Kurby zit vaak bol en rust

Gestart door Gerja, mei 03, 2011, 15:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerja

Kurby (man) zat eerst in de kooi bij Do (popje) maar op een ochtend zag ik Kurby heel rustig zitten. Hij had poep aan zijn kontje, maar het viel ons ook op dat Kurby geen rust kreeg bij Do. Do ging Kurby steeds achterna en pikte. We hebben Kurby in een andere kooi gedaan zodat hij rust krijgt. Elke dag kijken we of het kontje schoon is. Het is nou zeker wel een maandje geleden en de poep blijft nou niet meer aan het kontje zitten maar aan de veren lijkt mij. Ook zit hij vaak bol en heeft zijn kopje in de veren. Eten en drinken doe die wel. Ik laat ze s' avonds wel allebei gelijk los maar merk dat Kurby snel weer in het kooitje gaat en zit daar weer rustig.
Vergeleken met Do (die is heel levendig) is Kurby rustig.
Ik heb toen ik het die ochtend zag die dag ook de kweker gemaild wat het kon zijn. Zij dacht aan stress.

pixie

Ben je al bij de vogel/dierenarts geweest?
Dat zou ik zeker doen. Die kan het goed bekijken en misschien ook de poep onderzoeken.

Van wat ik heb geleerd de afgelopen tijd zijn bol zitten en poep dat blijft hangen geen goede tekenen, dus ik zou niet te lang wachten.

Hoop dat Kurby zich snel beter voelt!

Petr@

Als 1e zou ik de poep laten onderzoeken en dan kun je Kurby altijd nog brengen. Bol zitten is geen goed teken.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Ik ook Gerja, Kurby klinkt niet gezond. Ik kan me voorstellen dat Engelien eerst aan stress dacht, maar dit duurt nu al wel heel lang en hij zit ook nog bol.
Je kunt de ontlasting opsturen naar Hedwig van der Horst en kijken of er wat uitkomt voordat je met hem naar een dierenarts rijdt.

Gerja

De dierenarts is niet ver bij ons vandaan. Een vogelarts is wel een half uurtje rijden die zit in Enschede. Hoe gaat dat de ontlasting opsturen?

lovesbudgies

Dat staat al een paar keer op het forum, ik heb dit stukje met de zoekfunctie gevonden:

CiteerZelf stuur ik het altijd naar Hedwig v.d. Horst en dat gaat als volgt:

maak de kooi helemaal schoon zodat hij vrij is van bacteriƫn en oude uitwerpselen, leg geen bodembedekker op de bodem van de kooi, maar alleen een velletje aluminiumfolie. Zet alleen het zieke parkietje in dat kooitje. Soms kan het handig zijn de onderkant van de kooi weg te laten,
en het vel op een tafel te leggen met de kooi erop, zo kan je de kooi eraf halen en makkelijk bij de poepjes.
Daarna pak ik een stukje folie, dat vouw ik dubbel en ik vouw alle randen om zodat het enigszins luchtdicht is. Als het parkietje poept dan knip
ik dat stukje folie met poepje eruit en dat plak ik in het eerder gemaakte 'envelopje' van folie. Totdat het er een stuk of 5 zijn, maar meestal
zijn het er minder omdat ze altijd stoppen met poepen zodra ze het folie zien. 
Dan gaat dat 'envelopje' in een normale envelop, met een briefje erbij waarop alle gegevens van het parkietje staan, en de ziektesymptomen.
Om het zo kort mogelijk in de brievenbus te laten zitten doe ik het altijd vlak voor hij geleegd word op de bus.

Bij v.d. Horst krijg je binnen een week de uitslag via de post, met de rekening. Als je ook wilt dat zij een behandeladvies geeft, met de bijbehorende
medicijnen dan kan je dat van te voren aangeven, dan stuurt ze dat mee, of je kan na de uitslag even bellen of ze de medicijnen opstuurt.

Gerja


Gerja

Morgenmiddag ga ik naar de vogelarts in Enschede. Ik heb hun het verhaal verteld en zeiden dat het goed was om langs te komen.
De dierenarts bij ons in Rijssen die verstand heeft van vogels is volgende week er pas weer.

lovesbudgies

Veel succes Gerja, ik hoop dat Kurby straks weer helemaal de ouder is!
Ik denk dat je er goed aan doet ook Engelien even in te lichten, die heeft ook veel verstand van vogelgeneeskunde.

Gerja

Zal ik doen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Gerja

Ik ben net weer van de vogelarts. Ze heeft de ontlasting na gekeken en Kurby zit vol met bacteriƫn. Ook heeft ze Kurby een wormkuur gegeven. Ik heb antibiotica en nog iets anders mee gekregen. De 1 duurt 1 week en de andere 2 weken.
En de vogelarts wist ook niet zeker of Kurby wel een mannetje is, ze twijfelde.

BudgieMe


Gerja


Gerja

Vanaf gisteren geef ik Kurby iets voor de maag. Had donderdag naar de vogelarts gebeld dat er geen verandering was. We hadden eerst antibiotica en nu iets voor de maag. Moet het 30 dagen geven door het water, weer afwachten.

Gerja

Eerst leek het even goed te gaan met Kurby maar ze zit alweer bol en rust veel. Sinds gisteren vliegt ze minder goed. Het lijkt of de vleugels korter worden. Ik denk dat ik maandag de vogelarts bel. Ook omdat hij nog steeds poep aan het kontje heeft zitten.

lovesbudgies

He wat balen Gerja. Ik ben benieuwd wat de vogelarts zegt. Veel beterschap voor Kurby!