Schimmel op kiemzaad

Gestart door MissDorien, april 26, 2011, 18:55:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MissDorien

Ik heb al op het forum rondgezocht, maar kan eigenlijk geen goed antwoord vinden.
Ik heb voor de vogels een zak kiemzaad gekocht (JR Farm, voor grasparkieten), en ik volg precies de aanwijzingen op de verpakking, maar toch gaat het zaad steeds schimmelen.
De aanwijzingen op de verpakking:
Afspoelen
Maximaal 8 uur laten weken
Afspoelen
Laten afdruipen
24-48 uur laten ontkiemen in afgedekte schaal
Afspoelen en laten afdruipen

Ik heb nu geen idee wat er verkeerd gaat, heeft iemand tips?

BudgieMe

Schimmelen doet het eigenlijk altijd wel, gewoon heel goed blijven spoelen, ook steeds de kleine beetjes die je geeft eerst weer goed onder stromend water spoelen.

Ik doe het met zo'n ding.
Zo'n speciale set bakjes maakt het wel makkelijker want er zit een speciale drainage in die doorloopt zodat er precies de juiste hoeveelheid water ik blijft staan.
En elke dag ververst wordt.
Maar je kan het ook doen op een natte doek, doek goed vochtig houden zaadjes erop en daarna eraf schrapen.
Of op een laagje vochtige aarde en de sprietjes daarna afknippen.
Je kan gewoon grasparkieten zaad proberen.



[verwijderd door de beheerder]

Geertje

Miss Dorien,

Ik heb het mengsel dat jij momenteel gebruikt ook eens uitgeprobeerd en het is me absoluut niet bevallen.
ik heb gemerkt dat de zaden in het mengsel niet allemaal dezelfde kiemsnelheid hebben.
Daardoor moet het langer blijven staan en kan inderdaad schimmel ontstaan.

Ik gebruik hetzelfde kiemsetje als Budgie Me maar een ander mengsel en heb nooit schimmel.
ALS ik schimmel heb staat het of op de verkeerde plek of ik heb vergeten te spoelen.

Ik bestel het mengsel meestal online bij www.valkparkiet.net. Of maak m'n eigen mengsel.

De zaden zijn op z'n voedzaamst als de kiemen maar net ontluiken, slechts 2 mm is al voldoende.
Het staat bij mij nooit lang. Als ik op maandagochtend het eerste bakje vul en spoel, dan is het uiterlijk dinsdagavond/ woensdagochtend klaar.
ik werk om en om.. dus elke dag een nieuw mengsel in een van de bakjes.. zo heb ik elke dag wat vers gekiemd zaad.

Voor ik het de vogels geef laat ik het nog even staan in water met een flinke scheut appelcider .
Daarna spoel ik het nog even goed na.. droog het met wat keukenpapier en laat het vervolgens niet langer dan 2 max 3 uurtjes in de kooi.

Als je je eigen mengsel wil maken kies dan uit:

Kadjang Idjoe
hennep ( vis hennep ook wel kempzaad)
rode en/ of witte dari
raapzaad
radijszaad
zwarte sla zaad
tarwe
paddy
boekweit
linzen

laat het mengsel NIET in de zon staan of te warm staan maar ook niet TE koud. In dat laatste geval duurt het kiemproces te lang en heb je ook kans op schimmel.

Soms lijkt het of je schimmel hebt, maar zijn het haartjes op de uitgelopen kiemen.
Maar bij twijfel nooit geven.
Naarmate je er handig in wordt kun je ruiken of het vers is of beschimmeld.

Gebruik ook altijd een vers mengsel. Je kan nog zo'n goed mengsel hebben.. als het oud is dan kiemt het minder snel en heb je dus wederom grote kans op schimmel.


Er wordt beweerd dat je het mengsel na kiemen nog zo'n 24 uur, in een goed afgeloten bakje, in de koelkast kan bewaren maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Succes!

Geertje



BudgieMe

De tip van het appelazijn is wel een goede ja, bedankt.

Ik ben nu deze aan het proberen in mijn setje.



De bakjes die daar bij horen zijn te klein en vind ik niets.

Volgens mij was mijn kiemzaad ook van valkparkiet.net maar is op dus probeer ik nu dit even uit.

MissDorien

Dank jullie wel voor de tips, ik ga om te beginnen eerst dat andere zaad bestellen  ;D

lovesbudgies

Ik heb net zo'n kiemset als Nicky en Geertje, en bij mij schimmelt het ook altijd. Maar met de biobox krijg ik altijd een mooie bos gras zonder schimmel. Ik heb een aantal van deze boxjes en kan de vogels zo altijd groenvoer aanbieden. Maar de biobox is wel totaal iets anders dan kiemzaden geven, kiemzaden geef je als ze zo'n 2mm lang zijn, bij de biobox krijg je een lange bos gras/klaver. Kiemzaad is een stuk gezonder!

BudgieMe

Ik heb het spul van die biobox nu 3 dagen in dat setje zitten.
Zal jullie op de hoogte houden hoe dat gaat. En of er wel of niet schimmels komen.

pixie

Citaat van: Geertje op april 27, 2011, 20:24:07
Soms lijkt het of je schimmel hebt, maar zijn het haartjes op de uitgelopen kiemen.

Hoe kan je zien wat wat is? (schimmel of haartjes)
Ik heb de bioset ook (met de 3 etages) en de zaadjes zitten er nu in voor de 3de dag. Op sommige zaadjes zitten nu inderdaad haartjes. Hoe weet ik zeker of dit geen schimmel is?

thx!

Geertje

Pixie,

Wat voor zaad ben je aan het kiemen?

pixie

Ik heb nu tuinkers, dat leek me makkelijk om het uit te proberen (deden we dat niet al op de basisschool?) en ik ben echt een eitje wat dit betreft.
De man van de dierenwinkel waar ik de bioset heb gekocht heeft me ook onkruidzaad aangeraden, maar ik weet niet of dit echt een goed idee is, het zit er sinds vandaag in en ziet er raar uit en ruikt ook raar.
Deze man wist er ook niet zoveel van want hij kon ook mijn vragen niet beantwoorden. Bij dat onkruidzaad bijvoorbeeld, kiemt dat niet allemaal op een ander tempo?

Ik denk dat ik hetzelfde zaad als jullie bestel.

Klopt het trouwens dat gekiemde zaadjes wat glibberig zijn?

Geertje

Pixie,

Tuinkers in een bioset is niet zo'n goed idee.
Voor tuinkers en andere kruiden/groentes kun je beter een kiemschaal gebruiken.

De manier van kiemen is namelijk anders. Tuinkers in een kiemschaal zweeft net BOVEN het water.
Na het spoelen loopt het water helemaal weg tot in de onderste schaal.

Kiemzaad in een bio set staat net IN het water.
Na het spoelen blijft er expres in de richeltjes in de schaal een klein laagje water staan.

Lees de gebruiksaanwijzing op het zakje tuinkers maar eens.

Omdat de tuinkerszaadjes nu voortdurend in het water liggen, dat tussen de richeltjes van je biosetschaaltje achterblijft, gaan ze schimmelen.

Oef.. moeilijk uit te leggen. Als ik niet duidelijk ben moet je het zeggen hoor.
Google anders even  " kiemschaal gebruiksaanwijzing"  en "Bio set gebruiksaanwijzing"
Dan valt het verschil je meteen op denk ik.

Succes!






BudgieMe

Citaat van: BudgieMe op april 29, 2011, 14:56:52
Ik heb het spul van die biobox nu 3 dagen in dat setje zitten.
Zal jullie op de hoogte houden hoe dat gaat. En of er wel of niet schimmels komen.

Zoals beloofd;

Gaat goed, 1 keer alles extra gespoeld, geen schimmel paar wortelhaartjes dat wel. Maar na spoelen ook niet echt veel meer.


[verwijderd door de beheerder]

MissDorien

Ik ga binnenkort ook voor de biobox denk ik, dat lijkt me beter te gaan. Ik heb de kiemzaden nu kouder gezet en vaker gespoeld en het gaat nu gelukkig goed, maar ik vind het kiemen erg traag gaan.

lovesbudgies

Biobox gaat inderdaad prima, zelfs bij diegene onder ons die alle planten dood laten gaan, haha. Maar is niet te vergelijken met kiemzaad.

MissDorien

Nou, inmiddels gaat het kiemen prima. Geen schimmel en de vogels vinden het heerlijk!
Ik ben zelfs zo erg aangestoken dat ik een aantal kweekkasjes heb aangeschaft en heel veel zaadjes.
En ik heb een paar vierkante meter tuin uitgezocht waarvan ik een moestuintje ga maken.
Dus voor Syl & Nasty alleen nog maar zelfgeteeld spul vanaf nu  ;D

Geertje

Blij dat te horen!!  ;D

Misschien had ik het al eerder gezegd, maar vlak voor ik ze de vogels geef, spoel ik ze nog een keertje extra onder de kraan in een kleine zeef.
Vervolgens leg ik die zeef in de (onderste) opvangbak van de set en voeg er nog wat water met appelazijn aan toe.
Zo laat ik het dan nog even staan.
Gebruik hiervoor geen metalen zeef, dat wordt roestig door de zuurgraad van de azijn.
Vervolgens spoel ik de zeef met inhoud weer onder de kraan en laat ik alles goed uitlekken op keukenpapier.
Hoe droger je het de vogels geeft, hoe beter.
Want als het onverhoopt wat langer in de kooi blijft dan gepland, kan het onder invloed van vocht alsnog gaan schimmelen.

Wat je moestuin betreft.. Ik heb in mijn keuken een soort koofje tussen aanrechtblad en keukenraam.
Onhandig hoekje dus en een loze ruimte.
Vorige week heb ik een plantenbak gekocht, zo een die je normaal aan bijvoorbeeld een balkon hangt.
Daar wat potgrond in gedaan en er vervolgens parkietenzaad en onkruidzaad overgestrooid.
Nog een dun laagje aarde eroverheen en in dat hoekje neergezet.

Had na 2 dagen al sprietjes en in dit tempo heb ik met wat geluk volgende week een heleboel vers pluk en knip groen.
Misschien een ideetje voor de mensen zonder tuin?

Succes met de moestuin en het kiemen!!!  :D

Groetjes,

Geertje

Jahalon

Zo maak ik mijn kiemvoer: Ik spoel eerst de zaden heel goed af, daarna zoek ik de kapotte zaden eruit. Ik heb op dit moment nog maar 1 parkiet dus valt nog mee straks een 2de. Dat zijn maar 2 theelepels zaad, dus geen grote hoeveelheid om uit te zoeken. Na het uitzoeken spoel ik weer. Daarna laat ik ze ongeveer 12 uur wellen in water. Ik ververs het water 3 keer, vooral nu het zomer is gaat de boel zo gisten. Je krijgt dan alcohol en dat is niet goed voor je grasje. Na deze 12 uur spoel ik ze af en gaan ze in een schaaltje met op de bodem een katoenen doekje. Doekje even koken voor elk gebruik, wel af laten koelen anders zijn je zaadjes dood!  ;D Trek over dat schaaltje een stukje huishoudfolie, een paar gaatjes in maken van een paar millimeter. Wacht 24 uur en je zal wortels zien. Let op! Soms worden wortelhaartjes ook aangezien voor schimmel!! Als het kiemzaad fris ruikt is het geen probleem. Ontkiem bij een temp van 20 tot 25 graden celcius, Liefst in het donker zodra er spruiten te zien zijn in het licht en niet te hoge relatieve luchtvochtigheid. Kiemen nog even naspoelen met koud water en smullen maar voor de kromsnavel!!!!!!!!!!!!!!!! Hou wel goed in de gaten dat het niet gaat gisten!!!! Dat is ook de reden dat je de kapotte zaden eruit moet zoeken, die gaan heel snel gisten of schimmelen. Alles wat niet meer leeft of wat ongezond is word heel snel overgenomen door andere organismen. Ik gebruik een mengsel van grasparkietenzaad en onkruidzaad.