voer valkparkieten OK?

Gestart door Audrey, juli 01, 2011, 14:16:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Omdat ik al een tijdje in het gips zit, zijn mijn ouders om vers voer geweest. Natuurlijk hebben ze het verkeerde mee, ze brachten een zaadmengeling mee voor grote parkieten. Nu is mijn vraag: mag ik dit geven, of zijn de zaden die daar in zitten echt wel te groot voor de kleine grasparkietjes?

Dit zit er in de mengeling: gierstkorrel, gepelde haver, cardy (ik leid uit de naam af dat dit iets voor het hart is?), rode gierst, witte grote zonnebloem, gestreepte zonnebloem, rijst, boekweit, hennep, alpist en lijnzaad.

(Onderlijnde zitten ook in de zaadmengeling die ze normaal krijgen)

Moppers

He wat naar dat je in het gips zit! Veel beterschap daarmee.

Voer voor grote parkieten is niet het juiste voer voor grasparkieten. Er zitten, zoals je al suggereert, veel zaden in die te groot zijn.
Er zitten wel veel overeenkomstige zaden in. Heb je dus even niks anders, dan is het geen ramp als je grasjes een dag valkparkietenvoer voorgeschoteld krijgen. Ze laten de zaden die te groot zijn gewoon liggen. Of ze gooien ze uit het voerbakje ("dat hoort hier niet!" ;)), maar ze zullen ze niet opeten. Wel even goed opletten dat je ze genoeg geeft, want de kleine zaadjes kunnen op zijn als het bakje nog vol lijkt door die grotere zaden.
Als iemand dus morgen of eventueel maandag weer in de gelegenheid is grasparkietenzaad voor je te halen, dan is het geen probleem hoor.

Kleintjes

Eventjes cardy zaad opgezocht: Is 'n soort van distelzaadje (" Cardy

    (saffloorpitjes) Ondanks zijn gelijkenis in vorm en samenstelling met de zonnebloempitten (i.c. de witte, zie hierboven), behoort het tot een gans andere plantenfamilie, nl. de distels." )

Verder sluit ik me eigenlijk aan bij Moppers :)

Beterschap met je gips :( Altijd vervelend zoiets..
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Pepelove

Hallo,

Ten eerste beterschap:)

Ik geef mijn grasparkieten al jaren valkparkietenzaad (omdat ik ook grote vogels heb). Hier eten ze prima van:)..
Ook mijn opa geeft al jaren zijn vogels valkparkietenzaad...

lovesbudgies

Citaat van: Pepelove op juli 02, 2011, 00:59:02
Hallo,

Ten eerste beterschap:)

Ik geef mijn grasparkieten al jaren valkparkietenzaad (omdat ik ook grote vogels heb). Hier eten ze prima van:)..
Ook mijn opa geeft al jaren zijn vogels valkparkietenzaad...

Dat is dan weer niet de bedoeling... valkparkietenzaad is veel te onvolledig voor grasparkieten.

Pepelove

Grappig dat onze vogels wel jaren mee gaan met hetzelfde voer:) ...

Naast dat.. is er altijd groenvoer aanwezig/takken waar ze aan kunnen knagen/eivoer/ sepia en grit...
Soms geef ik ook nog wel eens (hard) brood en trogierst..
Het voer vind ik echter niet onvolledig. want ze eten alles op

Groeten Peter

MissDorien

Wat je ook kunt doen, is via een internetwebshop bestellen (zooplus vind ik zelf erg fijn).
Dat heb je dan binnen twee werkdagen, en het is een stuk goedkoper dan in de winkel.
Dan hoef je de deur niet uit.

Wouter

Citaat van: Pepelove op juli 02, 2011, 11:17:06
Grappig dat onze vogels wel jaren mee gaan met hetzelfde voer:) ...

Naast dat.. is er altijd groenvoer aanwezig/takken waar ze aan kunnen knagen/eivoer/ sepia en grit...
Soms geef ik ook nog wel eens (hard) brood en trogierst..
Het voer vind ik echter niet onvolledig. want ze eten alles op

Groeten Peter
Dat ze alles opeten betekent niet meteen dat het voer ook volledig is. Het is beter als je voor je grasparkieten ook grasparkietenvoer aanbiedt.
Daarnaast is een kalkblokje (mineralenblokje) beter dan sepia. Sepia is namelijk erg zout en minder gezond voor parkieten dan vaak wordt beweerd. :) Daarnaast mis ik nog maagkiezel (wellicht ben je dat vergeten te melden?) in je voeding. ;)

Audrey

Bedankt voor de wensen en de reacties!

Ik had gelukkig nog wat parkietenzaad, en heb mijn ouders om een verse zak gestuurd :) Het zakje valkparkietenzaad zal ik geven aan iemand die een valkparkiet heeft. Als ze dan toch de helft niet opeten, is het ook zonde vind ik.

Ik heb trouwens ontdekt dat ik het 'cardy' zaad zelf toevoeg aan de parkietenzaadmengeling. In hun vroegere mengeling zaten ze en plots waren er uit. Maar omdat ik al gemerkt had dat het toch hun favoriet was, heb ik een zak apart gekocht en ik meng er wat van in.