Advies gevraagd over bijten

Gestart door Esther751, juli 30, 2011, 22:13:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kennofalkor

Wat al eerder op deze topic gezegt is:nooit laten merken dat een vogel je pijn doet met zijn/haar snavel.Een goede vriendin van mij heeft ook een bijtparkiet.Zodra ze met haar hand in de kooi gaat valt zij je meteen aan en gaat als een dolle in je hand zitten hakken waar ze maar kan.Een tijdje geleden was ik bij haar en ze daagde me uit om  mijn hand in haar kooi te steken.En jawel,ze viel me meteen aan.Heb gelukkig wat eelt op mijn vingers,het prikte alleen wat.Mijn vriendin zat maar au te roepen en dat doet toch pijn joh.
Ik hield mijn hand bij de vogel en na ongeveer 5 minuten had ze door dat ik mijn hand maar niet terugtrok.Ze leek daardoor van haar stuk gebracht en ging aan de andere kant van haar kooi zitten.Je zag haar denken Hoe kan dat nou,mijn verzorger trekt haar hand terug en deze hand gaat niet weg.
En elke keer als ik bij haar in de buurt kwam zag je haar kijken,maar bijten deed ze me niet meer.

Ik ben gelukkig gezegend met 2 hele lieve vogeltjes die ik(ja echt waar) na een uur al los op mijn schouder had zitten na aankomst in mijn huis.Een wil alleen onder de douche kroelen en de ander laat zich de hele dag kroelen.Ze bijten alleen als waarschuwing 's ochtends als ik net waker ben en ze een goedemorgen wil wensen met een knuffel.Ochtendhumeur zeg ik maar.

In ieder geval consequent zijn,commando's leren,met fout gedrag negeren of een boos gezicht trekken met een voor een vogel eng geluid en goed gewenst gedrag uitbundig belonen.
Ik wens je heel veel succes met je gevederde huisgenootje.

En voor iedereen die dit forum leest die aan een parkiet willen beginnen,het druist tegen alle gevestigde regels in,maar laat je nieuwe huisgenootje zo snel mogelijk aan je handen wennen.Als hij na een uurtje bijgekomen is van alle indrukken en nog op de bodem van zijn nieuwe huisje zit,ga dan voorzichtig met je hand naar hem toe en laat hem even wennen.Niet bewegen,gewoon rustig je hand bij hem houden.Hij zal eerst wel wat gaan fladderen,maar zal spoedig snappen dat die hand hem niks doet en nieuwsgierig erop gaan zitten.Zodra hij dit doet,hem uitbundig prijzen.Zo elke keer een stapje verder gaan,richting deurtje van de kooi.Hij zal snappen dat je hand veilig is en dan richting je schouder willen gaan als hij eruit is.
Ik heb dit bij Kenno ook gedaan en het is de grootste lieverd die ik me maar kan wensen.Falkor heb ik 6 maanden later erbij gehaald.Heb Kenno toen op zijn speelplek gezet en Falkor in de kooi om haar even te laten bij komen van de reis.
Hetzelfde gedaan als bij Kenno.Kenno na een half uurtje bij Falkor gezet,hij zat eerst nog op de kooi en Falkor in de kooi.
Was even aftasten en een beetje bekvechten,maar nog geen 10 minuten later zaten ze elkaars koppies te krauwen.Nu,2 jaar later kunnen ze elkaar echt niet missen en kan ik ze beide kroelen.Commando's heb ik eigenlijk niet nodig(ze kennen ze wel,heb het ze wel geleerd).Als ik met mijn hand in de buurt van hun buikjes kom zitten ze er al op.

Succes allemaal

Esther751

Hallo Kennofalkor,

dankje voor je reactie! Het gaat gelukkig al een heel stuk beter.
Ze bijt bijna niet meer in handen, heel af en toe en dan doe ik haar meteen in haar kooi.
Ook wil ze nog wel eens in een oor bijten; dit is iets vervelender omdat dit een stuk zeerder doet en je dan toch (onbedoeld) een reactie geeft.............

Maar over het algemeen hebben we geen klagen. Ze heeft wel problemen als ze in de rui is; dan is ze niet te genieten en bijt heel erg veel. Zullen de hormonen wel zijn..... ;) Maar op zich kunnen we hier goed mee omgaan, omdat we het nu weten.

Als we haar gedrag vergelijken met een paar maanden geleden is ze echt ontzettend veel liever geworden!!!

Groetjes, Esther

kennofalkor

#22
Om je  parkietje wat makkelijker door de rui te helpen is speciaal voer te koop van Vitakraft, dit kun je door zijn hoofdvoer heen mengen. Hierin zitten extra stoffen die ze tijdens de rui nodig hebben. Er zijn ook knabbelstokken van verkrijgbaar. Er zitten blauwe bolletjes in. Ik geef het mijn vogels ook door hun hoofdvoer heen en ze ruien nu niet zo heftig, het gaat geleidelijker en van humeurschommelingen hebben ze nu ook geen last.
Fijn om te lezen dat je vogeltje niet meer zo bijterig is.

(Na gebruik van punt en comma graag even 'n spatie. Leest prettiger)