zwanger popje

Gestart door BudgiesAreLovely, juli 10, 2011, 12:57:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BudgiesAreLovely

Mijn parkietjes hebben al vaak gepaard. Nouja ik weet niet of ze het helemaal af hebben gemaakt, wanneer is het vrouwtje echt bevrucht? Dus welke handelingen zullen er gebeurd moeten zijn? En hoe kun je aan een vrouwtje zien dat ze ''zwanger'' is?

lovesbudgies

Parkieten kunnen samen paren zonder dat het popje 'zwanger' wordt. Dit komt doordat de voortplantingsorganen klein en onontwikkeld zijn als de vogels niet broeds zijn. Als ze in een broedse stemming komen worden de organen groter en gaan ze zich ontwikkelen, alleen dan kan er bevruchting plaatsvinden.
Een broedse stemming kun je herkennen aan veel knagen, druk zijn, opgewonden en macho gedrag, kleine pupillen, etc.

Als er binnenin het popje een ei groeit en bijna gelegd gaat worden, zie je dat het popje een bult onderaan haar buikje heeft. Ook wordt de cloaca beter zichtbaar, het popje ruikt anders en gaat hele grote poepjes leggen. Dan weet je dat er een ei aan zit te komen.

BudgiesAreLovely

Ja, je ziet echt dat ze opgewonden zijn. De pupillen worden kleiner en ze knagen inderdaad ook.
Tja, we zien het wel er hangt een broedhok.

Bedankt voor de informatie!

lovesbudgies

Heb je al wat gelezen over kweken? Er kan veel misgaan!

BudgiesAreLovely

ik weet het, maar mijn buurman heeft hier veel ervaring mee. Die helpt mij, maar is er niet altijd dus vraag ik hier ook hulp.

lovesbudgies

Het is natuurlijk heel goed dat je om hulp vraagt en hulp van je buurman krijgt, maar het is nóg beter zelf te weten wat je te wachten staat.
Hier zijn wat dingen die je alvast door kunt lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php
http://vogelproblemen.nl/Index%20broedstoornissen.htm

BudgiesAreLovely

Bedankt voor de links!
Ik heb gelezen dat je het eitje tegen het licht kan houden en dat je dan kunt zien of er bloedvaatjes zijn. Moet je de eitjes gewoon vasthouden? Dat mag toch niet, dacht ik?

Mirjam

Je mag de eitjes best af en toe voorzichtig bekijken. Als je maar zorgt dat je er niet in knijpt..