voerverdeling meerdere parkieten

Gestart door Joyce, augustus 07, 2011, 15:25:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik heb misschien een onnozele vraag, maar ik kon het antwoord niet op het forum vinden. Mijn beide parkietjes (kruising Engelse en Australische parkiet) zijn wat aan de flinke kant (de een weegt 60 en de andere 65 gram). Ik heb 3 voerbakjes voor 2 vogels ophangen. Ze krijgen 's ochtends 5 gram voer en 's avonds 2 1/2 gram (7 1/2 gram in totaal dagelijks per vogel). Maar . . .  moet ik dit in ieder voerbakje doen (dus 3 x 7 1/2 gram voer per dag omdat ik 3 vboerbakjes heb) of verdeel ik 2 x 7 1/2 gram dagelijks voer over de drie voerbakjes?

Oh ja, ze hebben beiden geen eigen vast voerbakje omdat ze elkaar graag wel eens bij een voerbakje weg willen jagen. Dus maar 2 voerbakjes ophangen is volgens mij geen optie. Verder krijgen ze regelmatig groenten en fruit, maar geen snoepstaven of iets dergelijks.

Kleintjes

Ikzelf heb de ervaring dat 't best mee valt wat eten betreft. Ik heb 1 bakje per parkietje en dat gaat prima. Niemand is te dik of te dun. Hier krijgen ze ook gewoon 't voer dat ze nodig hebben, aangevuld met groente en fruit.
Ongeveer 7,5 gram per parkietje is voldoende. Jonge parkietjes (tot ongeveer 'n maand of 3 - 4 ) eten iets meer omdat ze nog in de groei zijn, tijdens rui periodes eten parkietjes vaak ook iets meer.

In 't begin had ik dat ook, 1 voerbakje meet dan parkietjes, maar aan 't eind van 't liedje had ik er 2 die veel te dik waren doordat ze gingen snoepen. Toen besloot ik dus voor 1 voerbakje per vogel te gaan, en sindsdien zijn ze netjes op gewicht. Waterbakje heb ik er ook maar 1 (ze wonen tegenwoordig 2 aan 2), dus 1 bakje per kooi. Water maken ze normaal geen ruzie over.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

AntonRispens

Na deze berichten hier gelezen te hebben, had ik gister besloten om toch maar 2 voerbakjes in de kooi te hangen. Ook had ik de bovenkapjes er even afgehaald zodat mijn nieuwe parkiet even goed kan ontdekken waar wat inzit (wel vaker stofzuigen :P).

Maar dat is bij mij helemaal niet nodig, want de groen/gele parkiet zat vanmiddag te eten en de paarse dacht ik heb ook wel zin in wat, dus die kroop naar hetzelfde voorbakje toe. Ik dacht bij mezelf; *als dit maar goed gaat* Maar de groene keek even verbaast omhoog toen ze naast hem kwam zitten maar ging verder met eten waardoor de paarse ook begon te eten, prachtig gezicht.

lovesbudgies

Je moet 2x 7,5 gram geven per dag verdeelt over de 3 bakjes. En dan horen alle zaadjes op te zijn de volgende ochtend.

65 gram klinkt best zwaar, heb je ervaring met het voelen van het borstbeentje? Dat is een veel betere methode om het juiste gewicht voor een parkiet te bepalen. Je moet het borstbeentje voelen lopen, en onder de krop (dus onderaan de buik) moet het wat aflopen naar de zijkanten toe. Loopt het 'bol' van het borstbeen naar de zijkant, dan is het parkietje te zwaar.