Flügel

Gestart door Leny, augustus 02, 2011, 20:50:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leny

Goedeavond allemaal,

Ik ben hier nieuw en hoop hier veel te kunnen leren.
Kleine voorgeschiedenis: In 2006 kreeg ik van mijn  nichtje een grasparkietje,Flügel genaamd.
Veel plezier van het vogeltje gehad...hij praatte voluit,kon alles met hem doen, was echt mijn vriendje.
Waar ik was/zat, zat hij ook ....of op mijn schouder of in ieder geval in de buurt.
Helaas is hij vorig jaar nov. overleden. Ik heb er echt heel veel verdriet van gehad....onverstelbaar eigenlijk
dat dat kan van zo'n klein beestje.....maar uiteindelijk was het niet zomaar een vogeltje.....mijn omgeving heeft
het nog vaak over hoe geweldig hij was.
Sinds een korte tijd ben ik weer gaan nadenken om een nieuw vogeltje aan te schaffen. Ik woon alleen en het is toch wel
erg stil in  huis.
Mijn vriendin heeft een voliére en heeft dus een koppeltje apart gezet en er zijn 2 eitjes uit voort gekomen. ( ik hoop dat het lukt de foto toe te voegen)
Nou heb ik besloten om maar 1 vogeltje aan te schaffen omdat ik gehoord heb dat deze dan beter tam te krijgen is en, dat wat ik wil, de aandacht voor jou heeft en niet de ander in het kooitje.
Ik werk de hele dag dus het tam maken en bezig zijn met hem/haar zal van de avonduren en de weekenden af hangen....is hier mijn 1e vraag: Kan / werkt dat?
Ik kan me nl. niet herinneren dat ik in 2006 thuis ben geweest ( bijv. ziekte) waardoor ik toen wel meer aandacht heb gehad voor Flügel en toch heb ik een super tam vogeltje gehad.
Vraag 2: stel dat ik ze wel allebei neem ( moet ik natuurlijk snel over beslissen anders gaat degeen die ik niet kies terug de voliére in)....lukt het dan om beide zo tam en aan het praten te krijgen,want dat hoop ik wel dat hij/zij gaat doen.
Vraag 3: ik vind Flügel nog steeds de leukste naam voor een vogel.....en wel deze vogel ook zo gaan noemen, verstandig?

Een heel verhaal en ik hoop dat jullie wat antwoorden voor mij hebben.

Groetjes
Leny


[verwijderd door de beheerder]

GiGi

Citaat van: Leny op augustus 02, 2011, 20:50:01
1e vraag: Kan / werkt dat?

Vraag 2: stel dat ik ze wel allebei neem ( moet ik natuurlijk snel over beslissen anders gaat degeen die ik niet kies terug de voliére in)....lukt het dan om beide zo tam en aan het praten te krijgen,want dat hoop ik wel dat hij/zij gaat doen.

Vraag 3: ik vind Flügel nog steeds de leukste naam voor een vogel.....en wel deze vogel ook zo gaan noemen, verstandig?



Vraag 1:
Het kan wel, maar ook parkietjes zijn slimme beestjes, het is goed voor ze om veel aandacht te hebben, en als ze dat niet van jou krijgen dan vinden ze dat moeilijk. Heel goed zal je dat niet merken, maar denk maar eens hoe belangrijk het is voor een klein kind om genoeg aandacht te krijgen.
Als je ervoor kiest om hem alleen te laten overdag, dan maak je ze snel tevreden door een radio aan te houden.

Vraag 2:
Ja, ze worden tam. Ik vind dit persoonlijk het beste, maar de mening verschilt per persoon. Als je ze dagen alleen laat zal iedereen wel dezelfde mening delen dat ze saampjes moeten zijn. maar werkdagen alleen, is discutabel. Omdat ik weet dat parkietjes wat makkelijker van meerdere dingen kunnen houden, een ander vogeltje en een persoon bijvoorbeeld, vind ik dit de beste oplossing. Let wel op of welk geslacht het is, inteelt is misschien iets wat je liever niet hebt.

Vraag 3:
Dat is geheel aan jou, let erop, elk vogeltje heeft zijn eigen persoonlijkheid, dus het is belangrijk dat je niet denkt dat hij zal zijn zoals je eerste Flügel. Als het alleen om de leuke naam is, moet je dat zeker doen!

Ten slotte:
Veel plezier met je aankomende vriendje(s)!

Leny

Dank je wel Gigi voor je lieve reactie.

Wil je wel geloven dat ik nog steeds twijfel...1 of 2 parkieten?
Als ik denk aan hoe Flügel zich gedragen heeft de 5 jaar dat hij bij
me was....geheel niet slecht voor een 1-ling ;) Maar zoals je al zegt....niet elk
parkietje is hetzelfde.
En de radio deed ik inderdaad ook altijd aan als ik ging werken. En dagen achter elkaar
alleen....no way. Hij/zij mag en kan gewoon mee als ik een paar dagen naar vrienden
ga....of ik zorg dat er opgepast wordt. In september heb ik vakantie...dus in ieder geval
die periode kan ik er veel aandacht aan geven.
En de naam..tja...ik zal me daar nog even goed over gaan buigen....je hebt helemaal gelijk dat
elk vogeltje zijn/haar eigen persoonlijk heeft......maar hij blijft leuk  ;D
Dank je wel.....en ik zal zeker gaan genieten van de 1e tijd. Ik moet nog even wachten maar
dat geeft niet.

Leny

MissDorien

#3
Citaat van: GiGi op augustus 02, 2011, 22:00:59

Als je ervoor kiest om hem alleen te laten overdag, dan maak je ze snel tevreden door een radio aan te houden.


Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens, het maakt het alleenzijn draaglijker, maar het is geen oplossing en zorgt al helemaal niet voor tevredenheid.

De vogels zijn nog jong, ik zou ze allebei nemen. Ze leren op jonge leeftijd vrij snel tam te worden.
Het tam maken zal misschien zelfs sneller gaan, want samen durven ze meer dan 1.
Een parkietje 5 dagen per week ruim 8 uur per dag alleen vind ik echt niet kunnen, sorry.
Ik heb ook altijd twee vogels gehad en ze spelen echt niet minder met mij omdat ze elkaar hebben, wanneer ik thuis kom ben ik altijd het interessantste.

Kleine toevoeging: als het twee popjes zijn zou ik het niet doen.
Dan zou ik er een nemen en nog een andere jonge man erbij zoeken.

Reacties samengevoegd,
Gr. PF


Leny

Hoi Miss Dorien,

Ik snap jouw uiteenzetting ook wel een beetje maar nogmaals....ik heb mijn 1e grasparkietje 5 jaar gehad....en ik
had niet echt het idee dat hij last had van het feit dat ik er niet alle dagen overdag was. Het was zelfs zo, merktte
ik soms, dat als ik een weekje ziek thuis was...hij juist *vervelender* werd. Maar goed....zoals al eerder geschreven, niet
elk pietje is of reageert hetzelfde vandaar dat ik er wel even over nagedacht heb voor ik weer aan een 2e wil beginnen.

Als ik ze allebei neem weet ik natuurlijk op voorhand niet welk geslacht ik krijg.

Leny

Parkieten-Freak

Leny, zelf heb ik ook maar één parkiet, een tam mannetje.
Ik werk buitenshuis. Mijn man werkt thuis, Croky (zo heet het ventje) is dus niet hele dagen alleen.
Toch zou ik er de voorkeur aan geven om twee parkieten te houden maar helaas is dit voor mij om diverse redenen niet mogelijk.

Zoals geschreven: mijn grasparkiet is tam. Het ventje praat, hij is een echte "mensenvriend" maar..... er zit wel een "maar" aan.
Als ik twee dagen of langer weg ben, gaat hij naar zijn vaste oppas. Croky is daar kind aan huis en heeft het goed naar zijn zin.
Maar als ik thuis kom van mijn werk en ik moet een uur later weer weg, dan vind ik dat heel erg vervelend voor mijn parkiet. Ik voel me er zelfs schuldig over.
Grasparkieten zijn groepsdieren. Mijn man en ik vormen Croky's bestaan. Wij zijn zijn totale kennissen-  en vriendenkring want veel meer "sociale contacten" heeft het ventje niet.
Croky is heel erg blij als wij thuis zijn. Als ik na een lange werkdag thuiskom, dan roept hij me al zodra ik de garagedeur open doe.

Leny, de keuze is uiteraard aan jou om één of twee parkietjes te nemen.
Als je alleen woont, denk dan eerst aan het welzijn van de vogels, niet aan wat jij zelf het leukste vindt.
In de acht of negen uur dat jij van huis bent, zit jouw vogelvriendje alleen. Hij zit trouw te wachten totdat jij komt want jij bent zijn alles. Jij alleen bent zijn hele sociale leven want hij heeft niemand anders.
Doe hem dat niet aan, geef hem een maatje. Overdag hebben de vogels gezelschap aan elkaar en s-avonds zijn jullie gezellig mijn zijn drietjes.  :)
Ook twee parkieten kun je heel goed tam krijgen er zijn diverse forumleden bij wie dat heel goed gelukt is!  ;)


martinekl

Hoi, Wij hadden Jago de eerste drie maanden alleen, hij was een mensen vogel, zat de hele dag boven op ons, en was waar wij ook waren, riep ons en praten tegen ons, wat voelde ik me altijd schuldig als ik hem alleen moest laten.
Toen Ziva erbij kwam bleef Jago hetzelfde, en wat genoten we van die twee, het was zo leuk om te zien dat de vriendschap tussen die twee en ons zo hecht was.
Ziva pakte alles op wat Jago deed, maar met zijn eigen leuke karakter.

Wat ik zou doen is eerst eentje nemen en die aan je laten wennen, tam vind ik een breed begrip, wat ook aan het karakter van de vogel ligt, maar dat hij op je hand komt zonder bang te zijn, en het leuk vind om je te zien zonder weg te vliegen.
Als je eerste hand tam is volgt de twee vanzelf wel, en wat is niet leuker dan twee van die bengels op je arm.
Als de eerst dus niet bang meer is zou ik ervoor kiezen om er een bij te nemen, niet uit hetzelfde nest om inteelt te voorkomen, want een is maar alleen voor een groeps diertje.

Toen Jago overleed en wij een ander vogeltje erbij namen hebben we ook even na gedacht om deze Jago te noemen, maar omdat Jago zo een invloed had op ons en wij hem zo miste waren we bang dat we in het nieuwe vogeltje Jago wilde zien.
Jago is niet te vervangen, Jago is en was Jago, die we nooit meer terug krijgen.
Maar dit is heel persoonlijk hoor.

groetjes Martine






GiGi

#7
Hey Leny,

Veel mensen raden je over het algemeen aan om ze beide te nemen, maar nog steeds geef je aan dat je twijfelt.
Het zit zo,

de kans dat twee parkietjes zich alleen voelen is aanzienlijk kleiner dan een parkietje. (letop, het zijn kansen, er zijn dus uitzonderingen)
de kans dat twee parkietjes minder tam worden dan een parkietje, is ietsjes groter.

Het is niet zo dat twee parkieten per definitie dus minder tam zijn.

Leny

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb besloten, dat wat Martinekl ook voorstelde, om er eerst 1 te nemen en later er
nog 1 bij mocht blijken dat het pietje zich alleen/eenzaam voelt.
Gelukkig heb ik een vriendin die mij daarbij wilt helpen wat betreft de aanschaf hiervan.

En wat betreft de naam......daar zit nu nog de twijfel omdat inderdaad, zoals aangegeven,
Flügel  Flügel was.
Ik hou jullie er van op de hoogte.
Bijgevoegd mijn nieuwe vriendje .

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Ik zou hem gewoon Flügel noemen als je dat leuk vindt.
Heb ik zelf ook gedaan: na Croky de eerste kwam gewoon Croky de tweede.  ;)


Leny

bedankt PF......het wordt wel steeds sterker ja...de naam Flügel.....en het pietje
zelf ook  ;) ( zie foto....hij/zij kijkt al heel wijs naar mij, zo lijkt het wel . :D

Groetjes

[verwijderd door de beheerder]

GiGi

Gefeliciteerd met Flugel :-)

Wat een schatje... en succes met de opvoeding dan maar

Leny

Dank je wel Gigi....lief van je.
Ik ga zeker mijn uiterste best er voor doen.

Groetjes.
Leny

martinekl

wat een moppie zeg  8) ziet er lief uit, veel geluk en plezier met de opvoeding.
groetjes Martine

AntonRispens

Mooi beestje, veel plezier en succes ermee!  ;)

Leny

Dank je wel AntonRispens en martinekl....ik ga er goed voor zorgen en hou jullie op de hoogte.

( al is de vraag wellicht niet voor hier maar weet iemand hoe en waar je een weblog kunt maken / bijhouden?? )

Leny

Parkieten-Freak

Gratis weblogs genoeg:
http://www.google.nl/search?q=gratis+weblog&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Of je kunt een topic openen in het subforum "Bijzondere topics", waar je dan op dagelijkse of wekelijkse basis een update plaatst.  :)


Leny

Thnxx....daar kan ik wel iets uitzoeken ....smile.

Leny

Eindelijk....Flügel is gearriveerd. :D
Hij is nu ruim een maand oud en ziet er erg mooi uit.
Hij moet nog erg wennen aan zijn kooi zo lijkt wel want als ik hem er even uitgehaald heb en weer terugzet
dan blijft hij zitten daar waar ik hem heb neergezet. Dat betekende dat hij dus ook niet at kwam ik achter.
Op het moment dat ik hem bij het voer zette begon hij gelukkig te eten....alleen tot op heden dus nog steeds
geen verplaatsing in de kooi na terugzetting. Hoort dat bij het wennen?
Vanmorgen vond ik wat droge ontlasting aan zijn lijfje.....ik hoop dat dit geen kwaad kan, ik vind nl. wel ontlasting
in de kooi.
Het ideale is dat ik hem zo kan pakken uit de kooi, mijn  vriendin heeft haar best gedaan. ;D
Vandaag ben ik nog vrij dus doe zoveel mogelijk met hem want morgen is hij dus de 1e dag alleen, ivm werken.
Ik ben benieuwd.


[verwijderd door de beheerder]

hillie

Ja je parkietje moet eerst nog even wennen aan de nieuwe omgeving.
Daarom zal die ook wel makkelijk te pakken te zijn.
Als die eenmaal gewend is komt die wel wat losser, laat hem dus eerst maar een paar dagen rustig wennen aan ze kooi.
Je zegt dat die een maand oud, maar ik denk dat die wat ouder is want een jong parkietje mag pas na 6 a 7 weken bij z'n ouders weg.
En zo jong ziet die er ook niet meer uit op de foto.

Wouter

Citaat van: Leny op augustus 22, 2011, 14:58:17
Eindelijk....Flügel is gearriveerd. :D
Hij is nu ruim een maand oud en ziet er erg mooi uit.
Hij moet nog erg wennen aan zijn kooi zo lijkt wel want als ik hem er even uitgehaald heb en weer terugzet
dan blijft hij zitten daar waar ik hem heb neergezet. Dat betekende dat hij dus ook niet at kwam ik achter.
Op het moment dat ik hem bij het voer zette begon hij gelukkig te eten....alleen tot op heden dus nog steeds
geen verplaatsing in de kooi na terugzetting. Hoort dat bij het wennen?
Vanmorgen vond ik wat droge ontlasting aan zijn lijfje.....ik hoop dat dit geen kwaad kan, ik vind nl. wel ontlasting
in de kooi.
Het ideale is dat ik hem zo kan pakken uit de kooi, mijn  vriendin heeft haar best gedaan. ;D
Vandaag ben ik nog vrij dus doe zoveel mogelijk met hem want morgen is hij dus de 1e dag alleen, ivm werken.
Ik ben benieuwd.

Alhoewel ik snap hoe graag je je parkietje uit de kooi haalt, kun je dit de eerste dagen toch maar beter niet doen. Hij moet nog leren dat zijn kooi zijn veilige plekje is en hij moet nog wennen aan zijn omgeving, anders krijg je hem straks zijn kooitje niet meer in. ;)

Leny

#21
Dank je wel Wouter voor je reacte en zal hem verder met rust laten en in zijn kooitje laten zitten. :-[
( inderdaad is dat wel leuk om te doen, even uit de kooi halen en beetje kroelen met hem :D )

@ hillie: bedankt voor je reactie en ga ik doen Hillie.....voorlopig laat ik hem even in de kooi.
En wellicht is het verkeerd hem nu al in huis te hebben, maar mijn vriendin
weet wat ze doet en heeft er zelf ook al een paar in huis gehad.
Want hij is echt 17 juli geboren dus iets meer dan een maand oud.

(Berichtjes samengevoegd. Tot maximaal 5 minuten na plaatsing kun je de Verander knop gebruiken ;). Groetjes, Kleintjes)

Wouter

Citaat van: Leny op augustus 22, 2011, 17:43:46
@ hillie: bedankt voor je reactie en ga ik doen Hillie.....voorlopig laat ik hem even in de kooi.
En wellicht is het verkeerd hem nu al in huis te hebben, maar mijn vriendin
weet wat ze doet en heeft er zelf ook al een paar in huis gehad.
Want hij is echt 17 juli geboren dus iets meer dan een maand oud.
Dat is dan wel érg jong. Nu je het zegt ziet hij er ook nog wel erg jong uit. Zijn verenpak is nog niet compleet, zijn vleugels zijn nog niet volgroeid. Hij werd waarschijnlijk nog bijgevoerd door de ouders en heeft nog niet alle parkietenmanieren geleerd..

BudgieMe

#23
Ik zie een te jong gewiekt bang vogeltje, niet zo raar dat het niet wil eten of bewegen,...

Terug kijkend en lezend denk ik ook niet gezond, op 1 van de foto's heeft het geen staart,...
Dat hoorde hij daar echt al te hebben en aangezien je echt weet hoe oud het is doordat je het van het begin hebt gezien en meegemaakt vind ik het alles behalve slim van jou en je vriendin dit beestje zo vroeg bij de ouders weg te halen!

En Wouter vleugels hebben ze allang normaal hoor, dat groeit niet later aan, deze is gewiekt.

Je vriendin weet dus echt niet hoe het moet!  :(
Ze mogen pas na 6, liefst 7 of 8 weken weg,...


Sorry moderators maar de bewerkknop is weg,...voeg het er maar bij.

berichtjes samengevoegd,
Gr PF

Parkieten-Freak

#24
Citaat van: BudgieMe op augustus 23, 2011, 11:49:08
Ik zie een te jong gewiekt bang vogeltje, niet zo raar dat het niet wil eten of bewegen,...

Terug kijkend en lezend denk ik ook niet gezond, op 1 van de foto's heeft het geen staart,...
Dat hoorde hij daar echt al te hebben en aangezien je echt weet hoe oud het is doordat je het van het begin hebt gezien en meegemaakt vind ik het alles behalve slim van jou en je vriendin dit beestje zo vroeg bij de ouders weg te halen!

En Wouter vleugels hebben ze allang normaal hoor, dat groeit niet later aan, deze is gewiekt.

Ik zie een (te) jong vogeltje maar ik kan toch echt niet zeggen dat deze bang lijkt. Of het vogeltje gekortwiekt is, kan ik eigenlijk niet goed zien.
Een staartje zie ik ook. Op een andere foto is de staart niet goed zichtbaar maar dat kan een beetje aan de foto zelf liggen.


BudgieMe

Lijkt me duidelijk genoeg, toch? ;)

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Ach jee, ik heb zitten suffen. Sorry! Het is niet tot me doorgedrongen dat dit de grotere versie van hetzelfde vogeltje is.  :-[
Kortwieken: daar ben ik ook geen voorstander van.


Wouter

Ik dacht dat de vleugels nog niet volgroeid waren, maar het zijn inderdaad wel hele strakke lijnen. ;)