[Tut] Hoe maak ik mijn grasparkiet tam?

Gestart door Bert-a, juli 22, 2011, 19:51:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert-a

Inhoud:
1. Waarom?
2. Leeftijd?
3. Hoe beginnen?
4. start!
5. Buiten laten
6. FAQ


Waarom?

Ik heb al gezien dat er veel tutorials op het internet zijn over het tame maken van grasparkieten maar die zijn niet volledig en soms ook hetzelfde. De informatie daar is ook erg beperkt en het heeft ook geen FAQ dus daarom maak ik er maar eentje.
Ik ben niet nieuw in de wereld van grasjes, ik had twee jaar geleden ook een garsparkiet maar hij vloog tegen de muur aan, twee dagen later stierf hij. Hij was wel erg tam dus ik denk dat ik toch wel een beetje ervaring heb. Als ik iets fout heb, corrigeer het dan a.u.b.

Leeftijd?

De leeftijd van een grasparkiet is cruciaal voor het tam maken, hij moet niet te oud zijn maar ook niet te jong want dan kan hij niet zelfstandig eten(dat brengt een hoop problemen op). De ideale leeftijd is 7-8 weken want dan zijn ze jong, ze leren sneller, zijn speels en ze kunnen zelfstandig eten. Dus voor het kopen van je parkiet moet je vragen hoe oud hij/zij is.
Als je een oudere parkiet hebt kan je hem ook tam maken, maar dat duurt in het algemeen langer dan een jong grasje.

Hoe beginnen?

Als jij je grasparkiet hebt gekocht moet je hem voor 1 of 2 dagen laten rusten, hij moet zich nog wennen aan jou en aan zijn locatie. Na 1 of twee dagen kan je beginnen met de eerste stappen, begin eerst simpel: steek je hand in de kooi, ze zullen rondvliegen en bang zijn maar trek je hand niet terug tot ze rustig zijn anders denken ze: " als ik flip dan trekt mijn baasje zijn hand terug". Doe dit 4 à 5 keer per dag voor ongeveer 15 minuten tot het hun niet meer kan schelen dat je hand in de kooi zit. Dit is verschillend bij elke parkiet dus GEDULD is wat je nodig hebt. Als dat is gebeurt kan je met het echte tamwerk beginnen.

Start!