit veel blijvende schade aanrichten aan de organen.

Ik denk dat Kiki door de megabacterie en de behandeling daarvan beschadigd is en het blijft de vraag of zij er helemaal bovenop komt. Daarnaast is de kans dat de Mega weer op gaat spelen zeker wanneer ze nog verzwakt is en de weerstand verminderd is ook altijd aanwezig, ook al is ze schoon getest.

RicoBella

Dat zou inderdaad kunnen. Wat een naar vooruitzicht.. :( het arme ding.
Als het maandag nog zo is zal ik direct weer met hedwig bellen, hopelijk kan zij mij wat meer vertellen.

Caradow, heb jij ervaring met de mega?

Caradow

Yep, op mijn blog staat nog wel een en ander beschreven, als is die al tijden niet meer bij gewerkt...

Ook in andere topics over mega heb ik nog wel een en ander verteld hier.

inge

Hey,

Wat naar :(jammer dat het niet goed gaat met Kiki.
Hopelijk komt alles vlug goed !!
Heel veel beterschap gewenst voor Kiki ,en de moed niet laten zakken ,hou je goed hoor :)

Groetjes,
Inge

Parkieten-Freak

#6
Misschien is het ook een optie om eens even niets te doen. Beide middelen hebben nogal wat bijwerkingen, waaronder maag-darmklachten zoals diarree. Het zou goed kunnen dat Kiki hier nog van moet herstellen.


GeetjeBird

Jeetje wat naar, zo'n ziek parkietje, ik heb hier ook wel eens nachten wakker gelegen met parkietje op de ziekenboeg..

Misschien inderdaad even niets doen, misschien moet kiki nog bijkomen van al die medicatie.
Ik heb bij een herstellende parkiet wel eens gebruik gemaakt van een warmtelamp...op minimaal 30 cm van de kooi afzetten en ik doe er dan een dunne doek tussen zodat ze niet in de lamp kunnen kijken. ..Een zieke parkiet heeft het al snel erg koud en gaat daarom bol zitten ... Wel zorgen dat de vogel uit de warmte kan als hij dat wil...dus de lamp plaatsen boven een bepaalde hoek vd kooi.

Misschien heb je dit al allemaal geprobeerd...ik hoop gewoon dat het snel weer beter gaat met je parkietje.

Beterschap en sterkte.

martinekl

Hoi ricobella,
Mijn ervaring met Jago was dat hij de mega niet kon overleven.
De mega doet veel kwaad gedaan in het lijfje van een pietje, de da had ons al gewaarschuwd dat hij het niet zou redden, de mega is verwoestend.
Na een jaar samen vechten en van alles geprobeerd, antib. vit. warmte lamp, homeopathie, niks doen, maar won toch de mega.
Ik haat >:( deze bacterie, en hoop dit nooit meer mee te maken.
Ik hoop dat kiki hem kan overwinnen, zo te lezen vecht je er hard tegen, pluim voor jou.
Sorry dat ik zo negatief ben, ik ben nog steeds verdrietig en boos omdat z`n stomme bacterie het gewonnen heeft.
Ik wens je heel veel sterkte met kiki, en duim voor jullie dat jij het wint.
groetjes martine

Caradow

Over het algemeen is Megabacterie zeker wel te overwinnen. Ik heb meermalen een besmetting in mijn bestand gehad en deze ook altijd overwonnen.
Tuurlijk, soms lukt het niet, maar dat is met alle ziektebeelden het geval.

Uiteindelijk van alle 6 vogels die ooit bij mij postief zijn getest op Mega, is er geen aan overleden.
Alleen Ukkie is aan de gevolgen van de besmetting en het medicijngebruik overleden. Het laatste jaar van zijn leven is hij volledig vrij geweest van Megabacterie, maar helaas was zijn gestel dusdanig aangetast door de besmetting en de behandeling, dat hij uiteindelijk daaraan is overleden. Hij was te erg beschadigd om te herstellen. Uk had al met al in zijn leventje ook al zeker 5 kuren fungizone doorstaan zonder ook maar een krimp te geven.

RicoBella

jeetje..tsja, het is nogal heftig he! Maar ik ben bang dat ik nu met Joep in hetzelfde traject kom. Zijn poepjes zien er namelijk ook al een beetje raar uit. Wel vast nog, maar met een geelgekleurde nattigheid ernaast, zeer herkenbaar.

Niks doen is inderdaad misschien nu eerst even een optie. Steeds maar kuren blijven geven kan ook haast niet goed zijn.
Kiki is al een keer heel sterk geweest: toen ik dacht dat hij het echt niet meer zou halen herstelde hij heel goed. Ik hoop dat hij dit nog vaker in zich heeft.

Bedankt in elk geval voor jullie reacties en steun! Dit doet me erg goed.

Maar wat moet ik met Joep en Kiki? Apart zetten om erger te voorkomen? Of maakt het nou toch al niets meer uit..

@ Geetjebird, ik heb een warmtelamp gekocht maar ik heb er op dat vlak weinig verstand van. Het schijnt een terrariumlamp te zijn, en ik kon beter een keramische lamp hebben ofzo? Ik vond deze inderdaad ook wel erg fel, dus ik weet niet of ik er goed aan doe deze te plaatsen.

GeetjeBird

Ricobella
Ik gebruik eigenlijk een hele simpele infraroodlamp...die ook goed zijn voor als je rugpijn hebt etc..

http://www.macrovet.nl/dierbenodigdheden-warmtelampen-c-25_154.html

Het rode licht van de warmtelampen is zachter en minder scherp voor de oogjes, en geven minder lichtopbrengst zodat snachts niet het hele hok is verlicht.

Belangrijk! hang de lampen niet te laag, een afstand van minimaal 50cm is voldoende. De armaturen erbij heb je al vanaf 15,- en de lamp zelf kost geloof ik vanaf 6,-. Dat is nog te doen toch? Wat betreft het regelen vd warmte. Ik hang er nog een badhandoek tussen..dan nog is het lekker warm in de kooi. En dan ook nog even een stukje waar ze de koelte op kunnen zoeken.. Die warmte is belangrijk omdat ze dan geen energie hoeven te verbruiken met het op temperatuur houden van het lichaam, die energie kunnen ze hard gebruiken bij het genezen .

Hoop dat je wat aan hebt?

Moppers

Een terrariumlamp geeft wit licht en warmte. Een infrarood lamp geeft infrarood licht en warmte. Een keramische lamp geeft alleen warmte, geen licht.
Bij de keramische lamp is het belangrijk dat je gebruik maakt van een porceleinen fitting. Een kunststof fitting kan smelten van de warmte die van de lamp afkomt, volgens mij geldt dit ook voor terrariumlampen.

Een klein nadeel van een keramische warmtelamp is dat je niet kan zien of hij aan staat. Altijd dus even je hand eronder houden om te checken of hij aanstaat, en na uitschakelen de tijd geven om af te koelen voordat je hem aanraakt.

martinekl

Wij hadden voor jago een keramische lamp, wel inderdaad met een porceleinen fitting. Hij zat er graag onder, deze stond  dag en nacht aan, dit kon omdat het geen licht geeft.

RicoBella

poeh, wat een keus zeg! Maar op dit moment is Kiki niet zo ziek dat ik hem onder een warmtelamp zou willen plaatsen. Hij slaapt meer en zit wel iets minder strak in de veren, maar niet echt bol zoals 'ziekbol' waarbij ook de rugveertjes helemaal opstaan. Maar het is wel een tip om eens een goede lamp aan te schaffen (iemand nog belang bij een terrariumlamp :P ?)

Na lang twijfelen heb ik besloten om het eerst maar eens aan te zien. Het is een hele moeilijke keuze, maar misschien wel het beste voor Kiki. De kans bestaat dat hij het dan misschien niet haalt, maar kuur na kuur blijven geven is ook geen optie. Ik vind dit heel erg, maar ik probeer er op dit moment alles aan te doen om hem een goed leventje te bieden.

Gister kreeg ik de schrik van mijn leven. Ik heb een badje aan de kooi hangen en al van jongs af aan zaten Kiki en Noa daar lekker in te slapen (op een gastenhanddoekje). Nu doet Kiki dat nogsteeds en Joep is inmiddels ook overstag. Kiki lag gister echter helemaal plat op zijn buik, zijn kopje onder Joep zijn kop te wriemelen, veertjes opgezet en geen reactie mee te krijgen. Ik dacht: wegkruipgedrag, nu redt het arme ding het niet meer. Ik ben er bij gaan zitten omdat ik hem niet alleen wilde laten. Had net besloten dat ik hem in een handdoekje wilde vasthouden toen Kiki ontwaakte en weer met volle energie uit zijn badje sprong. Hij begon te fluiten en haastte zich naar de voerbak. Ik stond perplex en snapte er werkelijk niks van.
Waarschijnlijk was hij echt heel diep in slaap, want het zag er echt niet goed uit. :-\ Raar...