Oudere parkiet tam maken

Gestart door Orodin, juli 02, 2011, 15:12:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Orodin

Hallo allemaal :)

Binnenkort erf ik het parkietje van mijn inmiddels overleden oma.

't Is een prachtig beestje en ik kan niet wachten tot ie met ons mee naar huis gaat.

Nu is het zo, dat deze parkiet inmiddels een paar jaar oud is (ik vermoed ongeveer 2,5 à 3 jaar oud, ouder zal het niet zijn).

Mijn vragen wat betreft het tam maken:
- Moet ik een oudere parkiet op een andere manier tam maken? Of werkt het op dezelfde manier, maar kost het wat meer tijd?
- Als ik mijn hand in de kooi doe probeert hij te bijten. Dat levert bij mij uiteraard een schrikreactie op, waardoor ik mijn hand wegtrek. Omdat ik lees dat parkieten goed kunnen associëren, lijkt me dit niet goed, maar omdat 't een reflex van mij is, is het ook moeilijk te voorkomen. Hoe ga ik hiermee om?

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden van m'n vragen.

Groeten,
David

Jahalon

Tam krijgen van een oudere parkiet gaat inderdaad het zelfde maar duurt over het algemeen iets langer. Trek je hand als schrikreactie nooit terug, dat kan het bijten stimuleren. Het beste kan je je parkiet zo weinig mogelijk aankijken, jij bent voor hem een roofdier! Ga gewoon een paar keer per dag met je hand in de kooi, maar ga niet met je hand naar de parkiet. Doe gewoon iets in de kooi met die hand raak iets aan verschuif iets. Na een paar dagen proberen met de hand wat dichter naar de parkiet toe te gaan. Wordt ie bang en gaat ie fladderen, hand stil houden niet terug trekken. Vergeet niet telkens te praten op een rustige vriendelijke manier. Je kan ook gebruik maken van wat trosgierst wat je in je hand houd. Vooral als ie rustig blijft als jij met je hand in de kooi gaat. Ga ook met je vingers met zijn favo speeltje spelen, dat zal meteen zijn interesse hebben. Word ook niet boos op je parkiet, werkt niet, geeft het tegenovergestelde resultaat. Voor de rest doe je er goed aan liters geduld in te slaan, heb je nodig!!:D Succes!!

P.s. Als de parkiet iets minder angstig  is kan je vaker oogcontact met hem hebben.

Ikke

Hoi Orodin,

Een ouder parkietje tam maken (met ouder parkietje bedoel ik: 1 jaar) gaat langzamer dan een parkietje van 6 weken. Waarom? Omdat een parkietje van 1 jaar meer gemaakt heeft dan een jong parkietje, meestal.
Je moet het op de zelfde manier doen om tam te maken, hij bijt omdat hij bang is, maar dat wist je al.
Maar ga je met je hand naar hem toe? Of komt hij zelf om je te bijten?
Als je naar hem toe gaat, is dat inderdaad eng voor hem, ik zou zeggen niet meer
naar hem toe gaan met je hand.
Verder...

Veel succes!

GeetjeBird

hi

Het magische woord: geduld...geduld en nog eens geduld :-)

En dan nog zijn het allemaal verschillende karakters...de één is meer op zichzelf en de ander wil continue bij je zijn.
Gierst doet soms  ;)wonderen

Germaine
Saskia - Timmie - Beppie -  Willie

Orodin

Dag allemaal!

Wat fijn, om zo snel al zo veel leuke en behulpzame reacties te krijgen!

Ik heb een aantal heel goede tips gelezen. Vooral de tip van Jahalon, die schrijft over het niet aankijken van Twikkel (of Twikkeltje, zo heeft mijn oma de parkiet destijds genoemd) en met mijn hand iets in de kooi doen, lijkt een goeie tip.

Vanavond heb ik haar, zonder haar aan te kijken, wat in mijn vinger laten pikken. Ik heb ontdekt dat ze helemaal niet eens hard bijt en dat zorgt ervoor, dat mijn 'wegtrek-reflex' al nagenoeg is verdwenen.

Haar favoriete speeltje is een belletje, dat onderaan een spiegeltje hangt. Ik probeer alvast wat woordjes te associëren. Als ik het belletje aantik zodat het rinkelt, zeg ik "Spelen?". Nadat ik het heb aangetikt zeg ik "Nu jij!". Gisteren heb ik op die manier een poosje met haar gespeeld. Ik tikte het belletje aan, daarna zij. Op die manier hoop ik dat ze het belletje gaat associëren met 'spelen'. Ook als ik haar besproei noem ik dat vanaf nu 'badje' (tip van de site) en ik probeer zo zacht en lief mogelijk tegen haar te praten.

Met wat geduld hoop ik dat ze op die manier mij leert vertrouwen. Ik vind haar een geweldig beestje en als ik zo lees hoe oud parkieten kunnen worden, denk ik dat het nog leuke jaren gaan worden.

Ik hoop dat mijn vrouw en kinderen haar ook leuk gaan vinden en dat ze hen ook zal leren vertrouwen. Dat zal uiteraard tijd nodig hebben, maar van tijd hebben we een heleboel. :)

Bedankt voor alle leuke reacties, ik ga alle tips gebruiken!

Groetjes,
David

Jahalon

David, als je Twikkel tam krijgt is dat een verrijking voor/van je gezin, en vooral voor de parkiet!

frodo

Ik heb ook een oudere parkiet die ik tam wil krijgen en ik gebruik me vinger nog niet maar een stok en die stok word steeds korter :-). Oja probeer trosgierst tevoeren daar zal die gek op worden.