Bobbeltjes Neusdop

Gestart door Sanne, oktober 03, 2005, 13:12:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sanne

Hallo allemaal,


Sinds een paar weken heeft Simba een beetje bobbeltjes aan de onderrand van haar neusdop. Zie foto.
Op de bovenste foto heb ik 't rood om cirkeld.
[attachmentid=300]

[attachmentid=301]

Ik dacht eerst dat 't kwam omdat ze in de rui was en d'r neusdop ging verkleuren. Maar ze is nu wel weer uit de rui, en d'r neusdop is nog niet verkleurd, en de bobbeltjes blijven. Simba is nu 6,5 maand oud.

Mijn vraag, weet iemand wat 't is en of ik me er zorgen over moet maken?
Ze is erg levendig en overal nieuwschierig naar, dus volgens mij is ze niet ziek ofzo.


Groetjes Sanne en Simba

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Hoi Sanne,

Het lijkt op schurftmijt, je kunt het behandelen met witte vaseline (zonder parfum  :excl: ). Dat doe je dagelijks waarbij je de neusgaatjes vrijhoudt.

Groetjes, Ingrid

Sanne

Hoi Ingrid,

Bedankt voor je reactie. Kan het geen kwaad als ik 't behandel met vaseline en 't blijkt wat anders te zijn? (als 't geen effect heeft ga ik natuurlijk wel naar de dierenarts, maar de vaseline zelf kan verder geen kwaad?)
En hoelang duurt 't voordat ik resultaat zie?
Ik ga gelijk even naar de winkel om vaseline te halen.

Groetjes Sanne en Simba

Safrena

#3
Hey Sjuh

Vaseline kan inderdaad geen kwaad ;)
Echter ik raad aan om toch  zo snel mogelijk even  langs de dierenarts te gaan met je parkietje

veel beterschap met je parkietje

vele groetjes

Sanne

Hoi allemaal,

Ik heb net de dierenarts even gebeld, en 't verhaal verteld. Hij zei dat 't met vaseline kan en met speciale druppeltjes. Toen heb ik gevraagd wat ik 't beste kan doen, gelijk druppeltjes halen of eerst met vaseline proberen, en toen zei hij dat ik 't beste gewoon met vaseline kan proberen, en als 't met een weekje niet over is moet ik even langskomen. Dus dat ga ik doen.

Groetjes Sanne en Simba

P.S. bedankt voor de reacties

Ingrid

Hoi Sanne,

Sterkte ermee, hopelijk is Simba snel van de vervelende schurftmijt verlost.

Groetjes, Ingrid

Sanne

Zo dat was een karwij... om die vaseline op de juiste plaats te krijgen... 'k wilde haar namelijk niet beetpakken... maar 'k mag ook niet aan d'r neus komen
Maarja... d'r zit voor vandaag in ieder geval vaseline op...
heeft iemand misschien nog tips voor hoe ik 't morgen 't beste kan doen?

Groetjes Sanne en Simba

Sonja

#7
Hoi Sanne,

Ik denk dat je de vaseline er toch het snelst op kunt doen, door je parkietje voorzichtig te pakken, en het er dan met een wattenstaafje op te doen. Simba zal het vast en zeker niet leuk vinden, dat ze gepakt wordt, maar het lijkt me voor nu wel even de beste optie. Dat Simba van die nare schurftmijt verlost wordt, staat nu immers voorop.  Je kunt dit bv. aan het einde van de middag doen, dan zijn de meeste parkietjes rustiger dan bv. 's morgens, als ze net wakker zijn. Zo is het wat  minder stressvol voor haar.
Beloon haar daarna wel uitbundig, en blijf haar ook vaak wat lekkers (en gezonds) aanbieden met de hand, zodat ze ook veel positieve ervaringen blijft houden met je hand. Dat is wel belangrijk!
Mocht ze hierdoor toch misschien wat bang worden voor je hand, dan kun je dit naderhand, als de schurftmijt over is, weer met veel liefde en geduld helemaal goed krijgen, hoor. ;)

Veel succes, en sterkte. Ik hoop dat Simba weer snel helemaal de oude is.

Groetjes, Sonja.

Sanne

Hoi hoi,

Ik heb 't er net op gesmeerd (toch maar in de ochtend omdat ze er net een hele poos uit was geweest, en best wel rustig was). 't was wel even lastig om haar te pakken, maar ik weet nu ook hoe dat moet. 't ging eigenlijk best wel goed. Ik heb haar wat lekkers gegeven... en ze is eigenlijk helemaal niet bang voor mijn handen geworden... ze springt er nog net zo makkelijk op als eerst.
En tijdens dat ik dit aan 't typen ben zit ze op 't toetsenbord te kijken wat ik aan 't doen ben :D

Groetjes Sanne en Simba :)

Dylantjuh

Waarschijnlijk heeft Bella dit ook!
Ik zag het al een paar weken gelede, en liet het aan me vader zien (heeft heel veel vogels)
En die zei dat het niks is!
Dus ik ga mijn vader even overhalen om naar de dierenarts te gaan en ik ga het zeker insmeren met vaseline.

Groeten Dylan.

Sanne

Hoi allemaal,

De neusdop van Simba ziet er al een stuk beter uit gelukkig.
Maar vandaag zat ze helaas weer aan d'r ringetje te pulken met d'r snavel. Toen ik d'r net had deed ze dat ook eventjes, daarna is 't helemaal opgehouden, dus had ik besloten d'r ringetje gewoon te laten zitten. Maar vandaag zat ze er dus weer aan t pulken, dus ben ik net even naar de dierenarts gegaan om 't ringetje eraf te laten halen, voordat ze zich ermee verwondt. Ook heb ik even naar d'r neusdopje gevraagd, en die dierenarts vond 't er goed uitzien.
Kortom: met Simba komt 't helemaal goed :D

Groetjes Sanne en Simba

Parkieten-Freak

Gelukkig dat alles goed gaat :)
Binnenkort heeft Simba weer een gaaf snaveltje/neusdopje!


vBoven

Hallo allen,

Ik vroeg me af of een parkiet ook schurftmijt op de pootjes kan krijgen?
1 van mijn parkieten heeft het al op der neusdop gehad. Na behandeling met vaseline ging dat over, maar nu lijkt het of ze het op der pootjes krijgt.

Sander.

Safrena

Hey VBoven

Schurfmijt kan inderdaad ook op de pootjes voorkomen.
Dit komt omdat de pootje in contact komen met de mijt door te krabben.

Je kan dit ook behandelen met vaseline


vele groetjes

Sanne

Hallo allemaal,

Ik heb Simba de laatste weken elke dag 1 a 2 keer (lag eraan hoelang 't erop bleef zitten) behandeld met vaseline.
Simba d'r neusdopje is bijna weer helemaal gaaf (aan het uiterste randje nog niet helemaal).
Ik heb d'r daarvoor elke keer moeten vastpakken, maar gelukkig is ze niet bang voor mijn hand geworden :D

Maar nou vroeg ik me af hoelang ik door moet gaan met insmeren met vaseline. Is het klaar als 't helemaal weg is? Of is 't beter om dan toch nog een paar dagen in te smeren zodat eventueel achtergebleven mijten ook verstikken?

Groetjes Sanne en Simba :)

Parkieten-Freak

Fijn dat het goed gaat! Je kunt het invetten gaan verminderen naar 1 x per week. Zo kun je eventuele jonge mijten (die zijn uitgekomen) nog doden.
Dit kun je een paar weken achter elkaar op een vaste dag herhalen. Daarna kun je stoppen, mits je geen afwijkingen meer ziet aan neusdop / pootjes / huid rond de ogen.
Succes! :)