Kattenbakkorrels als ondergrond?

Gestart door tomtadeus, juli 30, 2011, 14:06:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tomtadeus

Tsja, het onderwerp zegt het al,
Ik was laatst op vakantie in portugal, en daar zag ik in de dierenwinkel een kooi met parkieten en als ondergrond die staafjes kattenbakkorrels liggen, die vocht opnemen en de geur wegnemen.
Ik denk dat iedereen deze wel kent of wel eens heeft gezien, maar de parkieten speelden er ook hevig mee! ze hadden enorm veel plezier.
Zijn deze korrels dan echt geschikt om te gebruiken? of kan ik het beter houden bij dat witte zand?

alvast bedankt voor de reacties,
Gr. tom

Joyce

Hey,

In plaats van zand gebruik ik houtnsippers (ik geef het grit e.d. wel in een los bakje zodat ze dat altijd kunnen nemen). Met deze snippers spelen ze bij mij ook graag. Sinds ik geen zand meer gebruik heb ik veel minder last van stof e.d. Van geurtjes heb ik nooit last, dus waar dat aan ligt?

Groetjes, Joyce.

Shannon

Beetje off topic:
Voor geurtjes kan je ook kruiden gebruiken zoals lavendel geloof ik, dan ruikt het lekker en je vogeltjes hebben wat te spelen :).

Ik gebruik ook houtsnippers, geen stof meer en leuk voor de vogels om mee te spelen,
Soms zie ik in de dierenwinkel dat spul ook geel bruin achtig en dan ronde staafjes.

Succes met je zoektocht :p

GiGi

Het hangt denk ik ook van de korrels af, als het neutrale korrels zijn zou het geen probleem mogen zijn
maar vogels zijn nou eenmaal gevoelliger dan katten dus ik zou er niet op vertrouwen.
Houtsnippers nemen ook vocht op en lavendel als geursupplement werken prima samen.

MissDorien

Je hebt ook biologische korrels speciaal voor vogels, scheelt niet veel in prijs met houtsnippers en absorbeert zowel vocht als eventuele geurtjes perfect. Je kunt ze krijgen bij de grotere dierenwinkels of tuinwinkels zoals de Boerenbond/Welkoop of Intratuin. Die vind ik echt ideaal.

lovesbudgies

Goede tip Dorien!

Kattenbakkorrels zijn eigenlijk niet geschikt voor vogels. Alleen Zeopet of korrels speciaal voor vogels mag je gebruiken.

majella

#6
Hoi,
Ik heb die staafjes ook al gezien maar het is geen kattebakvulling.  Het zijn stropellets, deze worden ook gebruikt om in stallen voor geitjes als strooiesel te gooien.
grt

Leestekens aangepast.

BudgieMe

Corbo mag wel, is gemaakt van mais, het is iets duurder dan de beukensnipper maar wel minder schimmel en beestjes gevoelig.
Neemt perfect de geurtjes weg en vocht op.
Niet dat dat zou erg ie met vogels maar ik gebruik de corbo dus voor het konijnen toilet. ;)