Niet Meer Terug In De Kooi

Gestart door gillian, oktober 17, 2005, 16:30:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gillian

Hallo,

Ik heb even  snel een vraag die vast al eerder is gesteld en beantwoord maar ik heb even niet de tijd om het allemaal op te zoeken

Vandaag is Chico voor het eerst uit de kooi geweest
dat was zon uur geleden.
Nu is het probleem alleen dat hij dus uit de kooi vloog en toen gelijk al overal tegen aan vloog en nu ben ik bang dat hij ergens echt hard tegen aan komt en dat niet overleeft...

Ik heb hem net een paar keer op mijn hand proberen te zetten want hij is al handtam en ik heb het ook met een stok geprobeerd
het lukt alleen maar niet hij blijft gewoon stil zitten.
ik denk dat hij in shock is ofzo...

mijn moeder heeft ook al geprobeerd hem te pakken met een theedoek maar dat is al 3x mislukt...

Chico zit nu op een glazen plank in de keuken.
Ik wil hem nu in de kooi krijgen want ik ben bang dat hij zich anders doodvliegt...
Maar ik weet alleen niet HOE ik hem erin krijg....
met de kooi er naar toe rijden werkt ook niet denk ik want hij zit op eeen best wel hoge plank ...

Help me alstublieft!!!! :(


Chantalleke

Hallo Gillian,

Tip 1: Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven. Als Chico merkt dat jij onrustig bent zal dat ook een uitwerking hebben op hem.

Tip 2: Probeer je parkietje toch echt liever niet te vangen met een theedoek. Je vogeltje zal hier door nog onrustiger worden dan hij al is, plus dat je hem per ongeluk zou kunnen bezeren.

Je zegt dat hij stil blijft zitten. Ik zou dneken, laat hem nu heel even rustig zitten, om even weer tot rust te komen. Probeer hem dan toch op je hand te krijgen. Je zou dan heel zachtjes met je vinger tegen zijn buik aan blijven duwen zodat hij wel op je vinger moet stappen

Beeld je eens in in zijn situatie. Dat helpt je te begrijpen dat door zelf heel druk in de weer te zijn met hem te willen vangen het voor hem de situatie nog angstiger maakt. Hij is uit zijn kooi, wat zijn veilige huisje is. Alles is helemaal nieuw voor hem, vliegen lukt ook nog niet zoals het hoort. Dan zijn er ook nog mensen die steeds maar achter hem aankomen.

Zorg in ieder geval dat de gordijnen niet te ver open staan (het liefste helemaal dicht) Dan zal Chico in ieder geval niet tegen het raam kunnen vliegen. Lukt het je nu echt niet om hem op je hand te krijgen, laat hem dan zitten tot het schemrig wordt. Parkietjes zijn vaak nog wel wat gewilliger terug te gaan naar hun kooi als het donker wordt.

Veel succes.
Chantal

gillian

#2
oke, bedankt voor de tips.
Ik heb nu toch de kooi met Scotty (mijn andere parkietje) ernaar toe gereden.
Misschien dat als hij Scotty ziet hij weer terug wil...
Hij zit  al 20 minuten op de plank en nu zit hij trosgierst te eten.

De gordijnen en luxaflex zaten al de hele tijd dicht.
Ik had net even de lampen aangedaan maar die zal ik nu wel weer uit doen...
Ik heb  al een peer keer geprobeerd hem op een stok uit de kooi te krijgen maar dat lukt nog niet...
En op mijn hand krijgen zal ook niet gaan want daar is de plank te hoog voor.

gillian

Eindelijk!!!
Chico is weer in zijn kooi.
Ik had de lampen uit gedaan er toen heb ik het nog een keer met een stok geprobeerd en het lukte!!!
Heel erg bedankt voor de tips!

Dan heb ik nog een vraagje...
Is nu nog wel slim om Scotty en vooral Chico nog los te laten?
Want als het elke keer zo gaat is het ook niet erg leuk...
Of moeten ze gewooon wennen ?
Want Chico is echt een paar kaar hard tegen de muren en de luxaflex aangevlogen...Terwijl Scotty nergens (of net niet) tegenaan is gevlogen....

Sonja

Hoi Gillian,

Ik denk dat je Chico beter eerst even kan laten bekomen van de schrik, voordat je hem er weer uit laat.
Daarna kun je het weer proberen. Neem voldoende voorzorgsmaatregelen, en zorg dat je alle tijd hebt, als je hem weer laat vliegen.
Chico moet inderdaad nog wennen, alles is immers nieuw, en hij krijgt aldoende steeds meer bekende landingsplaatsjes, waardoor hij zich steeds meer op zijn gemak gaat voelen. Geef het wat tijd, en blijf er wel bij! (zeker in het begin)
Je zult merken dat het op den duur steeds beter gaat. Je kunt hem ook belonen met een stukje groenvoer of fruit, als hij zelf zijn kooi in is gegaan. Dat is een gezonde beloning, en parkietjes zijn heel intelligent, dus Chico zal snel genoeg in de gaten krijgen, dat er iets lekkers op hem wacht, als hij naar binnen gaat. ;)

Veel plezier met je parkietjes!

Groetjes, Sonja.

Puk

In het begin vloog Puk ook overal tegenaan. Ook 's avonds in een vliegveilige omgeving. Dat vond ik ook heel zielig om te zien. Maar de vogel moet toch echt zelf de omgeving leren kennen en dat gebeurt met vallen en opstaan. Na een paar keer is je parkiet gewend en weet hij welke de 'landingsbaan' veilig is.

Succes!