Mijn Spettertje

Gestart door Moppers, juli 25, 2011, 17:01:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Tja, wat is er een betere tijdsbesteding op een druilerige zondagmiddag dan een parkietje adopteren? Inderdaad, niets. Dus vertrok ik gisteren met plu en reismandje (en een dikke handdoek voor eromheen natuurlijk) naar de dierenambulance met als missie: een nieuw vriendje voor Bob. Bob zat sinds het overlijden van Egmont in mei namelijk alleen. Pas sinds de bevestiging dat er niets besmettelijks heerste durfde ik het aan, nieuwe parkietjes. Dus gister was het hoog tijd.

En ja hoor, hij zat er nog, het schoffie in hok 7. Rampzalig verenpak, en dat was de afgelopen twee maanden niet heel erg verbeterd. Ja, hij heeft nu een staart en over het algemeen wat meer veren, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Toen hij binnenkwam had hij denk ik 60 a 70% van een normale hoeveelheid veren, sinds een maand zit hij denk ik op 80%. Zijn vleugels zien er niet uit. Aan de ene vleugel heeft hij wel wat lange veren, aan de andere niet, en het is aan beide kanten een rommeltje. Ik had het nog niet echt goed kunnen bekijken tot collega Chris hem voor me pakte en gelijk even de vleugels spreidde. Ook hij was het er mee eens: dit zou best een kruipertje kunnen zijn, sowieso grote kans dat het nooit meer goed komt met die vleugels.

Mensen die niet bekend zijn met mijn vogelhuishouden denken misschien "waar begin je aan?!?", maar voor Bob is het perfect! Bob kan ook niet vliegen doordat haar vleugels niet goed ontwikkeld zijn. Zij ziet er door goede voeding wel een stuk beter uit, netter, en dat zal bij dit kereltje ook vast gebeuren na een paar maanden pellets. Maar goede vleugels, dat zie ik niet gebeuren. Dus dit menneke mocht lekker met me mee.

En geef het beestje dan maar eens een naam. Gelukkig had ik nog een naam 'in de koelkast'. Toen ik bij forumlid Kleintjes op bezoek was, vertelde een vriendin van haar alle namen van haar cavia's (en dat waren er veel). De naam Spetter is toen blijven hangen, dat vond ik gelijk al een leuke naam voor bijvoorbeeld een grote, stoere, Engelse parkiet. Maar juist voor zo'n kneusje is het ook perfect: lekker tegendraads, dat past goed bij een popje genaamd Bob (en bij mijzelf ;))

Sinds gistermiddag is huize Moppers dus weer een parkietje rijker. Hij staat nog even alleen, zodat hij in zijn eigen tempo aan zijn nieuwe omgeving kan wennen, en op een afstandje zodat er geen overdracht van eventuele beestjes kan zijn. Wel kan hij de anderen zien en vooral horen. In de bus en tram naar huis hield hij zich vrij rustig (drie bescheiden twietjes), maar toen hij zich thuis eenmaal op een stokje had geïnstalleerd, was het kwettertijd. Er werd flink wat heen en weer getwiet en ook Bob deed gelukkig gelijk mee.

Spettertje is niet bang aangelegd, maar zeker niet tam. Vanavond ga ik kijken of hij het goed vindt dat ik wat foto's van hem maak. Nog even geduld dus nog voor beeldmateriaal van mijn nieuwe geel-groene rakker (weer een hagenees hè...).

Kleintjes

Wat fijn dat Bob weer 'n vriendje gaat krijgen :D
Spetter gaat 't vast en zeker goed krijgen en dat rommelige verenpakje? Ach, dat komt wel goed :) Heeft ook z'n charmes, net als Dorus vroeger ;)

Ik zal Sas dit topicje mailen, zal ze wel leuk vinden dat haar Spetter 'n naamgenootje heeft ^_^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mirjam

Dit klinkt goed en ik ben erg benieuwd naar de foto's van Spetter  ;).

inge

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)

Leuke naam trouwens ,hoop dat het goed zal gaan samen met bob.

Ben benieuwd naar de foto!

En super dat je er weer eentje een nieuwe kans geeft!!!!!!!!!!!!!


Moppers

Mag ik een roffel?

[verwijderd door de beheerder]

Shannon

Aaawhh Wat een schatje. ::)
Weer een vogeltje een geweldige toekomst! ;D

Groetjes Shannon

Parkieten-Freak

Ah... wat een droppie!  :) Veel succes met Spetter!


inge

Citaat van: Moppers op juli 25, 2011, 18:43:23
Mag ik een roffel?
Jazeker ;)Een welverdiende
Je bent echt een mooi Spettertje,geniet van je nieuwe toekomst :)

Moppers

Mja lief he ;D
Hij zit nu lekker een eind voor zich uit te, eh, kletsen, zoals parkieten dat vaak in zichzelf kunnen doen. Dus volgens mij heeft hij het nu al naar zijn zin.
Valkje Joris heeft duidelijk meer moeite met wennen aan de nieuweling, die gilt me de oren van de kop. "Er klopt iets niet!!!! Indringer!!!!" Stresskipje.

martinekl

wat een mooitje :D veel geluk met spetter, en spetter veel geluk met je nieuwe leven

Gerja

Succes met Spetter, leuke foto's.

Marje45

Wauw mooierd hoor!
Maar ik lees dat met pellets je vogel een mooier verenpakje krijgt. Zou dat bij mijn kruipertje ook helpen? Zij is 2 1/2 jaar en heeft een kaal buikje van het rondklimmen, ook onder de vleugeltjes geen veertje en ze ziet er voor de rest ook wat verschoten uit (maar wel lief natuurlijk ;D). Ik voer xtravital, krachtvoer, zeker 3 keer per week groente en fruit, af en toe roosvicee, trosgierst, grit en maagkiezel en heb sinds kort ook een vogellamp, maar al met al lijkt het nog niet echt te helpen. Misschien dan pellets voeren?

Mirjam

Wat een lekker dihing  :D.
Ik hoop dat Joris ook snel aan em went...

Moppers

CiteerMaar ik lees dat met pellets je vogel een mooier verenpakje krijgt. Zou dat bij mijn kruipertje ook helpen? Zij is 2 1/2 jaar en heeft een kaal buikje van het rondklimmen, ook onder de vleugeltjes geen veertje en ze ziet er voor de rest ook wat verschoten uit (maar wel lief natuurlijk ). Ik voer xtravital, krachtvoer, zeker 3 keer per week groente en fruit, af en toe roosvicee, trosgierst, grit en maagkiezel en heb sinds kort ook een vogellamp, maar al met al lijkt het nog niet echt te helpen. Misschien dan pellets voeren?
De voeding die je geeft is zeker niet verkeerd, maar het lijkt me het proberen waard. Voordat ik overstapte op pellets kregen mijn vogels ook goede kwaliteit voeding, en toch zag ik ook bij hen dat de veren mooier werden, inclusief de niet-debieltjes ;)
Mocht je na een maand of twee geen verschil zien, dan kan je er altijd nog voor kiezen om weer terug te schakelen naar zaadjes.

Moppers

Een kleine update: het gaat heel goed met Spetter! Onder zijn vleugels was hij kaal, daar komen nu allemaal donsveertjes op. Zo schattig, als hij zijn vleugels strekt is het net een bolletje pluis. Hij reageert ook heel goed op zijn omgeving. Als Binky weer eens een ode aan de tralies houdt, gaat hij lekker meebabbelen.
Vanavond komt Bob naast hem te staan, zodat ze door de tralies vast wat beter kennis kunnen maken.

GeetjeBird

 :D

Die Spetter is one lucky guy!!!



marinkedejong

Wat een dropje zeg  :D Ik denk er zelf ook aan om een maatje te zoeken voor mijn Ica maar laat me steeds weerhouden door het feit dat ik niet exact weet hoe nu zit met de overdraagbaarheid van Polyoma. Jij geeft aan niet met stellige zekerheid te weten jouw Spettertje dit heeft maar bij Ica was er geen twijfel. Ik ben dus bang dat ik een andere parkiet in de gevarenzone plaats; is mijn angst ongegrond? Een jonge parkiet is sowieso uit den boze in dit geval maar zou een volwassen parkiet wel een mogelijkheid zijn?

Moppers

Als je niet wilt kweken zie ik geen problemen om er een parkiet bij te nemen.
Heb je al gelezen wat er op de website en op het forum over kruipersziekte staat geschreven?

marinkedejong

Hoi,

Natuurlijk heb ik dit tot me genomen en quotes als deze:

"Deze "kruipertjes" herstellen gewoonlijk na enige tijd wel weer, waarbij de meer ernstige gevallen soms wat in groei achterblijven in vergelijking met hun niet aangetaste soortgenoten. Deze vogels kunnen echter wel drager van het virus blijven, en zodoende (wanneer bijvoorbeeld de weerstand omlaag gaat) toch een bron van besmetting vormen voor andere vogels "

en de waarschuwingen van mensen als  dr. Hooijmeijer, hebben mij dus weerhouden om een maatje voor Ica aan te schaffen. Bij Ica is het ook evident dat zijn weerstand schommelt, ondanks de pellets en supplementen blijft het een "kneusje". Hoe dan ook, ik geniet dagelijks van zijn vrolijkheid, dit sterkt me in het gevoel dat hij ondanks zijn handicap wel kwaliteit van leven heeft.

Moppers

Het feit dat ze andere vogels 'besmetten' is voor mij nooit een obstakel geweest wat betreft kruipersziekte. Ik kweek met geen van mijn vogels, en ik neem geen vogels in huis die te jong zijn. Dat mijn anders vogels dus mogelijk drager worden (wat het geval is als het om volwassen vogels gaat), maakt mij dus niet uit. Ze zullen er zelf niet ziek van worden, en besmetting van jongen is bij mij niet aan de orde.

Een weekje later dan gepland (ik wilde hem nog even rust geven nu hij duidelijk de rui in is gegaan), maar sinds gisteravond staan Bob en Spetter naast elkaar. Ik het niet verwacht dat ze al gelijk een klik zouden hebben, maar zowel Bob als Spetter hingen gelijk in de tralies. Spetter blijkt een echte Casanova, hij begon gelijk te flirten. Dat zag er heel aandoenlijk uit, aangezien hij kopveertjes op wil zetten die hij nog niet allemaal heeft. Maar Bob was desondanks onder de indruk. Ze zijn ook 'naast' elkaar in slaap gevallen. Heerlijk, zo'n schoffie dat echt nog wel weet hoe hij de dames moet versieren. Hij komt zelfs aardig in de buurt van Binky's versiertalenten, en die kan er wat van!
Wie weet gaan ze dit weekend dus al 'hokken' :P

Kleintjes

Klinkt goed Moppersje :)

Blij te horen dat 't zo voorspoedig gaat (voorlopig ;) ) met de vrijgezelletjes :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses