Hoe Lang Zijn Parkieten Ongeveer In De Rui?

Gestart door Marielle&trut, oktober 18, 2005, 20:54:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle&trut

Mijn parkiet is nu al heel lang in de rui echt al dik twee maanden nu. Houd het ook een keer op?

Hebbenhaar ze vitaminen nodig als ze in de rui zijn ik geef haar nu eivoer maar er
schijnen ook druppels te zijn maar vinden ze dat niet vies?

Ze blijft wel vrolijk en is zelfs met de begin van de rui gaan praten ze zegt nu : Krijg ik een kusje en bijna Martini baby?

Maar ze ziet er niet uit met die pennen op zijn kop <_<

Thanx!!

Sonja

#1
Hoi Marielle,

Welkom op het forum! :)

Parkietjes die binnen gehouden worden, ruien ongeveer eens in de 3 a 4 maanden, en die rui duurt ca. 4 weken.
Staat jouw parkietje misschien bij de verwarming, of op een plaats waar het tocht, bv. bij een raam? Daar zijn nogal temperatuurschommelingen, en dat kan er ook de reden van zijn, dat de rui zolang duurt.
Je parkiet heeft ook een constant dag- en nachtritme nodig, teveel schommelingen hierin kunnen ook een oorzaak zijn.

Je kunt je parkietje wat roosvicee in het drinkwater geven (fles met gele dop), dan zijn vitaminedruppels niet nodig.
Verder is fruit en groenvoer ook erg goed en vitaminerijk, dus daar kun je hem ook dagelijks wat van geven. Geen avocado, want dat is giftig.
Eens in de week een piepklein (pinknagelgroot) stukje jonge kaas is ook prima.
Als je XtraVital parkietenvoer geeft, hoef je geen extra ei-krachtvoer te verstrekken, want dat zit er al in. Anders kun je dat wel erbij geven.

Groetjes, Sonja.

Dode link verwijderd. Gr. Lisanne

Marielle&trut

Thanx voor je reactie.
Hij staat inderdaad vlak bij ramen en ik heb maar enkele beglazing daar.  
Maar ze is gewoon vrolijk ik kijk het nog even aan want er zitten nu pennen op haar kopje en dat was volgens jou het laatste van de rui. Zo niet dan krijgt ze een nieuwe plek want ze wel jammer gaat vinden want vanuit dit plekje kan ze heel de kamer overzien

Groetjes

Marielle

Safrena

Hey Marielle

Welkom op het forum

Momenteel zijn er veel parkietjes vaker en langer in de rui en dit komt ook door de weersomstandigheden.
Voor deze tijd van het jaar is het weer niet zoals het moet zijn en daardoor is het metabolisme van de parkietjes (en ook van veel andere diertjes) verstoord waardoor ze dus vaak meer of langer in de rui zijn.

Echter kun je je parkietje beter niet voor het raam laten staan zoals Sonja al zei want ook dit kan de rui verstoren waardoor ze vaker en/of langer in de rui zijn.

Ondertussen kun je zoals sonja al zei :
Citeerwat roosvicee in het drinkwater geven (fles met gele dop), dan zijn vitaminedruppels niet nodig.
Verder is fruit en groenvoer ook erg goed en vitaminerijk, dus daar kun je hem ook dagelijks wat van geven. Geen avocado, want dat is giftig.
Eens in de week een piepklein (pinknagelgroot) stukje jonge kaas is ook prima.
Als je XtraVital parkietenvoer geeft, hoef je geen extra ei-krachtvoer te verstrekken, want dat zit er al in. Anders kun je dat wel erbij geven.

vele groetjes