Aanschaf valkparkieten

Gestart door Nadine, augustus 01, 2011, 21:34:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nadine

Hallo Allemaal, Dat is een tijdje geleden zeg!

Ik heb een 4 jaar jonge Grasparkiet, een mooie man! En hij is me maatje door dik en dun.  ;D (Iemo)
Nou hoop ik dat jullie mij wat vragen kunnen beantwoorden ;)

Ik heb vandaag samen met mijn vriend een prachtige grote parkieten kooi gekocht, van het merk; RHR en hij heet Lady.
Zal even foto invoegen; http://images0.images-speurders.nl/images/81/8145/81451820_1.jpg
Dat is een flinke kerel haha, koste ook wel even tijd om in elkaar te zetten!

Nou is het de bedoeling dat er 2 valk parkieten gaan komen maar we hebben nog wat vragen open staan.
We vragen ons af hoe oud valken zijn als ze zelfstandig gaan eten, want bij grasjes is dit 6 weken maar daar zal wel verschil in zitten?

Wij willen namelijk 2 valken aanschaffen en deze met de hand opvoeden, wel willen wij dat hij de eerste paar weken nog door de ouders gevoerd word, we hadden een week of 3 in gedachten maar omdat we niet weten hoelang ze normaal door de ouders gevoerd worden zit hier nog wat twijfel achter, we willen namelijk wel dat ze de beginselen van de ouders meekrijgen.

Ook lijkt het ons leuk om voor een man en een vrouw te gaan, maar is dit al bij zo'n jonge leeftijd te zien?  en is het misschien slimmer om 2 mannen te nemen in verband met het grasje wat ik al heb. dat is ook een man.

De bedoeling is dat iemo voorlopig nog in zijn eigen kooi blijft en de 2 kleine valkjes komen dan in de grote kooi en dan gaan we langzaam samenvoegen, en hoelang dit gaat duren maakt ons niet zo veel uit, we hebben alle tijd en weten dat dit lang kan duren.
Maar we willen eigenlijk wat ervaringen aanhoren, en hoopte deze hier te vinden:)

Ook zijn we nog opzoek naar een kweker die Witkop valken heeft en witte met een gele kop en rode wangetjes, deze 2 kleuren willen we namelijk.

Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen! :D

Shannon

Hallo,

Via www.valkparkiet.com kan je een paar goede kwekers vinden,
ik geloof dat je lutino en witmasker bedoelt?
ik heb een kweken van witmaskers trouwens op die site gezien.
succes met je zoektocht!

groetjes shannon.

Moppers

CiteerWij willen namelijk 2 valken aanschaffen en deze met de hand opvoeden
Waarom? Net als bij grasjes is het heel belangrijk dat de jongen door de ouders worden opgevoed totdat ze volledig zelfstandig zijn. Je haalt een kind ook niet met 5 jaar bij de ouders weg om in een studentenhuis te gaan wonen.
Dat ze er sneller of beter tam van worden is naar mijn mening een fabeltje. Ook als ze al een paar maanden zijn kan je ze tam maken (en ook als ze al een paar jaar zijn). Voor de vogels zelf is het dus beter als je ze pas bij de ouders weghaalt als ze zelfstandig zijn.

Daarnaast is de kooi die jullie gekocht hebben niet geschikt voor grasparkieten. De tralieafstand is 18 mm, dat is te groot voor grasjes. Ook vind ik hem persoonlijk ook te klein om er meer dan 2 valkparkieten in te houden.
Als je Iemo bij de valkjes zet omdat hij dan meer gezelschap heeft, dan kan je het net zo goed niet doen. De valkjes zullen zich op elkaar richten, Iemo zal buiten de boot vallen. Waarschijnlijk zal Iemo zich ook niet veel van de valkjes aantrekken. Het heeft dus geen meerwaarde an sich om ze bij elkaar te zetten. Het kan meerwaarde hebben als het inhoudt dat een van de vogels meer ruimte krijgt, maar zoals gezegd is deze kooi niet veilig voor grasparkieten.

Voor je andere vragen verwijs ik je ook naar valkparkiet.com, daar vind je veel meer informatie over bijvoorbeeld geslachten en geslachtsbepaling.

Nadine

En bedankt voor je negatieve reactie, reageer dan gewoon niet ;)
Ik heb al sins mijn 12e vogels, en weet hier prima voor de zorgen ik heb ook een opleiding als dierverzorger achter de rug en me behoorlijk verdiept in vogels en hoef dus niet de les gelezen te worden, opmerkingen prima, maar mijn plannen de grond in trappen is nou niet bepaald aardig ofwel?

De valken komen er voor mij en mijn vriend en niet voor iemo, die red zich alleen ook wel. en als ze niet samen willen dan blijven ze fijn apart dat zien we vanzelf wel  ;D

Daarbij blijven mijn valkjes tot zo ie zo de helft van de opvoeding bij de ouders omdat zoals ik al aangaf het belangrijk vind dat ze ook wat van de ouders meekrijgen. Wel wil ik ze met de hand verder groot brengen omdat ik wel van mening ben dat ze daar zeker, veel en veel tammer van worden, zeker als je er meerdere hebt. dit weet ik ook uit ervaring.

Wat ik graag wou weten was of het geslacht wat uit maakte in betrekking tot iemo, en waar ik goede kwekers kon vinden.
Ondertussen ben ik al wat dierenwinkels bij langs geweest en heb ik een boekje over valk parkieten gekocht en ben ik er dus achter dat het voor de valken niet uit maakt welk geslacht we aanschaven omdat ze zichzelf aanpassen :) Altijd fijn!

en heel erg bedank voor de website gaan we daar eens kijken! :D

Owh en btw mijn kooi is wel geschikt voor grasparkieten, de afstand is geen 18mm misschien heb ik de verkeerde foto gepakt van internet, het is geen papegaaien kooi maar heeft parkieten afstand, en heb in een vogel winkel te horen gekregen van een vogeldeskundige dat een volwassen grasparkiet erin gehouden kan worden zonder zichzelf te bezeren, hier heb ik namelijk specifiek nog naar gevraagd :) de tralie afstand is iets breder als die van mijn kooi nu misschien de helft, maar dit moet geen gevaar opleveren.

Nadine

De afstand tussen de spijlen is 12 mm, ik heb het even opgezocht en dit moest echt geen probleem wezen, en ik heb de kooi gisteren in elkaar gezet en ik zie ook het probleem niet eerlijk gezegd. :)

Kleintjes

Even inhaken:
Niet negatief bedoeld: maar als je ze adopteerd op 't moment dat ze zelfstandig zijn kunnen ze net zo tam worden, als je er maar tijd in steekt (is natuurlijk ook afhankelijk van 't karakter van de vogel).
Als je echt kleintjes hebt en zelf verder op voedt met de hand geeft dit nog altijd geen garantie dat ze tammer worden dan 'normaal'. Dat zul je denk ik zelf toch ook wel weten, dat er altijd 'n kans bestaat dat 't niet gaat zoals je hoopt.

Opleiding dierverzorging is geen garantie, even ter verduidelijking. Ikzelf heb ook de opleiding gedaan, maar zie er echt geen heil in om dieren te jong op te halen en dan zelf te voeden. Ze krijgen van hun moeder / ouders (afhankelijk welk dier) wel de basis van de sociale omgang met anderen mee, die kun je ze zelf niet leren.
Als er 'n (medische) noodzaak is is 't natuurlijk 'n ander verhaal.

Verder raad ik je inderdaad aan om 'n ervaren kweker te zoeken die echt verstand van zaken heeft en weet waar hij of zij 't over heeft. 'n Goede kweker zal je overigens waarschijnlijk hetzelfde vertellen als wij: Ze hebben hun ouders niet voor niks.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Shannon


Moppers

CiteerEn bedankt voor je negatieve reactie, reageer dan gewoon niet
Ik heb al sins mijn 12e vogels, en weet hier prima voor de zorgen ik heb ook een opleiding als dierverzorger achter de rug en me behoorlijk verdiept in vogels en hoef dus niet de les gelezen te worden, opmerkingen prima, maar mijn plannen de grond in trappen is nou niet bepaald aardig ofwel?

Als ik dingen signaleer die mogelijk (!) het welzijn en de veiligheid van je vogel(s) in het geding stellen, dan wijs ik je daarop. Dat is niet onaardig bedoeld. Als iemand bijvoorbeeld zou zeggen 'mijn parkiet krijgt dagelijks patat, maar hij heeft schurftmijt, wat moet ik doen?', dan zal ik toch echt ook ingaan op het feit dat dat parkietje patat te eten krijgt, ook al gaat de vraag daar niet over.
Dat jij mijn suggesties misschien niet wil horen, tja, daar kan ik niets aan doen. Ik heb je niet veroordeeld, heb je niet uitgescholden of voor iets onprettigs uitgemaakt. Beschouw het als opbouwende kritiek.

Ik had gegoogled op de kooi RHR Lady, toen kwam ik op deze pagina terecht. Hierop staat dat de afstand tussen de tralies 18 mm is, vandaar. Mocht de kooi die je hebt een kleinere tralieafstand hebben, dan is dat natuurlijk prima (wat dat betreft).