Nieuw vriendje: even voorstellen

Gestart door RicoBella, juli 13, 2011, 19:42:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Sinds een paar dagen heeft Kiki na het overlijden van Noa weer een lief vriendje! Ik heb hem bij een hobbykweker gehaald.
Ik heb ze eerst een paar dagen apart omdat Kiki nog bezig was met de megabacterie-kuur. Voor alle zekerheid heb ik de ontlasting van beide (nog gescheiden) vogels weer opgestuurd naar Hedwig vd Horst.

Het is echt een schat van een beestje en het is een hele dikke boef.
Mijn vraag aan jullie is: waarom is er bij dit vogeltje al een irisring te zien? Ik heb dit namelijk persoonlijk nog nooit echt bij een babyvogel gezien.
En weet iemand van jullie welke kleurslag dit vogeltje heeft? Ik zat zelf te denken aan geelmasker (type 1?) blauw, maar ik vond toch de vleugeltekening niet heel erg zwart (vandaar dat ik vermoed dat het blauw misschien wel groen wordt). Nou heb ik er ook weinig verstand van, dus ik hoop dat iemand kan helpen.

En tsja, het arme ding heeft nog altijd geen naam. Na een paar parkietjes ben ik een beetje inspiratieloos. Dus als iemand wat leuks weet wat bij het kereltje past, dan hoor ik het graag. ;)

Tot in een volgend topic!

Liefs, Ricobella, Kiki en Naamloos parkietje

[verwijderd door de beheerder]

Jahalon


Mirjam

Wat eem mooierddddd!!!!

Ik ben geen raskenner, maar hoe oud heeft men gezegd dat dit vogeltje is? Dit is, volgens mij, een puberparkiet namelijk.
Wel heel jong, maar geen kuiken meer.

Parkieten-Freak

#3
Mooi vogeltje hoor! Het ventje is ouder dan 6 weken maar jonger dan 3 maanden. Leeftijd maakt niet uit, het manneke ziet er prachtig uit!

Wat betreft de irisring: volgens mij is dat erfelijk bepaald en het hangt samen met de kleurslag. De ene vogel krijgt ze wel, de andere niet. De ene krijgt de irisring wat vroeger, de andere wat later.

Leuke namen weet ik nog wel: Stafke, Blauwerick, Gijsje. Of Peertje misschien? 
(Gezien het hoge knuffelgehalte van deze vogel zou ik voor Gijsje gaan). ;)


RicoBella

De kweker kon niet exact zeggen hoe oud het vogeltje is. Hij had namelijk meerdere nesten tegelijk. Hij dacht dat het vogeltje van eind mei was. Ik dacht ook al dat hij iets ouder was, maar toen ik hem vergeleek met Kiki was hij ongeveer de helft kleiner ::) En hij heeft echt nog 'babyfluitjes', dus ik weet niet precies hoe oud ie is maar ik gok een week of 8/9.

Het is echt een knapperd inderdaad! Gijsje is leuk ;D, ik dacht zelf nog even aan Joep maar vind het vreselijk moeilijk. Ik roep de namen de hele dag dus het moet wel echt passen ;)

lovesbudgies

Jaaa Joepie is ook leuk! Of Paulie. :)

Het is echt nog wel een jong vogeltje, zoals PF zegt, ouder dan 6 weken maar jonger dan 3 maanden.
Hij is nog te jong om precies te zeggen wat zijn kleurslag wordt, ik denk kobaltblauw type 1, maar het kan best een type 2 zijn, dit zie je na de jeugdrui. De zwarte kleur van de vleugeltekening heeft er niets mee te maken.

Echt een droppie zeg, van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

GeetjeBird

Wat een lief parkietje!

Hmmm een naam..misschien Sparkie?

heb je wel eens gehoord van Sparkie Williams? In1958 een parkietje dat heel goed kon praten.

http://www.youtube.com/watch?v=3uH1zSptAGo

:-)

Veel plezier met je nieuwe parkietje!

Germaine

Saskia, Willie, Timmie en Beppie

RicoBella

De uitslag van hedwig vd Horst is binnen! Joep (want zo heb ik hem genoemd ;D ) is helemaal schoon (in elk geval van de megabacterie, schadelijke bacterien en gisten). Kiki heeft gelukkig geen megabacterie meer maar helaas nog wel een darminfectie.. :(

Ik heb ze alleen al wel bij elkaar in de kooi gedaan (Joep deed ontsnappingspogingen en ik vond het zo sneu om ze gescheiden te houden). Domme keuze dus, want nu moet ik ze beide behandelen. En laat ik nou net bezig zijn Joep tam te maken. Nu moet ik hem dus weer naar vastpakken! :'(  Daarom ben ik bang dat dit straks helemaal mis gaat, het arme ding.
Hedwig schreef mij voor om weer met Synulox te behandelen en met het medicijn voor de mega (omdat door antibiotica de mega weer meer kans krijgt).
Ik had nog Synulox maar zag tot mijn verbazing dat het beschimmeld was. Ik kon ook nergens vinden of ik het in de koelkast moest bewaren of iets dergelijks. Heb het dus meteen weggedaan.

Mijn vraag aan jullie: zou je deze medicijnen ook gewoon bij de plaatselijke dierenarts kunnen krijgen? Ik heb de brief van hedwig wel dus zou dit kunnen tonen aan de arts. Anders komt er zo weer 7,50 aan verzendkosten overheen en dat zou jammer zijn van het geld. Het is een medicijn dat voor honden en katten wordt gebruikt dus de kans is vast groot dat ik het kan krijgen. Iemand ervaring mee?

Moppers

Synulox is een vaak gebruikt antibioticum. Bij honden en katten wordt het meestal in tabletvorm gegeven, maar de kans is groot dat de meeste dierenartsen ook de vloeibare vorm op voorraad hebben. Ik zou dus gewoon even een dierenarts in de buurt bellen om te vragen of ze het hebben en of je het op vertoon van de brief bij hen kan kopen.

RicoBella

Het is gelukt! Heb het bij de dierenarts gekregen.
Maar wat blijkt nou uit de bijsluiter: Je moet synulox aanmaken met water, het is namelijk in poedervorm. De suspensie die hieruit ontstaat kun je maar 7 dagen in de koelkast bewaren. Vreemd, want de kuur moet 10 dagen gegeven worden en de vorige keer kreeg ik het al gesuspendeerd aangeleverd van Hedwig (dus ook nog ong 2 dagen onderweg geweest). Jeetje, wat stoot ik mezelf nou voor het hoofd dat ik het de vorige keer vreselijk fout heb gedaan. Maargoed.

Omdat Kiki er niet ziek van is wacht ik nog even een dag of twee met behandelen. Zo kan ik Joep nog even goed tam maken en aan mijn handen laten wennen zodat het vastpakken misschien niet resulteert in wild gedrag.

Parkieten-Freak

Normaal kan dit drankje inderdaad een week gebruikt worden als je het bewaard in de koelkast. Het is niet zo dat het meteen een dag erna "bedorven"of onwerkzaam is. Een dagje langer gebruiken is niet zo'n probleem maar 5 dagen langer vind ik te lang.

Tip:
Je kunt ook het poeder uit het flesje even wegen en in 2 helften verdelen. De ene helft maak je aan met de helft van de benodigde hoeveelheid water. De andere helft van het droge poeder bewaar je in een droog en schoon potje. Dit kun je later aanmaken met de benodigde hoeveelheid water en dan alsnog gebruiken.
Je kan het drankje dan teruggieten in het originele flesje mits je de oude inhoud weggooit en het flesje daarna even goed uitspoelt met water.


RicoBella

dankje voor de tip parkieten-freak  :) dit zei de assistente van de dierenarts inderdaad ook al. Dat is een betere oplossing en zo weet je zeker dat het goed gaat. Moeten we dat maar proberen!

Parkieten-Freak