2 popjes in een broed blok! wat moet ik nu?

Gestart door Aukina, juni 26, 2011, 13:19:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aukina

hallo

ik heb 2 popjes en 1 man buiten in een volière.1 van mijn popjes heeft inmiddels 4 eieren.
alleen nu jaagt het andere popje haar elke keer bij het blok weg, en gaat vervolgens zelf op de eieren zitten (ook zij heeft gepaard met het mannetje).
wel heb ik 2 broedblokken dit is omdat ik niet wist dat ze allebei paarde met het mannetje.

wat moet ik nu doen?


Shannon

Hallo,

Zorg dat je altijd meer broedblokken als popjes hebt en op dezelfde hoofte zodat ze genoeg keuze hebben,
ook kan je beter meer mannetjes als popjes hebben omdat ze anders ruzie kunnen maken,
ik denk dat het probleem dan al een heel stuk verholpen is,

groetjes Shannon. ;)

BudgieMe

Je had met deze bezetting sowieso geen blok op moeten hangen,... ???

Broeden in een groep heeft alleen een goede kans als je even aantallen in geslacht heb, met vaste koppels die al een ruime tijd bijelkaar zitten.
En inderdaad meer blokken dan koppels.

Nu moet je de ene pop waar de eitjes niet van zijn er uit halen, of je kan een bloedbad verwachten.

k_i_m_m_y89

Toen ik 2 koppels in een voliere had met broedblokken, had 1 koppel een nestje. Beide vrouwtjes zorgden voor de eitjes en de jongen. De vader keek er allemaal niet naar om maar de andere man wel. Dus een hele vreemde situatie, maar goed, toch 8 jongen en het ging goed. Prima dan.

Tot de moeder het andere vrouwtjes niet meer toe liet en de moeder zelf er ook niet meer in ging. We hoorde de jongen roepen, maar ze kregen niets. We hebben ze die dag eruit gehaald en hebben ze alle 8 (de jongste was 1 week) met de hand groot moeten brengen. Geen fijne keus terwijl het zo goed leek te gaan. Wat er veranderd was, weten we niet maar op dat punt ging het mis.

Wie weet gaat het bij jou wel goed maar hou het dan enorm scherp in de gaten.

Als je nu nog eitjes weg kan halen of koppels kan scheiden of iets (hoe lang zitten ze al?), of als je nog iets kan veranderen, is dit je kans. Met jongen kan je er niets meer aan doen. En als het mis gaat, heb jij dan weken de tijd om hele dagen vol te plannen met handopfok? Met 8 jongen waren we met zijn 2e 1,5 uur bezig, half uurtje pauze en met volgende ronde weer beginnen. Gelukkig hadden mijn moeder en ik beide zomervakantie die ik zeker ook nodig had.
Maar denk dus goed na nu het nog kan.

Succes!