[Tut] Hoe maak ik mijn grasparkiet tam?

Gestart door Bert-a, juli 22, 2011, 19:51:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert-a

Inhoud:
1. Waarom?
2. Leeftijd?
3. Hoe beginnen?
4. start!
5. Buiten laten
6. FAQ


Waarom?

Ik heb al gezien dat er veel tutorials op het internet zijn over het tame maken van grasparkieten maar die zijn niet volledig en soms ook hetzelfde. De informatie daar is ook erg beperkt en het heeft ook geen FAQ dus daarom maak ik er maar eentje.
Ik ben niet nieuw in de wereld van grasjes, ik had twee jaar geleden ook een garsparkiet maar hij vloog tegen de muur aan, twee dagen later stierf hij. Hij was wel erg tam dus ik denk dat ik toch wel een beetje ervaring heb. Als ik iets fout heb, corrigeer het dan a.u.b.

Leeftijd?

De leeftijd van een grasparkiet is cruciaal voor het tam maken, hij moet niet te oud zijn maar ook niet te jong want dan kan hij niet zelfstandig eten(dat brengt een hoop problemen op). De ideale leeftijd is 7-8 weken want dan zijn ze jong, ze leren sneller, zijn speels en ze kunnen zelfstandig eten. Dus voor het kopen van je parkiet moet je vragen hoe oud hij/zij is.
Als je een oudere parkiet hebt kan je hem ook tam maken, maar dat duurt in het algemeen langer dan een jong grasje.

Hoe beginnen?

Als jij je grasparkiet hebt gekocht moet je hem voor 1 of 2 dagen laten rusten, hij moet zich nog wennen aan jou en aan zijn locatie. Na 1 of twee dagen kan je beginnen met de eerste stappen, begin eerst simpel: steek je hand in de kooi, ze zullen rondvliegen en bang zijn maar trek je hand niet terug tot ze rustig zijn anders denken ze: " als ik flip dan trekt mijn baasje zijn hand terug". Doe dit 4 à 5 keer per dag voor ongeveer 15 minuten tot het hun niet meer kan schelen dat je hand in de kooi zit. Dit is verschillend bij elke parkiet dus GEDULD is wat je nodig hebt. Als dat is gebeurt kan je met het echte tamwerk beginnen.

Start!

Ok, nu begint het echte werk. Neem een beetje trosgierst (niet te lang want dan schrikken ze) en steek je hand in de kooi, hou je hand 15 à 20 dicht bij hun tot ze ervan eten. Doe dit 1 keer per dag tot ze zonder te denken van je trosgierst eten
(trosgierst heeft weinig voedingsstoffen en een hoge vetgehalte dus daarom weinig geven! ). Ok, neem nu een beetje trosgierst en doe wat je altijd doet, maar trek langzaam het plukje trosgierst altijd een beetje weg tot ze er NET niet aan komen hou dit zo lang tot ze niet meer kunnen weerstaan en op je hand komen zitten. Doe dit voor een weekje en dan moet jij je hand gewoon direct al ver houden, dan springen ze automatisch op je hand en eten ze het trosgierst. De volgende stap is hetzelfde maar dan met gewone zaadmengsel. Als dat lukt kan je nog verder gaan, neem een plukje trosgierst en hou het vast met twee vingers, neem je andere hand en strek 1 vinger uit. Hou je gestrekte vinger voor je parkiet en het trosgierst achter je vinger ( ze moeten er niet aan kunnen komen). Doe dit 1x per dag voor 10 à 20 minuten tot ze op je vinger springen.
Als ze zonder na te denken direct op je vinger springen kan je verder gaan. Hou je vinger gestrekt  en druk het zachtjes tegen je parkiet's onderlijf, de eerste keer zal hij er niet op komen, blijf dit proberen tot hij er op komt. Blijf dit herhalen tot hij bij de eerste duwtje al op je vinger komt.

5. Buiten laten

Voor het buiten laten moet je een paar dingen doen!
-Haal alle planten weg ( ze kunnen giftig zijn)
-Doe je gordijnen dicht want ze kunnen tegen het raam vliegen.
-Laat hun s'ochtends buiten.
-Doe kaarsen en dergelijke uit.


Nu kan jij je parkiet vrij laten vliegen! Neem een plukje trosgierst en hou het vast met twee vingers, neem je andere hand en strek 1 vinger uit. Hou je gestrekte vinger voor je parkiet en het trosgierst achter je vinger ( ze moeten er niet aan kunnen komen). Haal je parkiet dan rustig uit je kooi. Hij zal voor de eerste keer rond vliegen en dan op de hoogste plaats landen, dit is normaal dus laat hem gewoon zijn gang gaan. Hou de poort van je kooi open tot hij er zelf binnen komt. Doe dit zo lang tot hij het gewoon is en niet meer bang is. Lok hem dan met een beetje trosgierst op je hand en zet hem op je schouder.
De eerste keer zal hij er niet op blijven zitten maar herhaal dit tot hij er op blijf zitten, beloon hem dan ook met trosgierst
(belonen is belangrijk).

6. FAQ

1. Mijn parkiet komt op mijn hand zitten maar bijt me als ik hem wil aaien.
Elke parkiet is anders, sommigen willen niet geaaid worden.

2. Help, mijn parkiet bijt me!
Elke keer als hij je bijt, roep "NEE!", zo zal hij begrijpen dat het niet goed is.
Als dat niet lukt moet je iets anders doen dat hij niet zo fijn vindt als: blazen, negeren.


3. Mijn parkiet wil niet in de kooi!
Hang een beetje trosgierst in de kooi en wacht gewoon, de kooi is zijn veilige plek en hij zal terugkeren.

4. Hij wil niet eten uit mijn hand!
Geduld, het is spannend voor de parkiet en hij zal dit niet in 1 keer doen.