Nageltjes knippen.... Alternatief?

Gestart door Kleintjes, juli 12, 2011, 19:59:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Geloof 't of niet: Ik zit met de handen in 't haar...

Ik heb zojuist bij de jongens de nageltjes nagekeken en van Tweety en Kruumel heb ik ze geknipt (geen zorgen, ben ervaren en eventueel de EHBO-doos bij de hand).
Kruumeltje viel zo ongeveer flauw toen ik hem terug zette... hij is volgens mij extra gevoelig voor stress. Gino had er niet zo'n oeite mee, behalve dat hij me beet is er verder niks aan de hand. Kruumel en Gino zijn niet hand tam, Tweety en Silly ook niet overigens, echter laten zij dit ritueel zonder al te veel protest toe (Tweet had vandaag mopperitus maar daar trekken we ons niks van aan :P ).

Ik zoek 'n alternatief voor de 2 vrijgezellen, ik wil 't niet riskeren dat Kruumel straks door de stress 't loodje jegt :( De zandhulsjes zijn geen goed idee, dat weten we. Fruit takken zou 't beste zijn, ware 't niet dat de heren daar doodsbang voor zijn en gerust dagenlang op hun kleine kunststof takken blijven zitten..

Mijn vraag: Heeft iemand nog goede, betrouwbare en betaalbare alternatieven?
Heb al gehoord dat iemand een of andere dure tak had gekocht die ook iets grover was (soort puimsteen achtig gevoel) maar die was nogal aan de prijs...
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

bridgetvh

Ik heb een pediperch gekocht, behalve dat hij daarop zit, schraapt hij ook zijn snavel er steeds langs. De kleur gaat er al vanaf (van de stok dan...). Aan de nageltjes merk ik nog geen verschil, misschien op lange termijn pas? Weet iemand dit?
Deze stok was niet duur hoor.... en wat is duur? Als je geen stress meer voor je vogeltjes wil en niet meer wilt knippen is dit het beste alternatief... en dat doe je dan tegen elke prijs toch?

Kleintjes

Ik begrijp dat ik 't verkeerd geformuleerd heb: Normale prijs ivp tientallen euro's. Persoon die ik eerder aanhaalde heeft dat dus wel gedaan...
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

CiteerTweet had vandaag mopperitus
Last van zijn Moppers? ;)

Ik heb al jaren geen nagels hoeven knippen. Heb het 1 keer bij valkje Omikron laten doen toen hij toch een roesje kreeg (ivm foto), hij had 1 teentje dat net wat anders stond en waarvan de nagel dus niet goed afsleet. Maar de rest heeft allemaal mooie lengtes.

Ik heb een mix aan zitplekken in mijn verblijven. Voornamelijk redelijk standaard houten stokken van verschillende diktes. Bob heeft nog 1 plastic stokje bij haar voerbakjes, omdat ze op dat plekje nogal vaak poepjes weet te mikken, plastic is wat sneller schoon te maken. Heb ook regelmatig lianen, nu even niet maar die komen er bij de volgende interieurverandering weer in. Ik heb sowieso een puimsteenstok per verblijf. Kunnen ze ook lekker aan knagen. Daarnaast heb ik ook mineralenstokken en pediperches. Van de pediperch ben ik niet zo'n fan, de vogeltjes ook niet, dus die hangen er eigenlijk zelden in.
Voordeel van puimsteen-, mineralenstokken en pediperches is dat je ze in verschillende formaten kunt krijgen, en dat je voor de kleinere matere al onder de 10 euro 1 of 2 stokken hebt. Oke, ze zijn niet zo lang, maar dat schijnt er hier niet zo veel toe te doen.

Als je vogeltjes koppig zijn over het uitproberen van nieuwe stokken, moet je zelf nog wat koppiger zijn. Gewoon even al die 'makkelijke'  plastic stokken eruit. Geef ze dan wel de keuze tussen bijvoorbeeld donker en licht hout, of tussen donker hout en een lichte puimsteenstok. Als ze een beetje gewend raken, kan je de minder geschikte stokken weer erbij doen, maar bevestig die lager. Hier werkt de hoogte vaak goed in het leren wennen. Alle gewone stokken wat lager, nieuwe stok op slaaphoogte, binnen twee dagen zitten ze erop.

Joyce

Ik zit met hetzelfde probleem en heb zo'n roze stok gekocht. Nou zag ik dat Elmo er al fanatiek aan geknaagd heeft (ze sloopt zo'n beetje alles wat er in haar buurt komt  ;) ) Kan dat kwaad? Ik weet niet zeker of dit een puimstok is (er zit een witte kern in de stok met een roze omhulsel eromheen).

Kleintjes

@ Moppers: je hebt ervaren wat voor 'helden' 't zijn he? lol.
Is 'n idee, had ik zelf nog niet aan gedacht. Zal de buurman eens lief aan kijken als hij de hazelaar gaat snoeien :)

@Joyce: Dat 'roze omhulsel' is 'n onschadelijke kleurstof die op de buitenste laag zit. Als die eraf gesloopt is zie je de 'normale' kleur.

Heb ooit zo'n stok gehad maar die was binnen enkele dagen gereduceerd tot 'n enorme kale bout die in de kooi zat. Nu heb ik dus alleen de 2 jongens die dat angel-probleem hebben. De 'bejaarden' vinden 't zoals al gezegd niet zo erg.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

@ Joyce: dat is een mineralenzitstok, geen probleem dus.

Maaike*

Zo'n dikke onregelmatige mineraalstok, kost nog geen tientje.

Moppers

Citeer@ Joyce: dat is een mineralenzitstok, geen probleem dus.
Een mineralenstok is door en door dezelfde kleur. Puimsteenstokken zijn wit met een kleurlaagje eroverheen. Die kan naar hartelust kapotgeknaagd worden. Let er wel op waar ze knaagt, als het bij de tralies is kan het los gaan zitten. Dan moet je hem vervangen, aangezien het er dan af kan vallen en dat kan gevaarlijk zijn.

Jahalon

Wel goed kijken als je er 1 koopt. Sommigen zijn niet van puimsteen, maar van cement (beton)!!!!

BudgieMe

Eh, ja deze bedoel je,....

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826

Wat is daar mis mee?

Ze zitten er graag op en werken hier dus prima. Het golf patroon stimuleert ook nog eens de grip in verschillende grootte van de pootjes.


BudgieMe

Als je knippen eng vind zijn er ook dit soort dingen,...



[verwijderd door de beheerder]

Jahalon

Citaat van: BudgieMe op juli 14, 2011, 21:08:35
Eh, ja deze bedoel je,....

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826

Wat is daar mis mee?

Ze zitten er graag op en werken hier dus prima. Het golf patroon stimuleert ook nog eens de grip in verschillende grootte van de pootjes.

Opzich niets, maar sommigen illen een puimstenen zodat parkietje lief er ook nog eens op kan gaan knagen. Voor het aanscherpen en kort houden van de snavel. Bijkomend voordeel is dat ze het fineer op je speakers of meubels meer met rust laten.

BudgieMe

op die anderen knagen ze ook hoor, slijt alleen niet hahah.

Jahalon

Ik heb kort een betonnen gehad, gekregen van iemand die zijn vogel gebruikte hem niet om te knagen. De puimstenen die die nu heeft wel. Die van cement word hier ook amper gebruikt, maar de puimstenen vinden ze super. Vooral als de stukken die ze eraf knagen alle kanten opspatten, met het daarbij behorende geluid. Ja, ik zal binnenkort weer nieuwe moeten halen. Ik zie dat niet als nadeel, integendeel, ze hebben er enorm veel plezier aan!

Kleintjes

Oeh.. die mini-flex ziet er maar eng uit joh. Denk dat 't arme kereltje dan al helemaal 'n beroerte krijgt.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens ga takkenjagen, of stokken jagen... of nieuwe zitstokken jacht, beter gezegd.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

BudgieMe

Citaat van: Kleintjes op juli 14, 2011, 22:37:53
Oeh.. die mini-flex ziet er maar eng uit joh. Denk dat 't arme kereltje dan al helemaal 'n beroerte krijgt.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens ga takkenjagen, of stokken jagen... of nieuwe zitstokken jacht, beter gezegd.
Valt wel mee hoor  ;)
Maar ik knip toch ook liever, heb hem gekregen en wie weet doet hij ooit ergens dienst voor. Eigen teennagels mss, hahaha, ok goor en off topic sorry! :o

Parkieten-Freak

@ Kleintjes:
Misschien toch een optie om te beginnen met één korte, wat dikkere houten zitstok? Ze kunnen er dan langzaam aan wennen.
Croky heeft een smalle zitstok (schommel) en twee brede houten zitstokken, ik hoef eigenlijk nooit nagels te knippen.


Kleintjes

Dat is misschien ook wel 'n idee.

Bij Silly en Tweety kan ik dat niet doen (vanwege Silly uiteraard) maar bij hen is 't knippen ook geen probleem.
Benieuwd of de heren 't leuk vinden. Ze vinden 't al erg als ik met 'n doekje de bodem van de kooi schonveeg (onder de lades ligt ook troep, hoe ze 't voor elkaar krijgen weet ik niet :P ).

Ik ben al aan 't rondsnuffelen en boomgaarden in de gaten an 't houden (de ouders van 'n kennis hebben 'n hobby boomgaard, alles puur natuur :D )
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

bridgetvh

Citaat van: bridgetvh op juli 12, 2011, 21:10:50
Ik heb een pediperch gekocht, behalve dat hij daarop zit, schraapt hij ook zijn snavel er steeds langs. De kleur gaat er al vanaf (van de stok dan...). Aan de nageltjes merk ik nog geen verschil, misschien op lange termijn pas? Weet iemand dit?
Deze stok was niet duur hoor.... en wat is duur? Als je geen stress meer voor je vogeltjes wil en niet meer wilt knippen is dit het beste alternatief... en dat doe je dan tegen elke prijs toch?

Jammer dat ik mijn bovenstaand bericht niet kan aanpassen?
Ik wilde alleen even toevoegen ter verduidelijking dat ik geen Pedi-perch heb maar een fel roze gekleurde stok, die zijn van een ander materiaal, zie mijn andere topic. Ik was hier even in de war.

Kleintjes

Heb 'n gele mineralstok gehaald. Gino was verbazend genoeg dapper en is er meteen op gaan zitten; hij heeft dus gele voetjes en Kruumel inmiddels ook.

Ik ga binnenkort eens shoppen of dergelijke voor dikkere takken / lianen of wat ook ter vervanging van de stokken. De Flexi, die bonvenin zat, had ik eruitgehaald en dus nu vervangen door die korte mineralstok.

Lijkt goed te gaan, maar ja 't hangt er pas sinds vanmiddag in ;)

Als iemand verder nog tips heeft over takken, soort hout of dergelijke: Altijd welkom!!
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses