Verschil pedi-perch en roze stokken?

Gestart door bridgetvh, juli 15, 2011, 08:37:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bridgetvh

Naar aanleiding van een ander topic heb ik nog vragen over de zitstokken.

De pedi-perch zijn blauw of groen, van beton, en goed voor de snavel en nageltjes.

De roze stokken zijn van puimsteen, ook goed voor snavel en nageltjes?
Zijn de roze ook mineraalstokken genoemd?

Wat zijn nu de verschillende kenmerken en voordelen van een stok op een rij gezet...

En ten slotte de houten stokken: Zijn alle houten stokken uit een dierenwinkel altijd goed? Er staat niet bij vermeld om welke houtsoort van welke boom het gaat en de verkopers weten het ook niet.

lovesbudgies

Een pediperch is inderdaad van beton, slijt de nageltjes en snavel af, is schoon te maken, slijt zelf niet dus duurzaam, maar de vogel mag er niet de hele dag opzitten want dan beschadigen de pootjes.

Een (roze) zitstok is vaak een mineralenzitstok, slijt de nageltjes en snavel af, is moeilijker schoon te maken want kan niet tegen water, is op een gegeven moment opgegeten dus moet er een nieuwe komen, de aanvullende mineralen zijn goed voor de vogel, vogels worden uitgenodigd om te gaan knagen, en geen beschadigingen van de voetjes.

Mocht je 1 of 2 vogels hebben die gedurende de dag in de kooi zitten, dan zou ik zelf gaan voor een roze mineralenzitstok, dit omdat ze er dan toch veel opzitten.

Van houten zitstokken uit de dierenwinkel kun je er vanuit gaan dat het om een niet-giftige houtsoort gaat. Let wel op de dikte, 2 cm en dikker.

parkiet91

Heb je met die mineralenzitstokken geen gevaar dat er brokken naar beneden gaan vallen?

BudgieMe

Nee, wel met die ronde grit blokken.

Jahalon

Jodiumsteentjes willen ook nog wel eens naar beneden komen!!

bridgetvh

Bedankt voor het duidelijke antwoord!
(meer antwoorden blijven welkom natuurlijk).

Moppers

#6
Alle stokken die je noemt zijn in meer kleuren te verkrijgen. Zo heb ik hier nu een groene en een gele mineralenstok. Voordeel: geen los mineralenblokje meer nodig, en het zit heel goed vast aan de metalen staaf die er doorheen loopt. Halverwege doorknagen is dus geen probleem. Bijverschijnsel: als ze net geknaagd hebben, zit er wat poeder op wat ze via de voetjes op andere stokken overbrengen. Groene voetjes en een groene schommel was dus even schrikken, tot ik de link legde met de groene mineralenstok.

Ook heb ik momenteel twee rode puimsteenstokken. Erg populair om te slopen (ze verslijten er zo'n 6 per jaar met zijn allen), die heb ik ook wel eens in het roze en andere kleuren gehad. Voordeel: is goed schoon te maken, favoriet knaagmateriaal. Nadeel: als ze aan de basis beginnen met knagen ipv het uiteinde, kan het los gaan zitten van de metalen staaf en kan je hem weggooien ivm veiligheid.

Pediperch: hier werd hij totaal niet gebruikt om aan te knagen. Het gaat niet kapot tijdens het knagen, en dat maakt het toch een heel stuk minder interessant. Vooral als er een halve meter verder een stok hangt die wel kapot kan. Erop zitten werd daardoor ook steeds minder interessant. Ik heb er nog 3 liggen in de 'vogeldoos', maar gebruik ze niet echt meer.

EDIT: puimsteenstokken zijn makkelijk van mineralenstokken te onderscheiden door de structuur. Ook met de kleurlaag eroverheen zit het eruit als de binnenkant van een Bros. Een mineralenstok is meer egaal (soms wel met een patroontje erin maar geen gatenkaas)