Keuze maken

Gestart door Pepelove, juni 29, 2011, 17:23:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pepelove

Hallo Mensen,

Dit jaar ben ik begonnen met broeden. Het broeden verliep goed, totdat de moeder de jongen dood maakte, Waarschijnlijk hadden meerdere jongen kruipersziekte waardoor de moeder ze dood maakte! Paar gezonde jongen en 1 jong met kruipersziekte heeft het overleefd.

Het jong met de kruipersziekte wil ik graag in een kooi houden zodat eten en drinken dichter bij de hand is... De volière is te groot voor hem en de afstanden zijn vliegend niet te overbruggen. Wel kan hij klimmend bij eten en drinken komen. Ook zal ik proberen hem tam te maken ( en dat is hij al redelijk) Alleen ik wil hem niet alleen in een kooitje stoppen, omdat ik weet dat grasparkieten sociale dieren zijn en ik hem niet de aandacht kan geven wat een huis genootje voor hem wel kan doen. Alleen ik zit met het volgende. Ik heb 2 opties

optie 1:
Ik kan kiezen voor een gezonde jongen (nestgenoot) Ik heb een jong die is actief maar ook rustig wat goed bij het andere jong past. Als ik niet kies voor dit vogeltje wordt hij verkocht aan anderen.

optie 2:
Ik heb ook een parkietje wat 1 geamputeerd beentje heeft (is vast komen te zitten). Deze vogel redt zich erg goed in de volière en is ook vaak buiten. Hij is een van de actiefste vogels. Ik vind het dan zonde om hem in een kooitje te stoppen omdat hij dan veel minder beweging krijgt,hij kan ook minder dus meer beperkt. maar het misschien wel beter is voor hem?

Zouden jullie mij kunnen helpen met de juiste keuze?
Groeten Peter

parkiet91

Volgens mij kan je beter eerst leren wat de kruipersziekte is. Denk niet dat je ogenschijnlijke gezonde jongen van een nest met kruipersziekte zomaar door kan verkopen aan andere.

Pepelove

Ik weet heel goed wat de ziekte doet/inhoudt..
Ik ken al een altijd mensen die belangstelling voor de vogels hebben ( en er niet mee gaan kweken)

Graag reageren op mijn vraag ;)

Minimie

Tsja is wel lastig, maar ik denk dat het beste is dat je de jong met één pootje bij hem in zet.
Want ik denk niet dat hij/zij in de toekomst jongen kan krijgen (verbeter me als ik het verkeerd zeg) omdat hij maar 1 pootje heeft.
En ik denk niet dat hij verkocht zou en kan worden.

Maarja kan hij ook klimmen met 1 pootje? dat vraag ik mij af!

het heeft beide een nadeel en een voordeel. :-X

wat denkt de rest??? ;D

lovesbudgies

#4
Wat vervelend 'Pepelove', jou kweek is over voor al je vogels. :(
(Je broedt trouwens niet met vogels he, broeden is wat ze zelf doen, jij kweekt met ze)
Weet je al wat je nu gaat doen?

Ik zie geen reden om een volkomen gezond parkietje dat 1 pootje mist in een kooi te gaan zetten. Deze parkiet kan nog prima jongen krijgen, dit mag alleen niet meer omdat de vogel nu drager is van het polyomavirus. (besmetting gaat door de lucht, alle parkieten zijn nu besmet)
Een parkietje kan prima klimmen met 1 pootje, hij heeft tenslotte nog een snavel.

Bij een kruipertje kun je alleen een kruipertje zetten. Misschien een van deze kruipertjes?: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,26674.0.html

Jahalon

Hoeveel parkieten heb je? Ik vraag je dit, omdat je wanneer je niet te veel hebt, ze binnen kan gaan houden in een kamervoiliére. Je kan en mag er niet meer mee kweken, dus lijkt mij een goeie optie, voiliére tot op de grond! inderdaad. Lovesbudgies zonder poot kom je als parkiet zijnde nog heel ver, heb al heel veel bijzondere verhalen gehoord van lichaamlijk beperkte dieren. Ze zijn vaak veel minder beperkt dan de mens denkt.

lovesbudgies

Citaat van: Jahalon op juni 29, 2011, 22:35:55
Lovesbudgies zonder poot kom je als parkiet zijnde nog heel ver, heb al heel veel bijzondere verhalen gehoord van lichaamlijk beperkte dieren. Ze zijn vaak veel minder beperkt dan de mens denkt.

Klopt, dat schreef ik al.

Moppers

Ter aanvulling:
CiteerBij een kruipertje kun je alleen een kruipertje zetten.
Of een parkietje dat om een andere reden niet kan vliegen. Je kan bij een kruipertje bijvoorbeeld heel goed een geleewiekt parkietje zetten.
Niet dat iedereen met een kruipertje nu spontaan parkieten verkeerd moet gaan wieken (uberhaupt niet wieken naar mijn mening), maar stel dat je als kruiper-eigenaar tegen een parkietje met een dergelijke aangedane handicap aanloopt, dan kan die er ook best bij.

Jahalon

Citaat van: Lovesbudgies op juni 29, 2011, 22:43:29
Klopt, dat schreef ik al.

Was om aan te geven dat je gelijk hebt!!

@moppers

Waarom iets wat kan vliegen, het vliegen ontnemen terwijl het dat wel kan?

Pepelove

Hallo Mensen

Ten eerste bedankt voor de reactie's!
Ik ga het volgende doen ...

Het kruipertje hou ik apart met een drager... (tenslotte zijn al mijn parkieten nu dragers) Deze zit nu in een aparte kooi en ga deze vogels (hand)tam maken..

Mijn mening is door jullie bevestigd. het vogel met 1 pootje laat ik in de voliere. deze vogel red zich prima in de groep. Dit geldt niet voor mijn kruipertje. Ik vind het zonde om het vogeltje met 1 pootje in een kooi te doen want dit beperkt hem nog meer omdat hij neit kan  vliegen wat hij wel kan in de buiten voliere...

Alle vogels in de voliere is geen optie omdat er simpelweg te veel vogels zijn.. Om De hele voliere kruipersproof te maken is bijna niet te doen... Daarom heb ik voor deze oplossing gekomen. Wel vind ik het jammer dat niet meer kan broeden, omdat ik voorstander ben voor een zo natuurlijk mogelijke omgang met dieren. Ik moet mij hier bij neer leggen. MIjn diamantduifjes hebben net jongen.. Die kunnen ook drager zijn? Duiven kunnen het ook hebben..

Wat ik wel raar vind dat op andere forums (vogels/parkieten) gepraat wordt over euthanasie en je vogels moet afmaken ( om jet virus tegen te gaan). Dit wil ik absoluut niet maar zijn wij dan te lief , of zij te cruw?

Even een reactie op mijn vorige berichtplaatser, Moppers zegt duidelijk dat ze hier geen voorstander voor is:) Ik denk dat ze bedoeld als ik (toevallig) een vogel tegen kom die gewiekte vleugels heeft een ideale maatje voor mijn kruiper is.

Groeten Peter

Jahalon

@moppers

Sorry, heb te vlug gelezen! Ja inderdaad, wel wreed dat het gebeurd!

lovesbudgies

Even om misverstanden te voorkomen: bij een gekortwiekte parkiet wordt een deel van de slagpennen afgeknipt zodat hij tijdelijk niet kan vliegen, dit groeit weer aan.
Bij een geleewiekte parkiet is er verkeerd gekortwiekt of het laatste deel van de vleugel is geamputeerd zodat de vogel niet kan vliegen. Dit komt nooit meer goed, deze vogels zullen nooit meer kunnen vliegen en zijn dus gehandicapt.
Moppers bedoeld dus zo'n gehandicapt parkietje.

In Zwolle zijn trouwens nog 2 kruipers, 1 jonge drager en 4 volwassen dragers te adopteren. Deze man zit met hetzelfde probleem als jij, kan nooit meer kweken en heeft besloten zijn vogels weg te doen, hij kan alleen erg moeilijk een nieuwe eigenaar vinden, misschien wil jij ze opvangen? Foto's heb ik.

Het polyomavirus is erg besmettelijk, het virus besmet andere vogels door de lucht, via lichamelijk contact en via veerstof. Volwassen grasparkieten worden niet ziek maar dragers, maar jonge grasparkieten en (elke!) andere kromsnavel wordt er ernstig ziek door en kan eraan overlijden.
Dat is dus het probleem, als jij op bezoek gaat bij een dierenwinkel/kweker/iemand met een papegaai (etc) kun jij hun vogels dodelijk ziek maken. Er is geen medicijn voor deze ziekte, iemand met een 900 euro kostende jonge papegaai zou daar dus absoluut niet blij mee zijn.

Je moet dus veel voorzorgsmaatregelen nemen, vooral als je iemand gaat ontmoeten met vogels. Het risico dat een andere vogel besmet wordt is aanwezig, vandaar dat dat soms wordt aangeraden de vogels te euthanaseren.

Pepelove

@Lovebudgies!

Stuur de foto's maar:)...
Ik wil graag iemand helpen, maar wil er eerst goed over nadenken:)

Peter