Geschikte kooien

Gestart door Orodin, juli 28, 2011, 17:14:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Orodin

Hoi!

We zijn aan het kijken naar een nieuwe kooi voor onze parkiet. De kooi die hij nu heeft is niet ideaal (rond en met weinig horizontale tralies, dus er valt niet veel te klimmen voor hem).

Ik ben nu op zoek naar informatie over goede kooien. Hoeveel leefruimte heeft een parkiet minimaal nodig? Wat is belangrijk om rekening mee te houden? Maakt de kleur van de tralies bijvoorbeeld uit?

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Ik kijk op deze site, maar de mogelijkheden zijn zo groot, dat ik door de bomen het bos niet meer zie :).

Thanks!
David

_White_

nog een handige site kan ook www.zooplus.nl heb daar laatst een bestelling gedaan en ben er wel blij mee, vond het goedkoper dan in de winkel bij ons in de buurt.

Moppers

Een goed besluit om je parkiet een nieuwe kooi te geven.

Wat richtlijnen om in gedachten te houden:
- een kooi kan niet te groot zijn, wel te klein.
- de afstand tussen de tralies mag niet te groot zijn (max 12 mm), anders kunnen er nare ongelukjes gebeuren.

Een kooi van bijvoorbeeld 70 bij 50 bij 40 is een goede afmeting voor 1 of 2 parkieten die regelmatig los mogen, maar als je bduget ruim is, zou ik gewoon voor een kamervoliere gaan. Daarbij is breedte belangrijker dan hoogte.
De kleur tralies maakt voor de parkiet niet uit.

Orodin

#3
@White: thanks voor de link!

@Mopper: Bedankt voor je adviezen. Weet je waar ik op internet informatie over 'leefruimte' van parkieten zou kunnen vinden? Ik heb er naar gezocht, maar kan het niet vinden (waarschijnlijk kijk ik scheel :P)... Wat betreft die kamervolière: er is naast het financiële aspect nog iets dat mee telt: de beschikbare ruimte. Helaas is die niet groot genoeg voor een kamervolière, anders had ik dat graag gedaan. De ruimte die een parkiet echter minimaal nodig heeft vind ik toch wel erg belangrijk. Niet dat ik per sé op het minimum wil gaan zitten, maar ik wil wel dat Twikkel goed in z'n vel (eeh, veren) zit. Daarom zoek ik de optimale afweging tussen grootte van de kooi, Twikkels welzijn en de kosten :).

Nog iets t.a.v. de kooi zelf: je zegt dat breedte belangrijker is dan hoogte. Daar kan ik me aan de ene kant wat bij voorstellen, maar aan de andere kant is het ook zo, dat parkieten (Twikkel tenminste wel) liefst zo hoog mogelijk zitten zodat ze alles kunnen overzien. Zit de clue 'm dan in het hoog plaatsen van de kooi? Of hoe moet ik dat zien?

NB. Net even op Zooplus.nl zitten kijken... Is deze kooi misschien iets? Het heeft ongeveer de afmetingen 70*50*40 en ziet er mooi uit. Wel doorzichtig plastic onderin, wat op en duur dof gaat worden, dus ik weet niet of zo'n kooi op lange termijn mooi blijft. Ook vraag ik me af of de drink- en voedingsbakjes in orde zijn. Kan iemand hier eens naar kijken en beoordelen? :)

Thanks!
David

Moppers

Ze zitten inderdaad liever hoog, omdat ze dan meer overzicht hebben. Dat is iets wat wel meer dieren die van nature prooidieren zijn hebben, dan kunnen ze de vijanden beter aan zien komen.
Maar parkieten op bijvoorbeeld heup of ooghoogte zijn niet ongelukkig hoor. Vooral parkieten die aan mensen gehecht zijn, zitten liever op een hoogte waarop ze goed met de mensen kunnen communiceren, dan het allerhoogst.

Ik heb zelf geen ervaring met deHagen Vision, maar er zijn al verschillende topics over geweest. Als je in de zoekfunctie 'Hagen' intikt, krijg je een hele lijst met topics erover waarin ervaringen en meningen worden gedeeld.

Geertje

Orodin,

Moeilijk he, met al die keus... dan zie je al snel door de tralies de kooien niet meer ( om maar eens een woordspeling te gebruiken)
Om moedeloos van te worden!

Heb je al eens gekeken naar de Montana Madeira, 2 en 3?
Mooie, stevige kooien. Naar buiten draaiende rvs voerbakken. Montana 2 is vanuit de deur aan alle kanten goed bereikbaar, dus goed schoon te houden.
Stevige wielen en onderin een plank/ rooster voor bv een mandje met voer/ spulletjes voor de vogels. 


_White_

de kooi die je hebt gelinkt weet ik niet zo goed qwa hoogte maar ik heb vandezelfde merk maar dan die van 42 euro en nog iets hijs is hoog maar niet echt breed kzou hem eigenlijk willen ruilen voor een andere die breder is maar dat maakt nu niets meer uit denk ik. Ze zijn er namelijk al aan gewend en zoeken de meest hoogste plek op in de kooi :P!

Orodin

Hey folks,

Een beetje late reactie, maar toch nog allemaal bedankt voor de tips en adviezen.

Geertje, de Montana Madeira, wat is dat een prachtige kooi zeg! Zo jammer dat dat zo ver buiten mijn budget valt, anders had ik die zeker willen kopen!!

Moppers, bedankt voor je zoektip. Ik heb kunnen vinden wat ik zocht, dus hier ga ik zeker mee verder komen.

Wanneer we Twikkel in zijn nieuwe kooi hebben (welke het ook wordt), zal ik eens een foto posten ;).

Groeten!
David

Joyce

Hey,

Een van mijn eerste kooien was een Montana, ook gekocht  bij de huisdierengigant. De kooi zag er mooi uit (was wel maar voor een vogel), maar niet echt praktisch met schoonmaken. Daarnaast trok bij mij het klemmetje van de deur scheef waardoor er te veel spanning op het deurtje stond en het soms vanzelf open ging (dat kun je natuurlijk verhelpen door het lipje vast te maken). Ik heb nu (voor 2 vogels) de Hagen Vision L02 (groot en hoog) en ben hier super tevreden over. Ook met betrekking tot het dof worden van het doorzichtige kunstof deel heb ik geen klachten. Ik heb de kooi nu bijna 2 jaar en het is nog steeds mooi helder. Ik vind hem daarnaast ook heel praktisch en mijn beestjes zijn er blij mee (ik zou wel de kunstof zitstokken door houten vervangen). Veel succes ermee.

Groetjes, Joyce.

Geertje

Orodin,

Heb je een soort van uiterste streefdatum waarop je nieuwe kooi er moet zijn?

Kleintjes

Citaat van: Geertje op augustus 04, 2011, 19:29:13
Orodin,

Heb je een soort van uiterste streefdatum waarop je nieuwe kooi er moet zijn?

En 't budget? Als je de mogelijkheid hebt kun je ook eens in Duitsland kijken. Ik heb daar 'n Montana New York III (Gelijk aan de Memphis 2 of 3) voor slechts 99,- op de kop weten te tikken, hagel nieuws vers van de fabriek :) Ik had wel even gespaard, maar dan heb je ook wel wat.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Geertje

Orodin,

Omdat ik van parkieten ben overgestapt naar Kakariki's ben ik op zoek naar een voliere.
Ik heb momenteel een Montana Madeira 2(jan 2011) en 3 ( nov 2010) staan.
Daarom vroeg ik of je een streefdatum hebt. Ik wil 1 kooi achter de hand houden voorlopig. De andere kooi komt tzt in de verkoop.